نیوز سیتی!
11 اسفند 1401 - 10:33

اوضاع افغانستان محور دیدار «میرضیایف» با وزیر خارجه آمریکا در «تاشکند»

رئیس جمهور ازبکستان و وزیر امور خارجه آمریکا در دیداری در شهر «تاشکند» همکاری‌های گسترده بین المللی برای حل و فصل اوضاع افغانستان را بررسی کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، «شوکت میرضیایف» رئیس جمهور ازبکستان و «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا در دیداری در شهر «تاشکند» همکاری‌های گسترده بین المللی در امور حل و فصل مسالمت آمیز اوضاع افغانستان را بررسی کردند.

طرفین در مورد غیرقابل قبول بودن تشدید اوضاع و رشد بحران انسانی در این کشور، لزوم استفاده فعالانه از قالب سازمان ملل متحد برای تنظیم راه‌های حل و فصل مشکلات موجود و همچنین اهمیت حمایت از پروژه‌های زیربنایی مبنی بر برقراری صلح و بازسازی اقتصاد افغانستان نظرات مشترکی را ابراز داشتند.

وزیر امور خارجه آمریکا در این دیدار سلام و بهترین آرزوهای «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا را به رئیس جمهور ازبکستان ابلاغ کرد.

در این دیدار روز دستور کار روابط دوجانبه در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی و بازرگانی، سرمایه گذاری، آموزشی، فرهنگی و همچنین ابعاد کلیدی همکاری‌های منطقه‌ای بررسی شد.

مجددا پایبندی آمریکا بر حمایت از استقلال، حق حاکمیت و تمامیت ارضی ازبکستان تاکید شد. طرف آمریکایی همچنین حمایت کامل خود از تحولات دموکراتیک و اصلاحات اجتماعی و اقتصادی در دست انجام در کشور ابراز داشت.

علاوه بر این، بر پیشرفت‌های بزرگ در زمینه تامین حقوق بشر و برابری جنسیتی، مبارزه با کار اجباری، اصلاحات در زمینه آزادی بیان و حمایت از رسانه‌ها، توسعه نهادهای جامعه مدنی و دیگر ابعاد تاکید شد.

در این دیدار با رضایتمندی بر سطح بالای روابط چند جانبه ازبکستان و آمریکا تاکید شد.

همچنین بر اهمیت گسترش بیش از پیش همکاری‌های همه جانبه از جمله در چارچوب پیشبرد دیالوگ شراکت راهبردی مؤثر و تداوم تبادلات سازنده در سطوح مختلف تاکید شد.

طرفین بر گسترش همکاری‌های تجاری، اقتصادی، سرمایه گذاری و نوآوری، توسعه حضور شرکت‌های پیشرو آمریکایی در بازار ازبکستان، اجرای پروژه‌های مشترک، در درجه اول در صنایع فناوری‌های پیشرفته تاکید کردند.

همچنین بر امکانات موجود برای تقویت روابط فرهنگی از جمله برنامه‌هایی در زمینه آموزش زبان انگلیسی توسط نسل جوان و تربیت معلمان شایسته در ازبکستان اشاره شد.

طرفین در مورد مسایل مهم همکاری‌های منطقه‌ای تبادل نظر کردند. همچنین نتایج عملی نشست وزرای امور خارجه که روز قبل در قالب «آمریکا و کشورهای آسیای مرکزی» («C5 + 1») برگزار شد، مثبت ارزیابی شد.

همچنین زمینه‌های مانند کمک برای توسعه پایدار کشورهای منطقه، تکامل محیط بازرگانی و فضای سرمایه گذاری، توسعه «انرژی سبز» و اجرای برنامه‌های آموزشی مشترک تعیین شد.

همچنین بر اهمیت نشست قریب الوقوع شورای قرارداد چارچوبی تجارت و سرمایه گذاری که در ماه جاری در شهر «سمرقند» برگزار می‌شود، تاکید شد.

هم اکنون در ازبکستان 210 شرکت مشترک با سرمایه گذاری سرمایه گذاران آمریکایی فعالیت می‌کنند.

آمریکا استقلال ازبکستان را در تاریخ 27 دسامبر سال 1991 میلادی به رسمیت شناخته و در تاریخ 19 فوریه سال 1992 میلادی بین این دو کشور روابط دیپلماتیک برقرار شده است.

پایان پیام/ح

منبع: فارس
شناسه خبر: 1067651

مهمترین اخبار ایران و جهان: