نیوز سیتی!
18 بهمن 1401 - 11:47

سرمای نیمه دی ماه 8 هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان به کشاورزی استان خسارت زد

رییس سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی گفت: سرمای کم سابقه ۱۵ سال اخیر در نیمه دی ماه هشت هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان به کشاورزی استان خسارت زد.

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، غلامرضا قنبری اظهار کرد: سرمای کم سابقه ۱۵ سال اخیر در نیمه دی ماه هشت هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان به کشاورزی استان خسارت زد.

رییس سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی افزود:  بیشترین خسارت، مربوط به محصولات باغی در سطح ۱۳۴ هزار هکتار معادل ۶۷ درصد کل خسارات وارده به بخش کشاورزی استان به مبلغ پنج هزار و ۵۵۰ میلیارد تومان است.

وی ادامه داد: از این میزان بیشترین خسارت، به ۹۱ هزار هکتار مزارع زعفران به میزان سه‌ هزار و۲۸۳ میلیارد تومان وارد شده است.

رییس سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی گفت: خسارت وارده به تنه درختان میوه در سطح هفت هزار و ۲۰۰ هکتار باغات حدود ۲۴۰میلیارد تومان برآورد می‌شود که در برخی مناطق ممکن است منجر به کف بُری و قطع درختان شود.

قنبری افزود: به ۲۵۸هزار هکتار اراضی زیر کشت محصولات زراعی نیز خسارت وارد شده است که بیشترین خسارت مربوط به مزارع گندم و جو به ترتیب با هزار و ۳۳۰ میلیارد تومان و هزار و ۳۰ میلیارد تومان بوده است.

وی اضافه کرد: مجموع خسارات محصولات زراعی خراسان رضوی نیز حدود ۲ هزار و ۴۵۰ میلیارد تومان برآورد می‌ شود.

رییس سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی خسارت وارده به تولیدات دام، طیور و آبزیان استان را کمتر از سایر بخشها دانست و گفت:برآورد ریالی تلفات و کاهش راندمان تولید، حدود ۷۶میلیارد تومان است.

قنبری افزود: با توجه به خسارت شدید سرما و تاثیر قابل توجه آن بر کاهش عملکرد محصول زعفران در برداشت سال آینده، خسارت در شهرستان های زعفران خیز بیشتر بوده است.

وی ادامه داد: ۵۵درصد از کل برآورد ریالی خسارات وارده یخبندان دی ماه مربوط به ۹ شهرستان زاوه، قوچان، تربت حیدریه، تایباد، تربت جام، مشهد، چناران، فریمان و نیشابور بوده است و ۴۵ درصد بقیه مربوط به ۲۴ شهرستان دیگر بوده است.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1024395

مهمترین اخبار ایران و جهان: