نیوز سیتی!
23 اسفند 1401 - 21:07

حرف حق، موثر واقع می شود/ مردم باید بدانند عالمشان حرف حق می‌زند

نماینده ولی فقیه در فارس با تاکید بر اینکه از غیر خدا نترسید، گفت: باید حرف حق زده شود و مردم بدانند که عالمشان هر وقت لازم باشد حرف حق را می‌زند و خوف از غیر خدا ندارد و این ویژگی روحانی است.

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، آیت‌الله لطف‌الله دژکام در همایش مبلغین شهرستان شیراز طی سخنانی اظهار داشت: خدای متعال در آیه 39 سوره احزاب می فرماید "الَّذِینَ یُبَلِّغُونَ رِسَالَاتِ اللَّهِ وَیَخْشَوْنَهُ وَلَا یَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّهَ وَکَفَى بِاللَّهِ حَسِیبًا"، (این سنّت خداست در حق) آنان که تبلیغ رسالت خدا کنند، از خدا می‌ترسند و از هیچ کس جز خدا نمی‌ترسند و خدا برای حساب به تنهایی کفایت می‌کند.

وی ادامه داد: آیه مبارکه سوره احزاب را خدمت شما تلاوت کردم تا به تناسب اینکه ماه رمضان از ماه های اوج کار تبلیغی ما است دوباره این آیه را مرور کنیم. در این آیه خدای متعال از جمعی تعریف می کند که رسالات الهی را تبلیغ می کنند و این در اصل کار انبیا است و دیگران دنبال انبیا می روند و غیر از اینکه عالم هستند مبلغ آن چیزی هستند که می دانند.

دژکام افزود: این تبلیغ یکی از کارهای انبیا است که ارث آن به شما اهل علم رسیده است. رسالاتی که به گردن شما است و باید تبلیغ کنید متعدد است و یک کار نیست و به تناسب اینکه در بنیاد مهدویت جمع شدیم، حجت الاسلام حدائق ناظر به مسئله مهدویت که یکی از همین رسالاتی است که باید تبلیغ شود صحبت کردند اما کار ما در ماه رمضان‌ منحصر به بحث تبلیغ مهدویت نیست گرچه یکی از رسالاتی است که باید تبلیغ شود.

او ادامه داد: بسته ای که برای تبلیغ انتخاب می کنید مهم است و باید از هر رسالت و مطلبی از مطالب دین یک بسته محتوایی به مخاطب بدهید.

بسته ای داشته باشید که شامل ۳ مجموعه تعالیم دین شود یعنی عقاید، اخلاق و احکام.

امام جمعه شیراز گفت: ما متاسفانه در بحث احکام خیلی کار آنچنانی نمی کنیم، آموزش احکام بسیار‌ مهم است و یکی از زمینه هایی که دشمن بسیار راحت فضای تبلیغی ما را می‌گیرد به خاطر این است که ما احکام را آموزش نمی دهیم، احکام چارچوبی ایجاد می کند که به سادگی دشمن نمی تواند در آن نفوذ کند، بنده مخالف اخلاق و معنویت و عرفان نیستم اما آنها جای احکام را نمی گیرد.

آیت‌الله دژکام در ادامه اظهار داشت: از مرحوم علامه طباطبایی کتابی به نام "خلاصه تعالیم اسلام" چاپ شده است که هنوز هم از بهترین کتاب هایی است که می تواند برای تبلیغ استفاده شود چون این 3 قسمت مجموعه تعالیم دین بسیار قشنگ در این کتاب توضیح داده شده است.

"الَّذِینَ یُبَلِّغُونَ رِسَالَاتِ اللَّهِ" را در 3 بخش عقاید، اخلاق و احکام تقسیم کنید تا از هر 3 مورد یک چینه برای مخاطب خود داشته باشید.

وی افزود: مسئله دوم " وَیَخْشَوْنَهُ "، کار تبلیغی ما باید برای خدا باشد، خشیت از خدای متعال اگر در خود ما نباشد، در انتخاب موضوع، در حرفی که می‌زنیم که برای خدا هست یا خیر؟ ممکن است سخن ما خیلی آب و رنگ زیادی داشته باشد ولی برای خدا نباشد و به همان اندازه تاثیرش کم می شود.

او گفت: بزرگان ما فرموده اند که اگر خودتان برای خدا نباشید مخاطب شما هم برای خدا نخواهد بود، از خدا ترسیدن را، ضمن صحبت های من و شما مخاطب یاد می‌گیرد.

نماینده ولی فقیه در فارس افزود: وَلَا یَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّهَ "، ویژگی بعدی این است که از غیر خدا نترسید، باید حرف حق زده شود و مردم بدانند که عالمشان هر وقت لازم باشد حرف حق را می‌زند و خوف از غیر خدا ندارد و این ویژگی روحانی است، "وکَفَى بِاللَّهِ حَسِیبًا "، حساب کار را خدا در آخر می رسد و کاری‌ کنیم که خدای متعال خوب برای ما حساب کند،خدا ظالم نیست و مطابق رفتار خودمان حساب می کند.

او گفت: پای کار دین ایستادن و‌ حمایت کردن از حرف حقی که امروز مقام معظم رهبری میزند بسیار مهم است." فَإِنَّ النّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحاسِنَ کَلامِنا لاَتَّبَعُونا "، مردم اگر بدانند چقدر خوبی در حرف رهبری است تبعیت می‌کنند و این خوبی را شما باید جلوه دهید و دل مردم را نرم و همراه کنید و این کارهای خوبی است که در ماه رمضان منتظر شما عزیزان است.

وی در پایان اظهار داشت: نکته پایانی اینکه مطالب زیادی بلد هستیم ولی سلیقه می خواهد که چطور ارائه دهیم تا مخاطب داشته باشد، فکر کنیم و ببینیم مطلبی که می خواهیم ارائه دهیم آیا مخاطب ما می گیرد و چطور جواب می دهد و موانع پذیرش حرف ما چیست و سعی کنید این موانع برطرف شود تا حرف وقتی ارائه می شود به نتیجه مناسب برسد.

دژکام تاکید کرد: در بحث امر به معروف و نهی از منکر غیر از این است؟ باید تاثیرگذار باشد و تاثیرگذاری خیلی لوازم و شرایط دارد.

او گفت: ما باید به خود و جامعه آمادگی دهیم و مسلما سخنان شما موثر است. اگر منبر رفتیم و با مردم انس گرفتیم و تبلیغ مناسب کردیم مسلما این دل ها علاقه مند به اسلام و قرآن است و همراهی خواهند کرد.

پایان پیام/ن

منبع: فارس
شناسه خبر: 1093295

مهمترین اخبار ایران و جهان: