نیوز سیتی!
26 آذر 1401 - 23:53

مدیریت شهری در آذربایجان غربی نیازمند قوانین جدید است

ارومیه - رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی گفت: در مدیریت شهری استان نیاز به یک سری قوانین جدید و بروز و متناسب با واقعیت های جامعه داریم.

به گزارش خبرنگار مهر، ناصر عتباتی عصر شنبه در نشست مشترک مجمع نمایندگان مجلس آذربایجان غربی اظهار کرد: دستگاه قضائی استان سعی می‌کند از ظرفیت‌های قانونی و قضائی که در اختیار دارد برای رفع مسائل و مشکلات استان استفاده کند ولی در برخی موارد با خلاء و سد قانونی مواجه می‌شود.

وی ادامه داد: واقعیت امر این است که در برخی از حوزه‌ها همچون مدیریت شهری نیاز به یک سری قوانین جدید و بروز و متناسب با واقعیت‌های جامعه داریم تا بتوان معضلات و مشکلات را مدیریت کرد و در این مورد نیاز داریم نمایندگان مجلس شورای اسلامی دست دستگاه قضائی را با استفاده از ظرفیت نظارتی و تقنینی که دارند بگیرند و کمک حال آن باشند.

رئیس کل دادگستری آذربایجان به بیان توان و ظرفیت دستگاه قضائی استان و سازمان‌های تابعه که لازم و ملزوم هم و مکمل تلاش‌های یکدیگر هستند پرداخت و افزود: در برخی موضوعات که با خلاء قوانین مواجه هستیم نیازمند تقنین می‌باشیم و مجلس شورای اسلامی در این مورد می‌تواند بسیار مؤثر و گره گشا باشد.

عتباتی به برخی معضلات استان از جمله کیفیت فعالیت معادن به عنوان ظرفیت ارزشمند موجود استان و حق و حقوقی که برای مردم و اهالی منطقه می‌بایست در نظر گرفته شود و نیز تغییر کاربری اراضی، مشکلات مربوط به گمرکات، حوزه آب و چاه‌های غیر مجاز، دریاچه ارومیه که هزینه‌های هنگفتی را برای مردم و نظام ایجاد می‌کند اشاره و گفت: حل این مشکلات نیازمند قانونگذاری در سطح کلان است و در این خصوص نیازمند قوانین جدید هست تا بتوان مشکلات را مرتفع کرد.

اقدامات حمایتی کمیته حمایت قضائی از سرمایه گذاری آذربایجان غربی

رئیس شورای قضائی آذربایجان غربی افزود: هر جلسه‌ای که دستگاه قضائی استان برگزار می‌کند در جهت رفع یک معضل جدی شهری، حقوقی و قضائی بوده است و اگر دادگستری استان در برخی موضوعات از باب وظیفه نظارت بر حفظ حقوق بیت المال، حقوق شهروندی و کمک به رفع مشکلات واحدهای تولیدی و سایر حوزه‌ها ورود نمی‌کرد چه بسا آثار زیانبار اجتماعی و ایجاد نارضایتی عمومی را می‌توانست به دنبال داشته باشد.

وی تاکید کرد: هر چه قدر تلاش کنیم که با استفاده از جنبه‌های پیشگیری و نظارتی به سمت و سوی پیشگیری و پیش بینی وقوع جرایم در تمامی حوزه‌ها حرکت کنیم یقیناً کار دستگاه قضائی در این حوزه‌ها کمتر و امید مردم بیشتر می‌شود، چرا که هر پرونده فسادی که مطرح می‌شود باور سوزی را در پی دارد و اطمینان مردم به بخش‌هایی از سیستم اجرایی و دولتی را تحت الشعاع قرار داده و مشکلاتی را ایجاد می‌کند.

رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی همچنین به اقدامات حمایتی کمیته حمایت قضائی از سرمایه گذاری استان نیز پرداخت و اظهار کرد: دستگاه قضائی استان با کمک همکاران هم در تشکیلات قضائی و هم مدیران سایر مجموعه‌ها، کمیته‌ای را تحت عنوان کمیته حمایت قضائی از سرمایه گذاری برای رفع و رجوع مشکلات واحدهای تولیدی ساماندهی کرده که یک ظرفیت خوب برای کمک به واحدهای تولیدی در راستای برطرف کردن موانع آنها است.

نمایندگان در پیگیری‌های خود با مدیران و مسئولین قضائی مکاتبه کنند

عتباتی در ادامه از نمایندگان خواست که با توجه به قدرت و جایگاه نمایندگی که در بین مردم دارند در بحث صلح و سازش نیز به دستگاه قضائی کمک کنند و این امر از رؤسا و دادستان‌های حوزه‌های قضائی نیز درخواست شده که در موارد لزوم از ظرفیت و جایگاه نمایندگان در بین آحاد مردم استفاده کنند چرا که هر چه قدر صلح و سازش در جامعه تقویت شود به همان میزان به اصلاح امور کمک خواهد کرد.

وی با اشاره به جایگاه مردمی نمایندگان مجلس گفت: کانال ارتباطی بین مسئولین قضائی و نمایندگان، معاونین ناظر حوزه‌های قضائی هستند و نمایندگان در پیگیری مطالبات مردمی می‌توانند به این معاونین ناظر مراجعه کنند.

عتباتی با تاکید بر استقلال قضات اضافه کرد: نمایندگان در پیگیری‌های خود با مدیران و مسئولین قضائی مکاتبه نمایند و یقیناً پاسخ لازم به ایشان ارائه خواهد شد چرا که خواسته آنها شخصی نبوده و پیگیری امور مردم است.

وی از زحمات نمایندگان در تصویب قانون تسهیل کسب و کار تقدیر کرد و گفت: این قانون، وکالت را از انحصاری بودن خارج کرد و بهتر خواهد بود اگر مجلس اجباری شدن استفاده از وکیل را هم در دعاوی تصویب کند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 916851

مهمترین اخبار ایران و جهان: