نیوز سیتی!
12 دی 1402 - 00:27

هند در مرز پاکستان بالگردهای «آپاچی-64» مستقر می‌کند

مقام‌های نظامی هند دوشنبه شب گفتند که قرار است بالگردهای رزمی «آپاچی-64» ساخت آمریکا را در مرز با پاکستان مستقر کنند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، منابع خبری دوشنبه شب به وقت تهران گزارش کردند که ارتش هند در تلاش برای تقویت خطوط مرزی با پاکستان قصد دارد بالگردهای رزمی مستقر کند.

به گزارش خبرگزاری «اینی نیوز» ارتش هند در مرز غربی با پاکستان قصد دارد بالگردهای رزمی از نوع «آپاچی-۶۴» مستقر کند.

مقام‌های نظامی هند در این زمینه اظهار داشتند که اولین سری از این بالگردهای ساخت آمریکا که قرار است خلال ماه‌های فوریه و مارس وارد هند شوند قرار است در پایگاه‌های هوایی «جادپور» مستقر شوند.

این در حالی است که نخست وزیر پاکستان اظهار داشته که این کشور به دنبال جنگ با هند نیست و سعی دارد اختلافات باقی مانده با این کشور همسایه را حل کنند.

«شهباز شریف» نخست وزیر سابق پاکستان با بیان اینکه جنگ یک گزینه نیست، گفت که اسلام آباد آماده مذاکره با هند برای رسیدگی به همه مسائل باقی مانده است.

شریف گفت: «ما آماده‌ایم با همه حتی با هند همسایه خود گفت‌وگو کنیم، مشروط بر اینکه این کشور همسایه برای گفت‌وگو درباره مسائل جدیت داشته باشد، زیرا جنگ دیگر گزینه نیست.»

بر اساس این گزارش، از سال ۱۹۴۷ و پس از استقلال هند و پاکستان از استعمار انگلیس، هند و پاکستان سه بار با هم جنگیده‌اند. در آخرین رویارویی، ۹ هزار نظامی پاکستانی کشته و بیش از ۲۵ هزار نفر از آنها مجروح شدند.

هند نیز چهار هزار کشته و زخمی داد. این جنگ  منجر به ترسیم «خط کنترل» در منطقه کشمیر شد که بر اساس آن  ایالت «جامو و کشمیر» به مرکزیت شهر «سرینگر» را به هند و مناطق کوهستانی با جمعیت کمتر در اختیار پاکستان قرار گرفت.

نیروی هوایی هند هم اینک ۲۲ ناوگان بالگرد آپاچی در مرزهای غربی و شمالی خود مستقر کرده است. مقام‌های هندی افزوند که تاکنون ۵۰ خلبان این بالگرد در آمریکا دوره دیده‌اند. هند بر این باور است که در اختیار داشتن این بالگردهای آمریکایی قابلیت‌های دفاعی این کشور را افزایش می‌دهد.

پاکستان نیز دستیابی به اسکادران جنگنده‌های چینی  «جی-»۱۰ را شروع کرده است. پاکستان در سال۲۰۲۱ اعلام کرد که ۲۵ فروند  جی-۱۰ از چین دریافت کرده است.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1623607