نیوز سیتی!
21 بهمن 1402 - 00:12

پایان کابوس جره در موگر لنده با وصیت یک شهید

پل روستای شهید طیب امروز افتتاح شد تا پایانی باشد بر کابوس عبور مردم از رودخانه خروشان مارون با استفاده از وسیله خطرناکی به نام جره که موجب قطع انگشتان مردم و حتی بلای جان آنها شده بود.

به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج، هدایت الله در نیمه شب 14 مرداد 1333 در روستای «تنگ برد سفید» از توابع شهر «سوق» استان کهگیلویه و بویراحمد به دنیا آمد.

طیب، 15 شهریور ماه سال 1356 برای ادامه تحصیل به آمریکا مهاجرت کرد و پس از چندماه آموزش و یادگیری زبان انگلیسی، وارد دانشکده کشاورزی سنت پترز فلوریدا شد و در رشته مهندسی کشاورزی آغاز به تحصیل کرد و در نظر داشت که بتواند تا آنجا که برایش امکان دارد از تکنیک و علوم آنجا فراگیرد تا فردا بتواند در بازسازی یک گوشه‌ای از مملکت موثر باشد.

وقتی در خصوص علت رفتنش به آمریکا چنین پاسخ می‌دهد که شاه عمله آمریکاست و ما می‌توانیم در این کشور بهتر و بیشتر ریشه‌ این آدم را بزنیم، ضمن اینکه به هر حال سطح علمی دانشگاه‌های آن‌جا هم بالاست و می‌توانیم از دانش آن سرزمین برای پیشرفت مملکت درآینده بهره بگیریم.

هنوز کمتر از دو ماه از آغاز جنگ نگذشته بود که به وطن بازگشت تا در دفاع از کیان و ایمان خود جانانه تلاش کند و با توجه به اینکه "هدایت" در دوران سربازی دوره سلاح های سنگین را دیده بود، پس از ورود به ایران خود را به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تهران معرفی نمود و پس از گذرانیدن یک دوره یک ماهه در شیراز ، مدت شش ماه را در جبهه آبادان خدمت کرد.

 

در آبان ماه سال 1360 برای بار دوم به جبهه های حق علیه باطل اعزام شد و به عنوان معاون گروهان رزمی حضرت مهدی (عج) فعالیت خود را آغاز کرد و همزمان با شروع عملیات فتح المبین، فرماندهی تانکهای چیفتن را برعهده گرفت، هنوز 5 روز بیشتر از سال 61 نگذشته بود که در منطقه رقابیه به فیض عظیم شهادت نائل آمد و چون روستای زادگاه شهید فاقد امکانات بود وصیت می‌کند که پیکر مطهر شهید را در موگر به خاک بسپارند تا به واسطه آرامگاهش مسئولان به روستا توجه کنند.

مردم در روستای شهید طیب برای عبور از رودخانه مارون از جره استفاده می‌کردند که منجر به قطع انگشتان دست و دیگر مشکلات برای آنها می‌شد که در سفری که علی احمدزاده استاندار کهگیلویه وبویراحمد در فروردین 1401 به این شهرستان داشت بعد از دیدن وضعیت مردم، احداث پل بر روی رودخانه مارون مصوب شد و عملیات احداث پروژه آغاز شد.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد در همین خصوص گفت: به همت دولت سیزدهم پل روستای شهید طیب به طول 160 متر احداث و افتتاح شد.

 

سید علی احمدزاده با اشاره به اینکه پل روستای شهید طیب به طول 160متر و با اعتبار 18 میلیارد تومان احداث شده گفت: شهید هدایت الله طیب فرزند استان کهگیلویه و بویراحمد و بخش موگر شهرستان لنده که در فلوریدای آمریکا در حال تحصیل بود و بعد از شروع جنگ تحمیلی برای دفاع از انقلاب و اسلام عازم جبهه می شود و به درجه رفیع شهادت نائل شد.

استاندار افزود: خواسته و یکی از آرزوهای این شهید والامقام توجه مسئولان به روستای زادگاهش بود و در برخی از وصیت نامه این شهید آمده مرا در زادگاهم دفن کنید تا به علت حضور آرامگاهم در این مکان، مسئولان خدمتی به مردم این روستا ارائه دهند.

وی بیان کرد:  پل شهید طیب در سفر دولت به استان مورد عنایت رئیس جمهور قرار گرفت و خوشبختانه این پروژه که اهمیت فرهنگی دارد در نهمین روز از دهه فجر افتتاح شد.

 

استاندار با اشاره به اینکه خدا را شاکریم که توانستیم در جهت اجرایی کردن وصیت نامه شهید طیب گامی برداریم، گفت: دسترسی آسان به گلزار مطهر شهید، دسترسی راحت مردم موگر، حمل و نقل آسانتر اهالی، کاهش مصرف سوخت و انتقال محصولات کشاورزی به مرکز شهرستان لنده بخشی از مزایای اجرای این پروژه است.

به گزارش فارس؛ در نهمین روز از دهه مبارک فجر و با حضور علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت، استاندار و دیگر مسئولان استانی و شهرستانی پروژه پل روستای شهید طیب که در دولت سیزدهم کلنگ زنی شده بود افتتاح شد.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1666507

مهمترین اخبار ایران و جهان: