نیوز سیتی!
26 دی 1402 - 09:36

تمام محصولات کشاورزی تا ۳ سال آینده شناسنامه‌دار می‌شود

رئیس مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق اصناف کشاورزی کشور از ثبت یک میلیون هکتار از اراضی کشور در سامانه بهره‌برداران کشاورزی خبر داد.

محمدجواد خاکزاد رستمی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در خرم‌آباد، اظهار داشت: رسالت و هدف شکل‌گیری نظام صنفی کشاورزی سازماندهی، ساماندهی، نظم‌بخشی، هویت‌بخشی و دفاع از حقوق همه تولیدکنندگان و بهره‌برداران بخش کشاورزی است.

وی افزود: صدور شناسنامه فعالیت و شناسنامه محصولات کشاورزی یکی از کارهای بزرگی است که توسط اتاق اصناف کشاورزی در حال انجام است.

رئیس مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق اصناف کشاورزی کشور، عنوان کرد: طرح شناسنامه‌دار شدن محصولات کشاورزی با هدف جمع‌آوری اطلاعات و ایجاد زیرساخت‌ برای توسعه‌ و بهبود بخش کشاورزی در کشور آغاز شده‌ است و ما با این طرح می‌توانیم تولیدکننده یک محصول ناسالم را شناسایی کنیم.

وی با بیان اینکه دولت در چهل سال اخیر نتوانسته‌ فرایند جمع‌آوری داده‌های محصولات کشاورزی را انجام دهد، بیان کرد: این وظیفه را وزارت جهاد کشاورزی در سال 1397 به نظام صنفی واگذار کرد و اکنون این کار در حال انجام است‌.

خاکزاد با تأکید به اینکه حدود 200 هزار نفر از بین چهار تا پنج میلیون بهره‌بردار کشور در سامانه «سبک» ثبت شده‌اند، گفت: حدود پنج هزار درخواست از مجموع 50 تا 60 هزار بهره‌بردار لرستانی در این سامانه ثبت شده‌ است.

رئیس مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق اصناف کشاورزی کشور با بیان اینکه حدود یک میلیون هکتار اراضی را در 1.5 سال گذشته در سامانه «سبک» ثبت و ضبط کردیم، ابراز کرد: ما حدود 16 تا 18 میلیون هکتار اراضی در سطح کشور داریم و اگر این‌گونه پیش برویم فرایند ثبت داده‌ها 18 سال طول می‌کشد.

خاکزاد با تأکید به اینکه مردم پشتوانه نظام صنفی هستند، گفت: مردم هنوز نسبت به این تشکل صنفی آگاه نیستند و لازم است که دولت و رسانه‌ها کمک کنند تا جامعه کشاورزی ایران در جریان رسالت این نظام صنفی قرار بگیرند.

وی با بیان اینکه اقدامات شاخصی در دفاع از حقوق فعالان بخش کشاورزی انجام شده‌ است، افزود: جامعه کشاورزی با وجود گذشت 30 سال از قانون «معافیت مالیاتی بیمه سهم کارفرما» منتفع نبود و این حق توسط نظام صنفی کشاورزی در سال 1390 بازپس گرفته شد.

رئیس مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق اصناف کشاورزی کشور عنوان کرد: امتیاز شرکت تراکتورسازی به کشاورزان در گذشته به شکلی بود که از طرف شرکت‌های مختلف به‌صورت یک رانت معرفی می‌شدند، اما بر اساس رایزنی‌های انجام‌ شده پروانه و شناسنامه فعالیت کشاورزان مبنای عمل خواهد بود و بازار سیاهی که ایجاد شده‌ جمع  و جلوی افزایش بی‌رویه قیمت‌ها گرفته می‌شود.

وی با تأکید به اینکه بیش از 90 درصد تولیدات بخش کشاورزی از طریق شخصیت‌های خصوصی انجام می‌شود، بیان کرد: 90 درصد این تصمیمات دولتی است و این روند در هیچ صنف دیگری مشاهده نمی‌شود.

خاکزاد گفت: ما محکوم به کاشت، داشت و برداشتی هستیم که به ما تحمیل می‌شود، هیچ دخل‌ و تصرفی در قیمت‌گذاری نداریم و این بزرگترین ضعفی است که با حضور و مشارکت کشاورزان باید برطرف شود.

رئیس مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق اصناف کشاورزی کشور با بیان اینکه اگر بانک اطلاعاتی ما تکمیل نشود امکان برنامه‌ریزی صحیح در حوزه کشاورزی وجود ندارد، اعلام کرد: اگر مسئولان و مردم همت کنند، تمام محصولات کشاورزی تا سه سال آینده شناسنامه‌دار می‌‌شود.

انتهای پیام/ 645/

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 1639307

مهمترین اخبار ایران و جهان: