نیوز سیتی!
25 دی 1402 - 17:25

افزایش قیمت جهانی طلا با تنش‌های غرب آسیا

درگیری‌های غرب آسیا سبب شده است سرمایه‌گذاران به طلا تمایل پیدا کنند و اونس جهانی افزایش قیمت یابد.

به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل فارس به نقل از رویترز، درگیری‌های غرب آسیا بر جذابیت طلا که دارایی امن محسوب می‌شود، افزوده و قیمت این فلز گران‌بها در معاملات امروز افزایش یافته است.

امروز هر اونس طلا با 4 دلار و 45 سنت افزایش 2053.51 دلار فروخته شد.

از طرفی احتمال کاهش نرخ بهره آمریکا از سوی بانک مرکزی این کشور در زمانی زودتر از انتظار بازار، عامل دیگر محیط افزایشی قیمت طلاست. هرچه نرخ بهره آمریکا کاهش یابد، هزینه‌های نگهداری طلا که دارایی بدون بهره است کمتر می‌شود.

حمله اسرائیل به غزه از صدمین روز خود گذشته و این رژیم بر شدت حملات خود افزوده است؛ از طرفی آمریکا نیز به یمن حمله کرده و این کشور هم در دفاع از خود عمل می‌کند.  

طلا همواره در جریان بحران‌های اقتصادی عملکرد خوبی دارد زیرا از آنجاییکه دارایی امنی محسوب می‌شود، در برابر دارایی‌های ریسک‌پذیر جذاب می‌شود.

هان تان، تحلیلگر ارشد بازار در گروه اگزینیتی می‌گوید: «قیمت طلای لحظه‌ای نیز در حال افزایش است زیرا بازارها امید دارند فدرال رزرو تا اوایل ماه مارس نرخ بهره را کاهش دهد.»

تان افزود، تا زمانی‌که فدرال رزرو همراستا با انتظارات بازار پیش‌برود، امکان رکوردزنی بیشتر قیمت طلا وجود دارد.

قیمت طلا در 4 دسامبر 2023 به بالاترین قیمت در تاریخ این فلز گران‌بها برابر با 2135.40 دلار رسید.

از دیگر عواملی که قیمت طلا را تقویت کرد، کاهش غیرمنتظره قیمت تولیدکننده آمریکا در ماه دسامبر بود که سوددهی اوراق قرضه خزانه‌داری آمریکا را کاهش داد.

اکنون تاجران 81 درصد احتمال می‌دهند که بانک مرکزی آمریکا در ماه مارس نرخ بهره را کاهش دهد.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1638851

مهمترین اخبار ایران و جهان: