نیوز سیتی!
08 دی 1402 - 12:40

میانگین نرخ باسوادی در نیشابور ۹۸.۵ درصد است

رئیس سازمان نهضت سواد آموزی نیشابور گفت: ۹۸/۵ درصد جمعیت ۱۰ تا ۴۹ سال نیشابور باسواد هستند.

مهدی خاکساری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در نیشابور اظهار کرد: براساس آخرین آمار سال ۱۳۹۵، تعداد بیسواد مطلق در نیشابور ۹۲۷۶ نفر بوده که اکنون بعد از گذشت ۷سال این آمار به ۵۱۳۵ نفر رسیده است.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی نیشابور افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون تلاش آموزش‌ دهندگان برای جستجوی سوادآموز در نیشابور بی‌نتیجه بوده، و در استعلام از سامانه سواد کشور هم به ندرت فرد بی‌سواد پیدا می‌شود.

وی با بیان اینکه نرخ باسوادی نهضت در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال است، اضافه کرد: آمار سواد در جمعیت شهری نیشابور ۹۸/۵ درصد و در جمعیت روستایی ۹۷ درصد است. همچنین فاصله باسوادی زنان و مردان به ۱/۵ درصد رسیده است.

کمبود نیروی انسانی در سازمان نهضت‌ سوادآموزی نیشابور

خاکساری با تاکید بر این موضوع که ما در نهضت‌ سواد آموزی نیشابور با کمبود آموزش دهنده مواجه هستیم، تشریح کرد: در ۴ سال اخیر آموزش‌ دهندگان بسیاری از طریق آزمون و یا سهمیه ایثارگران جذب آموزش‌ و پرورش شده و از بدنه نهضت خارج شدند .

رئیس نهضت سوادآموزی نیشابور عنوان کرد: با توجه به شرایط امروز جامعه به نظر می‌رسد، ماموریت نهضت سواد‌آموزی دیگر خواندن و نوشتن نیست بلکه ماموریت نهضت سوادآموزی تعمیق سواد و تمرکز بر سوادهای ۱۲ گانه همچون سواد عاطفی،سواد مالی، سواد انرژی. سواد نژادی و...است.

وی ادامه داد: یکی از مشکلات ما در نهضت سوادآموزی بروزرسانی سامانه سواد کشور است. زیرا در برخی موارد مشاهده می‌شود که فرد بیسواد مطلق، در سامانه باسواد ثبت شده و یا فرد باسواد در سامانه بی‌سواد ثبت‌ شده است.

خاکساری با ذکر این نکته که  امروز نباید آموزش دهنده به دنبال سوادآموز باشد، ادامه داد: باید گلوگاه‌ها یعنی سازمان‌ها، ادارات، سازمان‌ها و نهادها مثل نظام وظیفه، راهنمایی و رانندگی و ... زمانی که از فرد تقاضای مدرک تحصیلی می‌‌کنند، فرد بی‌سواد یا کم‌سواد را به اداره سواد آموزی ارجاع دهند.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1619651

مهمترین اخبار ایران و جهان: