نیوز سیتی!
09 بهمن 1402 - 09:29

هواشناسی ایران ۱۴۰۲/۱۱/۰۹؛ سامانه بارشی فردا وارد کشور می‌شود/ بارش گسترده برف و باران

سازمان هواشناسی از ورود سامانه بارشی به کشور طی فردا خبر داد و با صدور هشدار سطح زرد برای کشاورزان اعلام کرد: برف و باران کشور را فرا می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، پیش‌بینی کلی نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی نشان می‌دهد امروز در بخش‌هایی از شمال خراسان رضوی، خراسان شمالی، ارتفاعات البرز، سواحل دریای خزر، اردبیل، آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی بارش‌های پراکنده باران، گاهی وزش باد و در ارتفاعات و مناطق سردسیر بارش‌های پراکنده برف پیش‌بینی می‌شود.

فردا در مناطق شمال غرب، غرب، سواحل غربی دریای خزر،‌ ارتفاعات و دامنه‌های جنوبی البرز،‌ ارتفاعات و دامنه‌های زاگرس مرکزی بارش خواهیم داشت. بیشینه بارش‌های دو روز آینده برای سواحل غربی دریای خزر است.

روز چهارشنبه در سواحل غربی دریای خزر، شمال غرب و غرب کشور بارش‌های پراکنده پیش‌بینی شده است. روز پنجشنبه در نیمه غربی و نیمه جنوبی کشور،‌ سواحل دریای خزر، ارتفاعات و دامنه‌های البرز،‌  ارتفاعات و دامنه‌های زاگرس بارش‌ باران، رعدوبرق، وزش باد شدید موقتی و در مناطق سردسیر و مرتفع بارش برف پیش‌بینی می‌شود.

روز جمعه بارش‌ها در اکثر مناطق کشور ادامه خواهد داشت و بیشترین بارش برای جنوب شرق، جنوب و ارتفاعات زاگرس مرکزی است. همچنین روز پنجشنبه در استان‌های فارس، کرمان، یزد، اصفهان، چهارمحال و بختیاری و روز جمعه علاوه بر این استان‌ها در سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی وزش باد شدید و در مناطق مستعد خیزش گردوخاک روی می‌دهد. لازم به‌ذکر است روز جمعه شدت وزش باد در نیمه غربی کرمان، نیمه شرقی فارس، یزد و نیمه شرقی اصفهان افزایش یافته و در این مناطق طوفان گردوخاک، کاهش دید افقی و کیفیت هوا پیش‌بینی شده است.

امروز نیمه شرقی خلیج‌فارس و تنگه هرمز و از امروز تا فردا دریای خزر مواج است.

توصیف سامانه: ادامه فعالیت سامانه بارشی

زمان پایان: پنجشنبه 1402/11/12

نوع مخاطره: بارش باران وبرف و وزش باد و کاهش نسبی دما

منطقه اثر:

دوشنبه 1402/11/09: آذربایجان غربی، اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی.

سه‌شنبه 1402/11/10: شمال خوزستان، شمال ایلام، لرستان، چهارمحال و بختیاری، نیمه شمالی مرکزی، همدان، کرمانشاه، کردستان، زنجان، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، قزوین، البرز، گیلان، مازندران، شمال شرق خراسان رضوی.

چهارشنبه 1402/11/11: شمال و شرق خوزستان، شمال غرب فارس، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، لرستان، ایلام، اصفهان، قم، مرکزی، همدان، کرمانشاه، کردستان، زنجان، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، قزوین، البرز، تهران، غرب سمنان، گیلان، مازندران.

پنجشنبه 1402/11/12: شمال شرق خوزستان، چهارمحال و بختیاری، اصفهان، شرق لرستان، غرب یزد، مرکزی، همدان، قم، جنوب قزوین، البرز و تهران، خراسان رضوی، شمال خراسان جنوبی، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی.

اثر مخاطره: بارش باران و برف و بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها، احتمال آبگرفتگی معابر عمومی، لغزندگی و کاهش دید جاده‌ها در مناطق سردسیر و کوهستانی، احتمال یخ‌زدگی در ساعات شب و اوایل صبح.

توصیه: احتیاط و امتناع از رفت‌وآمد و تردد غیرضروری، به‌همراه داشتن وسایل ایمنی و گرمایش مناسب در وسایل نقلیه، احتیاط و امتناع از کوهنوردی، آمادگی سازمان‌های امدادی و شهرداری‌ها برای کمک‌رسانی برای هرگونه خسارت احتمالی.

توصیف سامانه: افزایش گرادیان فشاری

زمان پایان: پنجشنبه 1402/11/12

نوع مخاطره: وزش باد شدید و کاهش دما

منطقه اثر:

سه‌شنبه 1402/11/10: جنوب خراسان رضوی، خراسان جنوبی، شمال سیستان و بلوچستان، شرق سمنان.

چهارشنبه 1402/11/11: هرمزگان، فارس، نیمه غربی کرمان، جنوب سیستان و بلوچستان، شرق سمنان.

پنجشنبه 1402/11/12: کرمان، جنوب فارس، هرمزگان، جنوب خراسان رضوی، شرق خراسان جنوبی، شمال سیستان و بلوچستان.

اثر مخاطره: وزش باد شدید و خیزش گردو خاک، کاهش دید و کاهش دما، احتمال سقوط اشیا، شکستن درختان کهن و فرسوده

توصیه: احتیاط و امتناع از رفت‌وآمد و ترددهای غیرضروری در فضای باز، امتناع و احتیاط در هرگونه رفت‌وآمد، توقف در مجاورت ساختمان‌های نیمه‌کاره و سازه‌های موقتی و همچنین درختان فرسوده و کهنسال.

توصیف سامانه: کاهش دما و ماندگاری هوای سرد

زمان پایان: پنجشنبه 1402/11/12

نوع مخاطره: کاهش دما و ماندگاری هوای سرد

منطقه اثر:

دوشنبه 1402/11/09، سه‌شنبه 1402/11/10، چهارشنبه 1402/11/11 و پنجشنبه 1402/11/12: استان‌های واقع در مناطق شمال غرب و سواحل شمالی و شمال شرق و دامنه جنوبی البرز و استان‌های قم و اصفهان.

اثر مخاطره: کاهش دما و ماندگاری هوای سرد، افزایش مصرف حامل‌های انرژی.

توصیه: تنظیم و تعمیر وسایل گرمایشی، صرفه‌جویی در مصرف انرژی، برنامه‌ریزی و آمادگی سازمان‌ها و نهادهای مربوط به ذخیره و انتقال سوخت.

توصیف سامانه: تشدید فعالیت سامانه بارشی

زمان پایان: دوشنبه 1402/11/09

نوع مخاطره: بارش باران و برف و وزش باد

منطقه اثر:

دوشنبه 1402/11/09: غرب گیلان.

اثر مخاطره: اختلال در ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای، ریلی و هوایی، یخ‌زدگی و لغزندگی زمین در گردنه‌های کوهستانی به‌سبب بارش برف، انسداد گردنه‌های مسیرهای برف‌گیر، کاهش دید، بهمن، کولاک برف، سیلابی شدن مسیل‌ها، آب‌گرفتگی معابر و احتمال قطعی برق در نواحی روستایی در نقاط سردسیر.

توصیه: پرهیز از سفرهای غیرضروری به‌ویژه در گردنه‌های برف‌گیر و مجهز بودن خودروها به وسایل زمستانی در مناطق سردسیر، عدم توقف در بستر و حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در عبور از حاشیه رودخانه‌‌ها و مسیل‌ها، خودداری از فعالیت‌های کوه‌نوردی و جابه‌جایی عشایر، پرهیز از فعالیت‌های عمرانی، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی و پاک‌سازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها و آمادگی راهداری جهت برف‌روبی در گردنه‌ها و نقاط سردسیر و صرفه‌جویی در مصرف حامل‌های انرژی.

هشدار  هواشناسی برای کشاورزان

زمان پایان: پنجشنبه 1402/11/12

نوع مخاطره: بارش باران و برف و وزش باد و کاهش نسبی دما

منطقه اثر:

خوزستان، بوشهر، فارس، هرمزگان، سیستان و بلوچستان، اصفهان، قم، مرکزی، همدان، ایلام، کردستان، کرمانشاه، زنجان، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، قزوین، البرز، تهران، سمنان، لرستان، کرمان، یزد، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد.

اثر مخاطره: آسیب به نهاده‌ها و محصولات کشاورزی.

توصیه: پاک‌سازی نهرها و آبراهه‌ها جهت جلوگیری از آب‌گرفتگی مزارع و تنش غرق‌آبی در محصولات زراعی.

استفاده از کودهای ازته و پتاسه قبل از شروع بارش‌ها.

کشت حبوبات انتظاری در استان های سردسیر مانند خراسان شمالی و چهار محال و بختیاری و کشت سیب زمینی در استان سیستان و بلوچستان.

زدودن برف از شاخه‌های جوان جهت جلوگیری از شکستن نهال.

استحکام پوشش سازه های کشاورزی و دامداری ها در برابر باد شدید.

عدم انجام عملیات هرس به دلیل وقوع برف، ذخیره‌سازی سوخت دوم جهت گلخانه‌ها، مرغداری‌ها، دامداری‌ها، واحدهای تولیدی با توجه به کاهش دما و وقوع برف در استان های سردسیر.

رنگ‌آمیزی تنه درختان برای جلوگیری از آفتاب سوختگی و بیماری شانکر باکتریایی.

نگهداری از تأسیسات و عایق بندی لوله‌‌های آب برای جلوگیری از ترکیدگی و یخ‌زدگی لوله‌‌ها در باغات و واحدهای تولیدی.

استفاده از نور مصنوعی در گلخانه‌ها در روزهای ابری.

انجام کود سرک در مزارع غلات و کلزا در استان‌های ساحلی قبل از شروع بارش.

عدم تردد ماشین‌آلات کشاورزی روی مزارع در هنگام بارندگی.

 توصیف سامانه: افزایش وزش باد و ارتفاع امواج

زمان پایان: پنجشنبه 1402/11/12

نوع مخاطره: وزش باد شدید تا گاهی خیلی شدید با بیشینه سرعت باد در ساحل و دور از ساحل (32-20 نات) با تاکید بر استان‌های گیلان و مازندران و بیشینه ارتفاع امواج در سواحل بین 1تا 2متر و دور از ساحل بیشتر از 2 متر.

منطقه اثر: مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های گیلان و مازندران و گلستان، در دریای خزر.

اثر مخاطره: خطر غرق شدن شناگرها، آسیب به تورهای صیادی، احتمال آسیب به شناورهای سبک و تفریحی، اختلال در فعالیت‌های ساحلی و فراساحل.

توصیه: منع شنا و غواصی، منع فعالیت‌های شیلاتی، محدودیت در تردد شناورهای سبک و تفریحی، اتخاذ تمهیدات لازم جهت ورود و خروج کشتی‌ها به بنادر و فعالیت‌های پشتیبانی صنایع فراساحل.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 1652807

مهمترین اخبار ایران و جهان: