نیوز سیتی!
15 بهمن 1402 - 18:28

حضور زلنسکی در خط مقدم در بحبوحه گمانه‌زنی‌ها درباره آینده زالوژنی

در بحبوحه گزارش‌ها درباره احتمال برکناری قریب‌الوقوع فرمانده کل نیروهای مسلح اوکراین، کی‌یف از حضور رئیس‌جمهور اوکراین در خطوط مقدم در جبهه جنوب شرقی خبر داد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، دفتر ریاست‌جمهوری اوکراین امروز یکشنبه از سر زدن ولودیمیر زلنسکی به نیروهای این کشور در جبهه جنوب شرقی و اهدای مدال به آن‌ها خبر داد. 

به گزارش رویترز، زلنسکی بعد از بازدید از منطقه زاپروژیا گفت «نیروهای اوکراینی با ماموریتی سخت و حیاتی برای عقب راندن دشمن و دفاع از اوکراین روبرو هستند». 

این سفر در بحبوحه گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال اخراج قریب‌الوقوع فرمانده کل نیروهای مسلح این کشور والری زالوژنی که فرماندهی جنگ را برعهده دارد، انجام شده است. 

دو منبع روز جمعه گفتند که دولت اوکراین به کاخ سفید اطلاع داده که قصد دارد زالوژنی را از سمتش برکنار کند. «دولت نتوانسته نیروی کافی بسیج کند»، این انتقاد تازه ژنرال ارشد اوکراینی والری زالوژنی از دولت ولودیمیر زلنسکی بعد از گزارش‌ها درباره تلاش رئیس‌جمهور اوکراین برای برکناری او از مسئولیت فرماندهی جنگ است. 

زالوژنی بر بسیج ۴۰۰ هزار نیروی ذخیره اصرار دارد و هشدار داده جایگزین کردن او شرایط میدان نبرد را بهبود نمی‌دهد و بر نیاز به بسیج نیرو برای حفظ برابری با نیروهای روسیه تاکید کرده است. 

اختلافات این دو مقام ارشد سیاسی و نظامی بر سر طیفی از مسائل در بحبوحه درگیری‌ها با روسیه بعد از شکست ضدحملات اوکراین با هدف بازپسگیری مناطق در کنترل روسیه تشدید شده است. زالوژنی وضعیت میدانی را «بن‌بست» توصیف کرده بود و در آستانه دو سالگی جنگ با روسیه هشدار داده «اوکراین باید خود را برای یک سال دیگر با تلفات قابل توجه آماده کند». 

به تحلیل رویترز، زالوژنی ملقب به «ژنرال آهنین» بسیار محبوب است و برکناری او می‌تواند به روحیه نیروهای اوکراینی که برای حفظ مواضع در طول ۱۰۰۰ کیلومتر خط مقدم مقابل یک نیروی عظیم روسی مجهز به ذخایر بزرگ مهمات در حال جنگ هستند، لطمه بزند.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1660595

مهمترین اخبار ایران و جهان: