نیوز سیتی!
01 شهریور 1402 - 11:18

امضای تفاهم‌نامه همکاری جهاد دانشگاهی و استانداری قزوین

در راستای چشم‌انداز پیشرفت و توسعه استان قزوین و سند آمایش استان قزوین و به‌منظور بهره‌گیری از ظرفیت‌های مدیریت جهادی و تجارب این نهاد در عرصه‌های مختلف، تفاهم‌نامه همکاری جهاد دانشگاهی و استانداری قزوین امضا شد.

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، در جریان سفر امروز رئیس جهاد دانشگاهی به استان قزوین، با توجه به ضرورت سرعت بخشیدن به پیشرفت فرهنگی، علمی و فناوری، در راستای چشم‌انداز پیشرفت و توسعه استان قزوین و سند آمایش استان قزوین و به‌ منظور بهره‌گیری از ظرفیت‌های مدیریت جهادی و تجارب این نهاد در عرصه‌های مختلف، تفاهم‌نامه همکاری جهاد دانشگاهی و استانداری قزوین امضا شد.

حسن مسلمی نائینی رئیس جهاد دانشگاهی در دیدار با استاندار قزوین، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر و تبریک هفته دولت اظهار کرد: قزوین، ازجمله استان‌هایی است که در تمامی حوزه‌ها چون فرهنگ، تاریخ، جغرافیا سرآمد بوده و بیشترین مفاخر را در خود پرورش داده است. 

وی با اشاره به وجود دانشگاه‌های سطح بالا در این استان، افزود: به دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) همواره به چشم یک ظرفیت علمی بزرگ نگاه می‌کنیم که با جذب دانشجویان بین‌المللی سعی در اشاعه علم و اسلام در جهان دارد. 

رئیس جهاددانشگاهی تصریح کرد: جهاد دانشگاهی نهادی برآمده از دل انقلاب است که وجود آن برای اسلامی و انقلابی کردن دانشگاه‌ها ضرورت تلقی شده و امروز پس از چهار دهه این نهاد برای خود حرفی برای گفتن دارد.

این مسوول با بیان اینکه جهاددانشگاهی بر اساس اعتقادات و باورها بر محور شعار خودباوری روی کار آمد، عنوان کرد: کمک‌های شایان توجه جهاد دانشگاهی در ادوار مختلف بر هیچکس پوشیده نیست و در سایه‌سار این نهاد انقلابی، نخبگان زیادی تربیت شدند که یاد و خاطره تمامی آن‌ها از جمله مرحوم کاظم آشتیانی بنیانگذار پژوهشگاه رویان را گرامی‌ می‌داریم. 

نائینی بیان کرد: با یاری خداوند، در زمینه پزشکی اقداماتی از سوی جهاد دانشگاهی انجام شده که ایران را در دنیا سرآمد کرده است و در حوزه سلول‌های بنیادی کارنامه جهاددانشگاهی به شکلی بوده که مورد توجه مقام معظم رهبری نیز واقع شده است.

رئیس جهاد دانشگاهی ادامه داد: مجموعه جهاد دانشگاهی در حوزه‌های فنی مهندسی، برق، مکانیک و خودرو نیز خوش درخشیده است. 

وی در پایان صحبت‌های خود به فعالیت‌های پژوهشی جهاددانشگاهی اشاره کرد و گفت: نخبگان ما در این نهاد، در حال تحقیقات روی مغز انسان(مرکز نخستی‌سانان)، هستند که از پژوهش‌های جدید جهاد دانشگاهی است و قطعاً در دهه آینده شاهد درخشش در این حوزه خواهیم بود. همچنین در مباحثی چون فناوری‌های نوین و  هوش مصنوعی نیز در حال پژوهش و ابداع هستیم.

زمینه‌های همکاری مشترک در تفاهم‌نامه

از جمله زمینه‌های همکاری مشترک می‌توان در زمینه برطرف نمودن مسائل و چالش‌های استان قزوین با انجام پژوهش‌های کاربردی، طرح‌های فرهنگی و مطالعات علوم انسانی و اجتماعی، توسعه فناوری انرژی‌های نو و تجدیدپذیر استان با بهره‌گیری از توانمندی‌های علمی و فناورانه جهاد دانشگاهی در حوزه انرژی های نو (آبی، بادی، خورشیدی، زیست توده و زمین گرمایی)، همکاری در حوزه طرح‌های جوانی جمعیت، درمان ناباروری و جلوگیری از سقط جنین، راه اندازی مرکز درمان پیشرفته بیماری‌ها در استان قزوین شامل غربالگری، پیشگیری، تشخیص زودرس و درمان سرطان سینه، زخم دیابت، هدایت و حمایت از تجاری‌سازی فناوری‌های به بلوغ رسیده با همکاری دانشگاه ها و پارک علم و فناوری به منظور حمایت از فناوران، همکاری در زمینه توسعه ظرفیت‌های گردشگری استان، تدوین سند توسعه آموزش‌های مهارتی استان قزوین و برگزاری دوره های مهارتی ویژه آموزش کارکنان سازمان‌ها و ادارات استان به صورت دوره‌های تخصصی حضوری و مجازی، همکاری در زمینه ارائه خدمات تخصصی مشاغل خانگی با ایجاد زنجیره کامل از تولید تا توزیع و اتصال به بازار با همکاری سازمان تجاری سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی، تدوین پیوست‌های اجتماعی، فرهنگی و رسانه‌ای برای پروژه‌های فرهنگی، اقتصادی و عمرانی، تدوین برنامه راهبردی – عملیاتی شهر و شهرداری‌های استان، اجرای طرح های پیمایشی در زمینه‌های مختلف و رصد و پایش شاخص‌های فرهنگ عمومی و فضای مجازی استان مورد نیاز دستگاه‌ها و سازمان‌ها اشاره کرد.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1463651

مهمترین اخبار ایران و جهان: