نیوز سیتی!
19 شهریور 1402 - 15:04

پیش‌بینی افزایش ۵ تا ۲۰ میلی‌متری بارش در پاییز امسال زنجان

زنجان-مدیرکل هواشناسی استان زنجان گفت: پیش‌بینی می‌شود در ماه‌های مختلف پاییز امسال بین ۵ تا ۲۰ میلی‌متر شاهد افزایش بارندگی باشیم.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدرضا رحمان‌نیا ظهر شنبه در جلسه ستاد مدیریت استان زنجان اظهار کرد: از ابتدای مهر سال گذشته تا ۱۶ شهریور امسال، میزان بارش کشور ۱۸۶.۴ میلی‌متر محاسبه شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵.۴ درصد افزایش و نسبت به بلند مدت ۲۰ درصد کاهش نشان می‌دهد.

وی ابراز کرد: در بین استان‌ها، کهکیلویه و بویر احمد با ۷۵۰.۶ میلی‌متر رکورددار بوده و کمترین میزان بارش برای استان سیستان و بلوچستان گزارش شده است.

مدیرکل هواشناسی استان زنجان با اشاره به اینکه میزان بارش استان زنجان در این مدت ۲۸۲ میلی‌متر محاسبه شده است، بیان کرد: این رقم نسبت به سال گذشته ۳۵ درصد افزایش داشته و نسبت به بلندمدت ۸.۵ درصد کاهش نشان می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: در این بازه زمانی ۲۵ استان بارش‌های کمتر از حد نرمال و ۶ استان بارش نرمال و بیش از نرمال را تجربه کردند.

رحمان‌نیا بیشترین بارندگی در استان زنجان با حجم ۳۶۲.۹ میلی‌متر را مربوط به شهرستان ایجرود داست و گفت: سلطانیه با ۲۵۲.۷ میلی‌متر کمترین بارندگی و زنجان ۲۶۳.۹ ملی‌متر بارش داشته است.

وی به وقوع پدیده ال‌نینو اشاره کرد و افزود: پدیده ال‌نینو دوره تناوب بین ۲ تا ۷ سال دارد که شدت این پدیده جوی با دوره‌های قبل و بعد متفاوت است و به نقطه کانونی محدود نبوده و مناطق دوردست را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد.

مدیرکل هواشناسی استان زنجان با بیان اینکه پدیده ال‌نینو باعث می‌شود نواحی گرمسیری قاره آمریکا در زمستان شاهد بارش‌های سیل‌آسا باشند، یادآور شد: درعوض، نواحی جنوب شرقی آسیا با وقوع پدیده ال‌نینو وارد شرایط خشکسالی می‌شوند و در پدیده لالینو شرایط برعکس است.

وی ادامه داد: وقوع ال‌نینو الزاما به معنای رخ دادن بارش‌های زیاد در منطقه ما نیست ولی بررسی‌ها نشان می‌دهد به طور متوسط در سال‌هایی که ال‌نینو حاکم است، انتظار می‌رود بارش کشور ما بیش از نرمال باشد.

رحمان‌نیا در مورد پیش‌بینی فصلی اعلام کرد: در نیمه شهریورماه تا نیمه مهر ماه انتظار داریم بارش‌های استان در سطح نرمال و نیمه مهر تا نیمه آبان ۱۰ تا ۲۰ میلی‌متر افزایش را برای استان احتمال می‌دهیم.

وی افزود: در هر کدام از بازه‌های نیمه آبان تا نیمه آذرماه، نیمه آذر تا نیمه دی و نیمه دی تا نیمه بهمن‌ماه نیز افزیش ۵ تا ۱۰ میلیمتری بارش‌ها و در مجموع ۸۲ میلی‌متر بارندگی در فصل پاییز پیش‌بینی شده است.

مدیرکل هواشناسی استان زنجان با اشاره به اینکه صحت پیش‌بینی فصلی وضعیت جوی در دنیا بین ۶۰ تا ۷۰ درصد است، تصریح کرد: در ماه‌های گرم سال این صحت می‌تواند کمتر باشد و پیش‌بینی بلندمدت عموما بر بمنای تقویم میلیادی تعیین می‌شود.

وی با بیان اینکه برای پیش‌بینی فصلی نمی‌توان به طور یقین اظهار نظر کرد و یک شرایط کلی را از ماه‌های پیش‌رو در اختیار ما قرار می‌دهد، عنوان کرد: با نزدیک شدن پدیده باید به سمت پیش‌بینی کوتاه‌مدت برویم که ۲ تا ۳ ساعت آینده را مورد توجه قرار می‌دهد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1492951

مهمترین اخبار ایران و جهان: