نیوز سیتی!
20 شهریور 1402 - 13:55

خطرات استفاده از قرص برنج در فصل برداشت خرما

بوشهر- کارشناس بهداشت محیط و حرفه‌ای شبکه بهداشت و درمان تنگستان گفت: خطر استفاده غیرقانونی از قرص برنج و مسمومیت ناشی از آن سلامت کارگران و عموم جامعه را در فصل برداشت خرما تهدید می کند.

حمید زنده بودی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: هرساله با توجه به فصل برداشت خرما در استان، خطر استفاده غیرقانونی از قرص برنج و مسمومیت ناشی از آن سلامت کارگران و عموم جامعه را تهدید می‌کند.

کارشناس بهداشت محیط و حرفه‌ای شبکه بهداشت و درمان تنگستان افزود: استفاده از قرص برنج به هر صورتی توسط خرما داران و کشاورزان در انبارهای صنعتی خرما و سایر محصولات زراعی ممنوع بوده و باید از روش‌های ایمن نگهداری محصول، نظیر سردخانه و بهسازی محیط استفاده شود.

وی گفت: با تأکید بر اینکه قرص برنج هیچ‌گونه استفاده خانگی ندارد افزود: قرص برنج علاوه برجذب از طریق دستگاه گوارش، به علت ترکیب سریع با هوا و ایجاد گاز «فسفین» توانایی ایجاد مسمومیت از طریق استنشاقی را نیز دارد و حتی مصرف مقدار بسیار اندک آن موجب ایجاد مسمومیت بسیار شدید می‌شود.

وی اظهار داشت: استنشاق گاز متصاعد شده از قرص برنج سبب سوزش و التهاب بینی، دهان، حلق و مجاری هوایی، درد قفسه سینه، سرفه، تهوع، استفراغ، اسهال، درد عضلات، سردرد و سرگیجه و همچنین خطر مرگ فرد در مواجهه را به دنبال دارد.

وی ادامه داد: تماس قرص برنج یا گاز آن با پوست نیز منجر به تعریق، قرمزی و التهاب پوست می‌شود.

کارشناس بهداشت محیط و حرفه‌ای شبکه بهداشت و درمان تنگستان بابیان اینکه در صورت استنشاق گاز ناشی از قرص برنج حتی در صورت نداشتن علائم نیز باید به پزشک مراجعه نمود تصریح کرد: اگر قرص برنج و یا گاز آزادشده ناشی از آن با چشم و پوست تماس پیدا کند باید لباس‌های آلوده خود را به‌سرعت خارج کرده و ناحیه آلوده را به مدت حداقل ۱۰-۱۵ دقیقه با آب ولرم شستشو و در سریع‌ترین زمان به یک مرکز بهداشتی درمانی مراجعه کرد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1494495

مهمترین اخبار ایران و جهان: