نیوز سیتی!
19 شهریور 1402 - 13:47

ابراز نگرانی عمیق سوناک با ادعای «مداخله» پکن در پارلمان لندن!

نخست وزیر انگلیس در اجلاس «جی۲۰» در دهلی‌نو، در گفت‌وگو با همتای چینی خود نسبت به آنچه «مداخله چین در دموکراسی پارلمانی انگلیس خوانده شده است» ابراز نگرانی کرد!

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از فرانس۲۴، پس از بازداشت فردی چینی در لندن به ظن جاسوسی، سخنگوی دفتر نخست وزیر انگلیس گفت که ریشی سوناک، نخست وزیر این کشور در نشستی در اجلاس «جی۲۰» با لی چیانگ، همتای چینی وی، نسبت به آنچه «مداخله چین در دموکراسی پارلمانی انگلیس خوانده شده»، عمیقا ابراز نگرانی کرده است!

پلیس انگلیس دیروز(شنبه) از بازداشت یک مرد چینی حدود ۲۰ ساله به اتهام جاسوسی خبر داد و روزنامه «ساندی‌تایمز» نیز گزارش کرد که او در پارلمان این کشور پژوهشگر بوده و با چندین تن از نمایندگان ارشد محافظه‌کار ارتباطاتی داشته است.

از جمله این نمایندگان می‌توان به تام تاگاندات، وزیر امنیت و آلیشیا کِرنز، رئیس کمیته روابط خارجی پارلمان انگلیس اشاره کرد.

افسران پلیس متروپولیتن لندن در ماه مارس دو مرد(یکی حدود ۲۰ و دیگری ۳۰ ساله) را به ظن جاسوسی برای پکن و ذیل قانون اسرار دولتی بازداشت کردند.

ایان دانکِن اسمیت، رهبر اسبق حزب «توری» و منتقد صریح چین به ایندیپندنت گفته است که فرد مظنون «در تلاش بوده تا به هر کسی که درباره چین نگرانی داشته است، ضربه بزند!»

وی همچنین با انتقاد از تلاش‌های لندن برای مذاکره با پکن مدعی شد: این گفتمان نیست بلکه مکالمه یک‌طرفه است. آنها گوششان بدهکار نیست.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1492851

مهمترین اخبار ایران و جهان: