نیوز سیتی!
07 شهریور 1402 - 08:56

صادرات از آذربایجان‌شرقی رشد ۴۱ درصدی داشته است

تبریز- ناظر گمرکات آذربایجان‌شرقی گفت: صادرات گمرک استان رشد ۴۱ درصدی داشته که بالغ بر ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تن به ارزش ۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار بوده است.

به گزارش خبرنگار مهر، لیلی اورنگی شامگاه دوشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه با تاکید بر اینکه گمرک سازمانی است که ثاتیر گذارترین مصوبه‌ها را تأیید می‌کند گفت: گمرک به عنوان زیر مجموعه وزارت اقتصاد وظیفه مهم و پیچیده‌ای دارد و در جنگ اقتصادی موجود در کشور در کنار سنگربانان اقتصادی فعالیت می‌کند.

وی ادامه داد: صدور مجوزهایی در حوزه بهداشت و سلامت، فرهنگ و… بر عهده این سازمان است.

اورنگی در ادامه با اشاره به اینکه ساختار متفاوتی نسبت به ساختار سازمان‌های دیگر داریم و باید شأن دیپلماسی کشور را در نظر بگیریم اظهار کرد: خدمت رسانی به مسافران، امانات پستی، خدمت‌رسانی به موکبین اربعین نیز از دیگر وظایف گمرک است. و از طرفی بنابه وظایفمان در خدمت واحدهای کشاورزی، تولیدی و صنعتی کشور هستیم.

اورنگی بیان داشت: در مرزهای جلفا و نوردوز به عنوان دروازه اوراسیا در بخش صادرات ترانزیت و غیره در حال فعالیت هستیم.

وی با ارائه گزارش عملکرد در حوزه صادرات گفت: صادرات گمرک استان رشد ۴۱ درصدی داشته است که بالغ بر ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تن به ارزش ۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار بوده است.

اورنگی افزود: ۷۶ درصد صادرات استان به ترکیه است و در عراق ۱۲ درصد، آذربایجان ۱۴ درصد، افغانستان ۳۱ درصد می‌باشد.

مدیر کل گمرک تبریز تصریح کرد: بیش از ۵۰ درصد صادرات استان از طریق گمرک تبریز انجام می‌گیرد.در همین راستا دو میلیون تن صادرات از گمرک تبریز، ۸۰۰ میلیون تن صادرات از گمرک سهلان، ۵۰۰ هزار تن صادرات از جلفا و یک میلیون ۵۰۰ تن صادرات از گمرک نوردوز، ۵۰۰ هزار تن از مرز بناب و ۱۵۰ هزار تن صادرات از مراغه می‌باشد.

ناظر گمرکات استان اظهار کرد: ۵۱۱ درصد صادرات و ۵۹۰ درصد از واردات از فدراسیون گمرک استان بیش از ۴۵۰ درصد از صادرات کشور به بلژیک در این چهار ماهه اخیر داشتیم و همچنان رشد صادرات به امارات، پاکستان در این ۴ ماه وجود داشت.

اورنگی با تاکید بر اینکه ۹۲ درصد رشد صادرات از نظر ارزشی در گمرک نوردوز رشد داشته‌ایم گفت: بیشترین میزان صادرات در چهار ماه اخیر در گمرک سهلان است و ۲۵ درصد از کالاهای صادراتی محصولات فولادی است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1474407

مهمترین اخبار ایران و جهان: