نیوز سیتی!
19 دی 1401 - 18:32

یهودیان در اسرائیل با تبعیض مواجهند/ روایت سفر از عراق به فلسطین

آوی شلایم مورخ یهودی اذعان کرد: اسرائیل از طرف یهودیان اروپایی و اشکنازی ایجاد شده، آنها همیشه نگاه تحقیرآمیزی به یهودیان عرب (سفاردیم) داشته اند و معتقدند که ما از یک فرهنگ بدوی برخوردارند.

به گزارش خبرگزاری مهر، «آوی شلایم» مورخ یهودی ضدصهیونیسم در گفتگو با شبکه الجزیره تاکید کرد: یهودیان زندگی منسجم و نزدیکی با جوامع عربی (در خاورمیانه) داشتند و با مهاجرت اجباری و تبعید روبرو نشدند اما یهودی ستیزی برخلاف روایت رسمی صهیونیستی، یک پدیده بود که در اروپا رواج داشت.

وی با اشاره به تجربه زندگی یهودیان در کشورهای عربی در گذشته، به تجربه شخصی خودش اشاره کرد و گفت: خانواده من تا اوایل دهه ۵۰ میلادی در عراق زندگی می کردند اما در شرایطی که من پنج سال داشتم، از عراق به اسرائیل (اراضی اشغالی) نقل مکان کردند، در آن زمان خانواده من با مشکل ادغام در جامعه جدید مواجه شدند.

وی افزود: من به طور شخصی با عقده خودکم بینی درگیر شدم و موضوع هویت من را نگران کرده بود. اسرائیل از طرف یهودیان اروپایی و اشکنازی ایجاد شده، آنها همیشه نگاه تحقیرآمیزی به یهودیان عرب (سفاردیم) داشته اند و معتقدند که ما از یک فرهنگ بدوی برخوردار هستیم.

مورخ یهودی ضدصهیونیسم در ادامه این گفتگو تاکید کرد: یهود بدون هیچ مشکلی با مسلمانان در عراق و دیگر کشورهای عربی زندگی می کردند و بخشی اصیل از جامعه بودند، آنها مهاجر و یا طفیلی های به حاشیه رانده شده نبود، این در حالی است که در آن زمان یهودیان در اروپا وضعیت متفاوتی داشتند.

وی افزود: باید این مساله را اضافه کنم که یهودی ستیزی یک پدیده صرفاً اروپایی بود و بر خلاف روایت صهیونیست ها هیچ ارتباطی به جهان عرب و اسلام نداشت.

آوی شلایم افزود: قریب به ۸۵۰ هزار یهودی پس از سال ۱۹۴۸ از کشورهای عربی مهاجرت کردند، اما آنها در این کشورها آواره نبودند و یا با تبعید و مهاجرت اجباری روبرو نشدند، در شرایطی که جنبش صهیونیسم اقدام به بیرون راندن و مهاجرت اجباری فلسطینی ها از سرزمین شان کرد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 966051

مهمترین اخبار ایران و جهان: