نیوز سیتی!
09 دی 1401 - 13:22

فرازهایی از بیانات امام خامنه ای درباره حماسه ۹ دی | حرکت‌هایی مانند ۹ دی، حرکت‌های استمرار انقلابند

رهبر معظم انقلاب اسلامی، بارها در بیانات خود در جمع اقشار مختلف مردم و مسئولان، به تبئین ابعاد حماسه مردمی ۹ دی پرداخته‌اند. فرازهایی از بیانات مقام معظم رهبری را در سالگرد این حماسه مرور می‌کنیم.

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز،  کوشش جوان دانش‌پژوه، چه در دانشگاه، چه در حوزه؛ فعّالان عرصه خدمات اجتماعی فعّالان میدان کمک‌های مؤمنانه که موارد زیادی‌اش را در این یکی دو سه سال اخیر در قضایای مختلف، ملّت ایران به بهترین وجهی انجام دادند و شاهد بودند؛ فعّالان حوزه دفاع نظامی؛ فعّالان جهاد تبیین؛ همین چیزهایی که جناب آقای آل‌هاشم الان در سخنرانی‌شان گفتند و گزارش دادند که دارد انجام می‌گیرد. کارکنان خدوم حکومتی؛ در مجموعه‌ی حکومت، در سه قوّه، کارکنانی که مشغول خدمت صادقانه و مخلصانه هستند. روشنگری‌های روشنگران عرصه سیاسی؛ بسیاری از افراد هستند که در عرصه‌ی سیاسی روشنگری می‌کنند، حقایق را برای مردم در رسانه‌های مختلف [روشن می‌کنند] و امروز خوشبختانه در فضای مجازی، این کار به صورت خوبی از طریق افرادی که احساس مسئولیّت می‌کنند در حال انجام است، و همچنین در مطبوعات و عمدتاً در رسانه ملّی. کمک به مراکز مقاومت؛ آن کسانی که مراکز مقاومت در منطقه ما و دنیای اسلام را کمک می‌رسانند، اینها در حقیقت برای تداوم انقلاب و برای استمرار انقلاب دارند کار می‌کنند. و همین طور کسانی که آماده حضور در میدان‌ها هستند در حوادث گوناگون؛ فرض کنید قضیّه‌ دفاع از حرم پیش می‌آید، کسانی می‌آیند وارد میدان می‌شوند؛ گاهی مسائل گوناگونی در داخل به‌ وجود می‌آید، مثلاً نهم دی -که البتّه در تبریز هشتم دی، یک روز زودتر از همه وارد میدان شدند- کسانی می‌آیند وارد میدان می‌شوند. همه این حرکت‌ها، حرکت‌های استمرار انقلابند؛ همه‌ی اینها اجزای یک حرکت عمومی هستند که ما اسم آن حرکت را می‌گذاریم «حرکت تداوم انقلاب و استمرار انقلا‌ب» که همه با نگاه به هدف‌های بزرگ انقلاب و هدف‌های بلند انقلاب انجام می‌گیرد. (۱۴۰۰/۱۱/۲۸؛ بیانات در ارتباط تصویری با مردم آذربایجان شرقی)

پاسداشت نهم دی؛ پاسداشت آزمون‌های بزرگ یک ملّت

مسئله نهم دی، پاسداشت آزمون‌های بزرگ یک ملّت، یک مسئله اساسی است. آزمون‌هایی سر راهِ کشورها و ملّت‌ها قرار می‌گیرد که در آن آزمون‌ها گاهی خوب می‌درخشند؛ مخصوص ملّت ما هم نیست، منتها برای ملّتِ ما در دوران انقلاب و بعد از پیروزی انقلاب تا امروز از این آزمون‌ها زیاد بوده است و از این درخشش‌ها هم زیاد بوده است و ملّت درخشیده که یکی‌اش روز نهم دی سال ۸۸ بود. یعنی حضور ملّت در عرصه فضای عمومی و در کف خیابان‌ها توانست یک توطئه‌ ریشه‌دار و مهم را از بین ببرد. پریروز مردم در سرتاسر کشور، آن روز را، آن حرکت را، آن قیام مردمی را گرامی داشتند؛ پاسداشت آن حرکت بزرگ و آزمون بزرگ بود که بسیار چیز لازمی است. (۱۳۹۸/۱۰/۱۱؛ بیانات در دیدار جمعی از پرستاران سراسر کشور)

همه کشور نهم دی آمدند

«ایّام‌الله» روزهای جلوه ویژه خدای متعال است؛ گاهی نیّت مردم، همّت مردم، اراده مردم، یک چنین روزی را می‌آفریند. مردم تبریز در سال ۵۶ این روز را در بیست‌ونهم بهمن با همّتشان، با بصیرتشان آفریدند که حالا بعد عرض خواهم کرد. البتّه این اوّلین بار نبود، آخرین بار هم نبود؛ طول تاریخ اخیر ما پُر است از پیشگامی مردم تبریز و آذربایجان در مسائل مهم، در حوادث مهم و سرنوشت‌ساز. در همین دوران انقلاب شما نگاه کنید، در حوادث اوّل انقلاب -شما جوان‌ها یادتان نیست- تبریزی‌ها شقّ‌القمر کردند به معنای واقعی کلمه؛ توطئه‌ای که دشمن در تبریز تدارک دیده بود، به دست خود مردم تبریز به بهترین وجه خنثی شد. همان وقتی که همه نگران بودند که تبریز چه خبر خواهد شد و دشمنان و ضدّانقلاب از اطراف لشکرکشی کرده بودند که بتوانند تبریز را از انقلاب جدا کنند، امام فرمودند -به این مضمون- که نگران نباشید؛ تبریزی‌ها خودشان جواب خواهند داد؛ همین هم شد. در آن روز، بعد در دفاع مقدّس، بعد در حوادث بعد، بعد در سال ۸۸، بعد در نهم دی -که همه کشور نهم دی [آمدند]، تبریز هشتم دی؛ یک روز جلوتر، زودتر- در همه جا پیشگام بودند الحمدلله. عزیزان من! در این گام دوّم هم پیشگام باشید و ان‌شاءالله خواهید بود. (۱۳۹۷/۱۱/۲۹؛ بیانات در دیدار مردم آذربایجان شرقی)

نهم دیِ مردم آمدند؛ چون حضور دشمن را احساس کرده بودند

هدف دشمن این است که از این استمرار و استقامت جلوگیری کند؛ انواع و اقسام تلاش‌ها را هم دارند می‌کنند برای همین [هدف]. از هر وسیله‌ای هم که بتوانند استفاده می‌کنند… همه این تلاش‌ها را می‌کنند، [امّا] ناگهان یک بیست‌ودوّم بهمن پیش می‌آید! خب اینها روی مخاطبین حساب کردند، بیست‌ودوّم بهمن پیش می‌آید و شما می‌بینید در تهران، در شهرستان‌ها، در همه‌ مناطق کشور، شرق، غرب، شمال، جنوب، سیل جمعیّت راه می‌افتد و در زمستان سرد، روی یخ، زیر بارش برف و باران، شعارهای واحدی را می‌دهند. یا فرض کنید نهم دی پیش می‌آید، آن جور. حالا اگر حوادثی پیش بیاید مثل نهم دیِ سال ۸۸ یا نهم دی امسال [همه می‌آیند]. شما دیدید نهم دیِ امسال مردم آمدند در خیابان با چه شوری، با چه هیجانی! چون حضور دشمن را احساس کرده بودند. (۱۳۹۶/۱۱/۱۹؛ بیانات در دیدار فرماندهان و کارکنان نیروی هوایی ارتش)

۹ دی؛ دفاع از ارزش‌های انقلاب و دین بود

انقلابی‌نمایی غیر از انقلابی‌گری است؛ انقلابی‌نمایی [یعنی] آدم جوری عمل کند که کأنّه ما [انقلابی هستیم]؛ انقلابی‌گری کار سختی است؛ پابندی لازم دارد، تدیّن لازم دارد. نمی‌شود که انسان یک دهه همه‌کاره کشور باشد، بعد یک دهه بعدی تبدیل بشود به مخالف‌خوان کشور؛ این [طور] که نمی‌شود. نهم دی که این‌قدر عظمت دارد، پاسخ ملّت به همین بازی‌ها بود. نُه دی دفاع از ارزش‌های انقلاب بود، از ارزش‌های دین بود. آنجا ایستادگی‌ای که ما کردیم، ایستادگی در دفاع از انتخابات بود. بنده صریحاً گفتم فشار می‌آورند که باید انتخابات را ابطال کنید، من زیر بار ابطال انتخابات نخواهم رفت؛ این را من اعلان کردم. بحث سرِ ارزش‌های انقلاب و ارزش‌های نظام اسلامی است. (۱۳۹۶/۱۰/۰۶؛ بیانات در دیدار اعضای شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی)

حرکت نهم دیِ سال ۸۸ از جنس همان حرکت نوزدهم دی در سال ۵۶ است

این را قاطعاً عرض می‌کنم که دشمن با همه برنامه‌ریزی‌هایش، مردم ما را نشناخته، ملّت ایران را نشناخته؛ اشتباه می‌کنند. دیدید در سال ۸۸ خطا کردند و آن فتنه را راه انداختند و کار را به جاهایی رساندند که به خیال خودشان جاهای بسیار باریک و حسّاس و دقیقی بود، [امّا] ناگهان حرکت عمومی نهم دی همه را مبهوت کرد. این حرکت نهم دیِ سال ۸۸ از جنس همان حرکت نوزدهم دی شماها در سال ۵۶ است. (۱۳۹۵/۱۰/۱۹؛ بیانات در دیدار مردم قم)

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 943607

مهمترین اخبار ایران و جهان: