نیوز سیتی!
15 بهمن 1401 - 05:40

نروژ ۵۴ تانک جدید از آلمان خریداری می کند

نروژ در نظر دارد برای تقویت ارتش و توان نظامی خود ۵۴ تانک جدید به آلمان سفارش می دهد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، دولت نروژ ۵۴ تانک جدید لئوپارد ۲ ساخت آلمان را برای نیروهای ارتش خود از شرکت آلمانی سازنده این تانک‌ها سفارش داده است.

«جوناس گهر استور»، نخست وزیر نروژ در یک کنفرانس خبری گفت: «ما تانک‌های مشابهی با همسایگان شمال اروپا و بسیاری از متحدان کلیدی ناتو بدست خواهیم آورد و این امر روابط ما با آلمان را بیشتر تقویت می‌کند.»

نروژ در ابتدا قصد داشت ۷۲ تانک را سفارش دهد، اما در ماه‌های اخیر پس از توصیه وزیر دفاع این کشور مبنی بر صرف بودجه بیشتر برای هلیکوپترها، پهپادها و توپخانه دوربرد، از میزان سفارش نظامی این کشور در حوزه تانک‌ها کاسته شد.

نروژ عضو پیمان نظامی و امنیتی ناتو است و از زمان آغاز جنگ روسیه در اوکراین بر تقویت مواضع نظامی خود تاکید دارد.

پیش از این، «بیورن آریلدگرام»، وزیر دفاع نروژ اعلام کرده بود که علی‌رغم شرایط و مباحث پیرامون اوکراین، نروژ همچنان برخی از خطوط ارتباطی خود با مسکو از جمله در سطح نظامی را حفظ خواه کرد. وی همچنین گفت که انتظار دارد در آینده و در یک نقطه‌ای همه چیز به حالت عادی برگردد و در ادامه افزود در حال حاضر هیچ تهدید نظامی مستقیمی، کشور نروژ را تهدید نمی‌کند.

وزیر دفاع نروژ در ادامه گفته بود: البته تماس‌های بین نروژ و روسیه بعد از ۲۴ فوریه (آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین) دگرگون شد. با این حال ما برخی از خطوط ارتباطی خود را حفظ کردیم. ما در زمینه ماهی‌گیری و عملیات‌های مشترک امدادونجات در دریا با هم همکاری داریم. همچنین ما روابط نظامی خود را حفظ کردیم، اگرچه فعالیت ما در این زمینه کم شده است.

کمتر از ۲۰ روز پیش، وزرای دفاع کشورهای شمال اروپا نشستی در اسلو، پایتخت نروژ برگزار کردند تا پیامدهای جنگ اوکراین برای امنیت منطقه و درخواست عضویت فنلاند و سوئد برای ناتو، را بررسی کنند.

با آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین در ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) کشورهای غربی برای توقف پیشروی ارتش روسیه، به صورت مداوم کمک‌های نظامی، مالی و بشردوستانه برای اوکراین ارسال کرده‌اند. در ماه جولای، نخست‌وزیر نروژ ا علام کرد اسلو ۱۰ میلیون کرون (نزدیک به ۱ میلیارد دلار) به اوکراین اختصاص داده و در سال ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ در اختیار این کشور قرار خواهد داد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1017907

مهمترین اخبار ایران و جهان: