نیوز سیتی!
10 دی 1401 - 14:07

اعترافات مرکل درباره توافق مینسک، «خیانت مستند» است

به گفته یکی از مقامات ارشد شورای فدراسیون روسیه، اعترافات صدراعظم سابق آلمان و رئیس جمهور اسبق فرانسه درباره توافقنامه «مینسک»، «خیانت مستند» است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، کونستانتین کوساچف، معاون سخنگوی شورای فدراسیون روسیه می‌گوید که اعترافات و اظهارات آنگلا مرکل، صدراعظم سابق آلمان و فرانسوآ هالند، رئیس جمهور اسبق فرانسه مبنی بر اینکه «توافقنامه‌های مینسک برای آماده‌سازی اوکراین جهت جنگ با روسیه زمان خریده»، یک «خیانت مستند» است.

کوساچف اضافه کرد: اعتراف مرکل و هالند گواه خیانت است. غرب از همان ابتدا به جنوب شرقِ آن روزهای اوکراین خیانت کرد. بهای این خیانت، جان هزاران انسانی بود که در طول هشت جنگ داخلی در اوکراین گرفته شد.

دیپلمات روس همچنین یادآور شد که مسکو در نهایت به تنها امضاکننده و ضمانت‌دهنده توافقنامه مینسک بدل شد و در ادامه نیز تاکید کرد که روسیه هم‌اکنون از مردم دونباس محافظت خواهد کرد؛ مردمی که «حالا مشخص شده، برلین و پاریس به آنها خیانت کرده‌اند.»

هالند که در هماهنگ‌ کردن مجموعه اقدامات اجرایی توافقنامه مینسک در سال ۲۰۱۵ مشارکت داشت، دیروز(جمعه) اظهارات مرکل درباره اینکه توافق مینسک به کی‌یف زمان داده تا خود را برای جنگ آماده کند را تایید کرد.

رودیون میروشنیک، سفیر پیشین جمهوری خلق لوهانسک گفته است که فرانسه به‌رغم اینکه نماینده دائم این کشور در شورای امنیت به توافق مینسک رای داده بود، قصد نداشت تا قطعنامه ۲۲۰۲ شورای امنیت سازمان ملل درباره اجرای توافقنامه‌های مینسک را عملی کند.

مرکل در مصاحبه با نشریه «زیت» گفته بود که «توافقنامه‌های مینسک تلاشی بوده تا به اوکراین زمان بدهد. همچنین باعث شده تا این کشور آنطور که امروز به نظر می‌رسد، قدرتمندتر شود. اوکراین سال ۲۰۱۴-۲۰۱۵، اوکراین مدرن امروزی نیست.»

وی همچنین درباره توانایی ناتو در آن برهه برای حمایت از کی‌یف به میزان کنونی، ابراز تردید کرد. ولادیمیر پوتین که ۲۴ فوریه(۵ اسفند ۱۴۰۰) به درخواست جمهوری‌های دونباس فرمان آغاز عملیات نظامی در اوکراین را صادر کرد، پس از اظهارات مرکل گفت که کاملا غافلگیر و ناامید شده است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 945551