نیوز سیتی!
17 مهر 1401 - 08:30

وزارت راه و شهرسازی در اتصال به پنجره ملی خدمات هوشمند چگونه عمل کرد؟

از جمله دستگاه‌هایی که در وزارت راه و شهرسازی باید به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند متصل شوند، بنیاد مسکن، سازمان راهداری و حمل ونقل جاده‌ای و سازمان بنادر و دریانوردی هستند. پنجره ملی خدمات دولت هوشمند، ارائه‌دهنده خدمات دولتی به‌صورت یکپارچه، سریع و آسان به عموم مردم است که در مسیر آماده‌سازی و بهره‌برداری قرار دارد. دستورالعمل اجرایی اتصال دستگاه‌های اجرایی به "پنجره واحد خدمات هوشمند دولت" شامل اولویت‌ها، اصول حاکم و ضوابط ساماندهی با همکاری دبیرخانه شورای اجرایی فناوری اطلاعات و سازمان اداری و استخدامی کشور تهیه و مطابق قانون برای تصویب نهایی به شورای اجرایی فناوری اطلاعات ارائه شده است. از جمله دستگاه‌هایی که در وزارت راه و شهرسازی باید به این پنجره هوشمند خدمات متصل شوند، بنیاد مسکن، سازمان راهداری و حمل ونقل جاده‌ای و سازمان بنادر ودریا نوردی هستند. بنیاد مسکن اخیرا اعلام کرده که تاکنون ۹ خدمت خود را که مستقیم با روستاییان و متقاضیان ارتباط دارد به این دستگاه‌ها متصل کرده است. اتصال بنیاد مسکن به درگاه ملی خدمات هوشمنددر همین رابطه همایون مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات بنیاد مسکن گفت: یکی از سیاست‌های کلان بنیاد مسکن اتصال به درگاه خدمات هوشمند دولت است که برنامه ریزی‌ها برای این اقدام صورت گرفته و بر روی بستر‌های الکترونیکی هم اکنون قابل اجرا است. در همین راستا سامانه‌های ارزشمندی طراحی شده که با توان این سامانه‌ها روستاییان می‌توانند از خدمات بنیاد مسکن بهره‌مند شوند. به گفته مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات بنیاد مسکن، در جهت همسویی با قوانین و مقررات بنیاد مسکن برنامه ریزی انجام  داده وخدمات الکترونیک در پنجره خدمات دولت هوشمند ارائه می‌شود. اگرچه این اتصال با چالش‌های زمان بر و ناسازگاری سامانه‌ها همراه بوده، اما هم اکنون ۹ خدمت بنیاد مسکن از طریق پنجره ملی خدمات دولت هوشمند ارائه می شود. او می‌گوید: این ۹ خدمت شامل تعیین حدود وضعیت، خدمات فنی و مهندسی، صدور پروانه، صدور پایان کار و عدم خلاقی، تغییر کاربری اصلاح ضوابط، اصلاح معابر، اصلاح محدوده، خط درخواست تسهیلات ساخت مسکن روستایی و ثبت در خواست تعمیر مسکن روستایی است. همایون بیان کرد: این ۹ خدمت، خدمات اصلی و خدمات متقاضی بوده که به صورت سنتی انجام می شده است. خدمات الکترونیکی و تست‌ها متناسب سازی شده و تلاش بنیاد مسکن هم در اجرای آن‌ها به صورت الکترونیکی در حال انجام است. مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات بنیاد مسکن گفت: پیش از این یک روستایی از روستا باید به شهر مراجعه و اقدام به دریافت خدمت می‌کرد، اما هم اکنون با راه اندازی این پنجره خدمات هوشمند به صورت آنلاین تمامی فرآیندها را انجام داده و به صورت پیامکی از آخرین وضعیت فرآیند‌ها مطلع می‌شود. سازمان راهداری به درگاه خدمات هوشمند متصل شده استدر حوزه سازمان راهداری هم حسین متولی مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای می‌گوید: رانندگان اتوبوس و کامیون می‌توانند از طریق پنجره واحد خدمات هوشمند دولت، سایت سازمان راهداری، نرم افزار راهبران و سامانه پیامکی به خدمات الکترونیکی این سازمان از جمله خدمات کارت هوشمند راننده دسترسی داشته باشند. اتصال ۶ خدمت سازمان بنادر به پنجره واحددر بخش دریایی هم تاکنون اقداماتی در حوزه هوشمند سازی انجام شده است به طوری که سعید خرسندی مدیر کل دفتر فناوری و اطلاعات سازمان بنادر گفت: درگاه پنجره واحد سازمان بنادر از ۳۱ شهریور وصل شده است. او با بیان اینکه براساس مصوبات، یک سوم خدمات باید به پنجره ملی متصل شده باشند، افزود: در حال حاضر از ۱۸ خدمت ۶ خدمت به پنجره واحد متصل شده است. مدیر کل دفتر فناوری و اطلاعات سازمان بنادر گفت: مهم‌ترین خدمات ارائه شده سامانه جامع دریایی، مربوط به ورود و خروج کشتی هاست. براساس این گزارش با توجه به آنکه باید تمامی دستگاه‌ها تا پایان شهریور ماه به سامانه در گاه خدمات هوشمند دولت متصل می‌شدند و هنوز هم برخی از دستگاه‌ها کم کاری کرده اند، این پیگیری از وزارت راه وشهرسازی در این بخش انجام خواهد شد. باشگاه خبرنگاران جواناقتصادیراه و شهرسازی
شناسه خبر: 775095

مهمترین اخبار ایران و جهان: