نیوز سیتی!
23 خرداد 1402 - 10:21

تبلور هنر و فرهنگ سیستان با دستان هنرمند بانوان

زاهدان-سوزن دوزی در سیستان و بلوچستان از قدمت بسیاری برخوردار و دارای اصالت است،بی شک گسترش این هنرهای بومی علاوه بر اشتغالزایی و ایجاد درآمد، به جذب گردشگران خارجی و ارزآوری نیز کمک می کند.

خبرگزاری مهر، ‬ گروه‬ استان‬ ها: خامه‌دوزی یکی از صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان است که به آن خامک دوزی یا خمک دوزی ‏هم می‌گویند و به‌نوعی می‌توان گفت خامه‌دوزی واژه دگرگون شده این دو اسم است.

خامه‌دوزی یا سفید دوزی روی الیاف و پارچه‌های مخصوص با دستان زنان باذوق سیستانی به نقش در می‌آید، ‏این هنر هنری از خانواده سوزن‌دوزی است که از نقوش خاص و اصیل بومی شکل‌گرفته و به‌وسیله ابریشم به شکل‌های برجسته هندسی و به‌صورت گل‌های هشت پر، مربع، مثلث و غیره روی پارچه‌هایی از جنس کتان می‌نشیند.

خامه‌دوزی شباهت زیادی به هنر سوزن‌دوزی دستان زنان بلوچ دارد؛ اما تنها تفاوت بین آن‌ها استفاده از نخ ابریشم ‏رنگ سفید در هنر خامه‌دوزی است، این هنر بیشتر در تزئین لباس به‌ویژه دور یقه، عرقچین، پیش‌بند، جانماز، ‏دستمال، سفره و سر آستین‌های مردانه و زنانه استفاده می‌شود.

تبلور هنر و فرهنگ سیستان با دستان هنرمند بانوان

مربی میراث فرهنگی و راهبر شغلی کمیته امداد امام خمینی (ره) در سیستان و بلوچستان با قدردانی از اقدامات و ‏تلاش‌هایی که ‏تاکنون برای حمایت و تقویت صنایع‌دستی استان صورت‌گرفته، افزود: برای توسعه ‏صنایع‌دستی و کمک به این بخش باید فعالیت‌های تبلیغاتی و رسانه‌ای بیش از گذشته انجام و فعالان و ‏صنایع آنان در داخل و خارج از کشور معرفی شوند.‎

فاطمه کیخا، در گفتگو باخبرنگار مهر با اشاره به فعالیت چهارساله خود در حوزه صنایع‌دستی در زمینه هنر خامه‌دوزی و سیاه دوزی در شهر ‏ملی خامه‌دوزی ‏ادیمی، افزود: با ایجاد کارگاه تولیدی در شهرستان زابل با عنوان «سین دوخت» که متشکل ‏از پنج کارگاه شامل سه کارگاه ‏خامه‌دوزی و یک کارگاه سیاه دوزی و یک کارگاه البسه محلی است علاوه بر ‏ارائه آموزش این هنرهای فاخر، زمینه اشتغال برای ‏‏ ۵۰ نفر از مددجویان کمیته امداد و سایر بانوان به‌صورت ‏مستقیم فراهم شده، افزون بر آن سایر بانوان از نقاط مختلف حوزه ‏شهری و روستایی منطقه سیستان با ارائه آموزش‌های بانوان صنعتگر این کارگاه علاوه بر یادگیری این حرفه اقدام به درآمدزایی برای خود کردند.

این بانوی کارآفرین ادامه داد: در راستای حمایت از بانوانی که این حرفه‌ها را آموزش‌دیده‌اند، اقدام به تهیه ‏مواد اولیه کرده و پس از اتمام کار در نهایت محصول تولیدی آنان را خریداری می‌کنیم و در بازار فروش، یاری ‏گر آنها هستیم.

وی اظهار کرد: هدف از این اقدام علاوه بر انتقال هنرهای صنایع‌دستی به نسل‌های آتی و معرفی این آثار ‏فاخر، فراهم‌کردن زمینه ‏اشتغال باهدف جلوگیری از مهاجرت است.

تبلور هنر و فرهنگ سیستان با دستان هنرمند بانوان

کیخا گفت: اگر ظرفیت‌های استان در زمینه صنایع‌دستی به‌خوبی معرفی شوند، بازاریابی، فروش و کمک به اقتصاد فعالان ‏صنایع‌دستی ارتقا می‌یابد، چرا که تنها خواسته صنعتگران، بازار فروش محصولات است که ‏می‌طلبد نهادها، ادارات و سازمان‌ها ‏حداقل در اهدای هدایای خود از آثار صنایع‌دستی استان استفاده کنند تا ‏با این اقدام علاوه بر معرفی آثار، به معیشت، اقتصاد و بازار ‏فروش صنعتگران هم کمک کرده باشند.

این بانوی کارآفرین با اشاره به حمایت‌های صورت‌گرفته توسط اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی پیرامون حضور در نمایشگاه‌های ‏درون‌استانی و همچنین نمایشگاه‌های سایر استان‌ها ‏افزود: تا صنایع‌دستی در قالب نمایشگاه ‏و برپایی بازارچه‌های دائمی در معرض دید گردشگران و مسافران قرار ‏نگیرد، نمی‌توان به دنبال معجزه برای رونق آنها بود.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1281907

مهمترین اخبار ایران و جهان: