نیوز سیتی!
24 خرداد 1402 - 11:41

اروپا نیازمند سیستم امنیتی جدید و پایدار است

سفیر چین در روسیه می‌گوید بحران اوکراین ریشه در بحران امنیتی در اروپا دارد و این قاره نیازمند سیستم امنیتی جدید و پایدار است.

به گزارش خبرگزاری مهر، «ژانگ هانهوی»، سفر چین در روسیه در گفت‌وگو با خبرگزاری اسپوتنیک اعلام کرد ساختن یک سیستم امنیتی جدید و پایدار در اروپا نیازی ضروری و لازم است.

وی دراین‌باره تشریح کرد که «بحران اوکراین پیشینه تاریخی پیچیده و دلایل واقعی دارد. در اصل، بحران اوکراین انفجار تناقضات در زمینه مدیریت امنیت در اروپا است. هیچ نوشدارویی برای غلبه بر این بحران وجود ندارد، باید به ریشه مشکل نگاه کرد و بر این اساس باید به دنبال راه‌هایی برای حل آن بود و یک سیستم امنیتی اروپایی متعادل، موثر و پایدار ساخت که امنیت و ثبات اروپا را برای مدت طولانی فراهم کند.»

«لی هوی»، نماینده ویژه دولت چین در امور اوراسیا، در ۱۵ تا ۲۸ ماه مه از اوکراین، لهستان، فرانسه، آلمان، مقر اتحادیه اروپا و روسیه بازدید کرد و رایزنی های مفصلی با همه طرف ها در مورد حل و فصل سیاسی بحران اوکراین انجام داد.

پیش از این نیز دولت چین نیز طرحی را برای حل‌وفصل دیپلماتیک بحران اوکراین ارائه داد که مقامات غربی و آمریکا با آن مخالفت کردند.

وزارت خارجه چین، ۵ اسفند پارسال در سالروز آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین، طرح ۱۲ بندی خود را برای نحوه پایان‌دادن به جنگ و درگیری‌ها در اوکراین را منتشر کرد. این «طرح صلح» در وب‌سایت وزارت خارجه چین منتشر شده است.

طرح ۱۲ بندی دولت چین برای حل‌وفصل درگیری‌ها و پایان جنگ در اوکراین به شرح ذیل است:

▪️ احترام به حاکمیت همه کشورها

▪️پایان‌دادن به تحریم‌های یک‌جانبه

▪️کنارگذاشتن ذهنیت و گفتار «جنگ سرد»

▪️توقف خصومت‌ها و درگیری‌ها

▪️ازسرگیری مذاکرات صلح

▪️حل بحران انسانی

▪️حفاظت از غیرنظامیان و اُسرای جنگی

▪️تضمین ایمنی نیروگاه‌های هسته‌ای

▪️کاهش خطرهای راهبردی

▪️افزایش صادرات غلات

▪️حمایت از پایداری زنجیره‌های صنعتی و زنجیره تأمین (کالاها)

▪️بازسازی پساجنگ

منبع: مهر
شناسه خبر: 1284295

مهمترین اخبار ایران و جهان: