نیوز سیتی!
05 تیر 1402 - 13:07

به قید فوریت؛ تدوین لایحه قانونمندسازی فعالیت ارتش‌های خصوصی مسکو

رئیس کمیته دفاعی مجلس دومای روسیه از تدوین لایحه‌ای به منظور قانونمندسازی فعالیت شرکت‌های نظامی خصوصی در این کشور خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، آدری کارتاپولوف، رئیس کمیته دفاعی دومای روسیه (مجلس سفلی) گفته است که کمیته تحت نظارت وی در حال کار برای تدوین لایحه‌ای جهت نظام‌مند کردن فعالیت شرکت‌های نظامی خصوصی است.

به گفته وی، در حال حاضر خیلی زود است که درباره سرنوشت ارتش خصوصی واگنر که به‌تازگی علیه مسکو شورش کرد، حرفی زده شود. اظهارات این قانونگذار روس در حالی مطرح شده که سرویس امنیت فدرال روسیه دیروز (یکشنبه) علیه یوگنی پریگوژین، فرمانده واگنر به اتهام برانگیختن شورش علیه مسکو، پرونده کیفری باز کرد. پریگوژین پیش‌تر مدعی شده بود که ارتش روسیه به مواضع واگنر حمله کرده است؛ ادعایی که وزارت دفاع مسکو قویا آن را تکذیب کرد.

اندکی بعد، لشکری از نیروهای واگنر کنترل چندین ساختمان‌ اداری و دولتی در شهر جنوبی روستوف را به دست گرفته و شروع به حرکت به سمت مسکو کردند.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در نطقی تلویزیونی اقدامات واگنر را شورش مسلحانه و خیانت خواند و نسبت به اتخاذ اقدامات سخت علیه شورشیان متعهد شد. اواخر همان روز، دفتر ریاست جمهوری بلاروس اعلام کرد که پریگوژین پیشنهاد الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور بلاروس را برای توقف لشکرکشی به سمت مسکو و اتخاذ تدابیری در راستای تنش‌زدایی، پذیرفته است. در ادامه نیز پریگوژین این خبر را تایید کرد و نیروهایش را به بازگشت به مواضع واگنر فراخواند.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین نیز اندکی بعد اعلام کرد که پرونده کیفری علیه پریگوژین بسته شده و او با ضمانت پوتین، روسیه را به مقصد بلاروس ترک خواهد کرد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1310607

مهمترین اخبار ایران و جهان: