نیوز سیتی!
13 تیر 1402 - 10:04

فریب کلاهبرداران سایبری در فروش سوالات کنکور را نخورید

بوشهر- رئیس پلیس فتای استان بوشهر گفت: مجرمین سایبری با تبلیغات گسترده دروغین مبنی بر فروش سوالات مرحله دوم کنکور ۱۴۰۲ و تضمین صددرصدی قبولی در آزمون، در کمین سرمایه متقاضیان هستند.

به گزارش خبرنگار مهر، سرهنگ مهدی قاسمی صبح سه‌شنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: با نزدیک شده به زمان برگزاری مرحله دوم کنکور سال جاری، همانند سال‌های گذشته البته به‌صورت کمرنگ‌تری شاهد شکل‌گیری تبلیغات دروغین فروش سوالات اصلی کنکور در بستر اینترنت خصوصاً شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌های غیربومی هستیم.

وی ادامه داد: مجرمین سایبری با مانیتورینگ فضای رسانه‌ای کشور و بر حسب مراجعات کاربران به اینترنت و رسانه و پیش‌بینی نیازمندی آنها اقدام به طراحی یک پلتفرم مجرمانه کرده و با راه‌اندازی کانال‌ها و صفحاتی در اینترنت و شبکه‌های اجتماعی و بعضاً با سو استفاده از نام و اعتبار اشخاص حقیقی و حقوقی خصوصاً مؤسسات آموزشی معتبر کشوری، با ادعای در اختیار داشتن سوالات کنکور پیش‌رو، مبالغ مختلف حتی چند ده میلیون تومانی را از متقاضیان دریافت و کلاهبرداری می‌نمایند.

رئیس پلیس فتای استان بوشهر تصریح کرد: تحلیل وضعیت سالیان اخیر چند نکته اساسی را ثابت و محرز کرده است که تا کنون به هیچ عنوان سوالات کنکورها قبل از زمان برگزاری و آغاز کنکور، بیرون نیامده و افشا نشده است.

وی تاکید کرد: همچنین تبلیغات فروش سوالات در فضای مجازی در اصل به دو صورت است که یا اصلاً سوالی در اختیار فرد نبوده و صرفاً تبلیغ دروغین بوده و با هدف اخذ وجه و سپس عدم پاسخگویی به تماس و ارتباط خریدار اتفاق می‌افتد و یا سوالاتی که در قبال دریافت پول به متقاضی ارائه می‌شود مربوط به کنکور سنوات گذشته بوده که در قالب دروغین سوالات جدید ارسال می‌شود.

قاسمی ادامه داد: در اکثر موارد، متقاضیان خرید این نمونه سوالات بدون اطلاع والدین اقدام به پرداخت پول می‌نمایند و بیانگر عدم نظارت پدر و مادرها در این ایام خاص بر فعالیت فرزندان هست.

رئیس پلیس فتای استان بوشهر افزود: برای رفع دغدغه و نگرانی داوطلبین و والدین آنان از تأثیر فعالیت این افراد در زیر سوال بردن سلامت برگزاری کنکور و همچنین شناسایی و دستگیری کلاهبرداران سایبری، کارگروه‌های عملیاتی در پلیس فتا سراسر کشور از جمله پلیس فتا استان تشکیل و رصد و پایش شبانه‌روزی در اولویت مأموریتی همکارانم قرار دارد.

وی ادامه داد: به مردم عزیز خصوصاً داوطلبین شرکت در کنکور توصیه می‌شود که فریب تبلیغات و ادعاهای دروغین سودجویان سایبری را نخورده و در صورت مشاهده هرگونه موارد مشکوک در فضای مجازی، مراتب را از طریق سایت پلیس فتا گزارش کنند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1329007

مهمترین اخبار ایران و جهان: