نیوز سیتی!
01 تیر 1402 - 17:49

تذکر کتبی دستگاه قضایی به ۱۷ دستگاه اجرایی قوچان در خصوص ترک فعل

دادستان عمومی و انقلاب قوچان گفت: یکی از اولویت‌های دستگاه قضایی در خصوص موضوعاتی همچون عدم تکمیل استخر، طرح اگو، نور، سگ‌های ولگرد و... دادن تذکر به دستگاه‌های متولی بوده که در خصوص ترک فعل، به مدیران اجرایی ۱۷ دستگاه تذکر داده‌شده است.

به گزارش خبرگزاری فارس از قوچان، حسن همتی فر ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه در سالن اجتماعات دادگستری این شهرستان اظهار کرد: جامعه را خانواده و آموزش‌وپرورش شکل‌دهی می‌کنند و اگر آسیبی رخ دهد به دستگاه قضایی می‌رسد بنابراین در حوزه پیشگیری از وقوع جرم دستگاه‌های دیگر نقش اساسی و مهم دارند.

وی با تأکید بر اینکه مدارس، مساجد و خانواده باید نسل خوبی را تربیت‌کرده و تحویل جامعه دهند، گفت: دستگاه قضایی قوچان در حوزه اراذل‌واوباش و سرقت نهایت سخت‌گیری را اعمال می‌کند به‌طوری‌که بر اساس آمار فراجا سرقت در سال گذشته حدود ۱۳ درصد کاهش داشته است.

دادستان عمومی و انقلاب قوچان افزود: پلمپ خانه‌هایی که محل عرضه و فروش مواد مخدر بوده در دستور کار دستگاه قضایی قرار دارد به‌طوری‌که تنها در یک ماه اخیر ۲۰ منزل پلمپ شده‌اند و اگر پلمپ شکسته شود قطع خدمات مثل آب و برق در دستور کار قرار دارد.

همتی فر با یادآوری اینکه سال گذشته ۳۶۴ کیلوگرم از انواع مواد مخدر در این شهرستان توسط پلیس کشف و ضبط‌شده است، بیان کرد: بیش از ۱۰۰ محکوم سابقه‌دار مواد مخدر به اردوگاه حرفه‌آموزی چناران اعزام شدند تا در شرایط سخت‌تری نسبت به شهرستان قرار بگیرند.

وی ادامه داد: در خصوص سرقت نیز شهرداری قوچان موظف به شناسایی انبارهای ضایعات و سازمان‌دهی این مراکز شده است و پس‌ازآن نیز تمام این واحدها ملزم به نصب دوربین و ثبت مشخصات فروشندگان ضایعات بوده تا اگر اموال مسروقه‌ای کشف و ضبط شد شناسایی عامل فروش سریع‌تر انجام بگیرد.

دادستان عمومی و انقلاب قوچان با اشاره به اینکه گاهی اوقات بنگاه‌های املاک به افزایش قیمت اجاره‌ها دامن می‌زنند و سبب بروز مشکل برای صاحبان منازل و مغازه‌های استیجاری می‌شوند، گفت: مقررشده است بنگاه‌های غیرمجاز فاقد مجوز ظرف یک هفته پلمپ شوند و بر اساس نرخ نامه اعلامی دولت هم برای شهرهایی مثل قوچان تنها ۲۰ درصد افزایش اجاره صورت بگیرد.

همتی فر اضافه کرد: حدود ۵۸۸ مشاور املاک در این شهرستان مشغول به فعالیت هستند که برای شهری مثل قوچان زیاد بوده، حتی در برخی مناطق به فاصله هر ۲۰ متر یک بنگاه وجود دارد بنابراین قرار است ازاین‌پس تمام متقاضیان این حرفه چه برای مجوز اولیه و چه تمدید، ۳۲ ساعت آموزش زیر نظر اساتید حقوق در این زمینه ببینند و با مباحث و فعالیت‌ها به‌صورت تخصصی آشنا شوند.

نبود بخشدار باجگیران و قوچان عتیق سبب تضییع حقوق عمومی شده است

دادستان عمومی و انقلاب قوچان یکی از اولویت‌های دستگاه قضایی درزمینه ترک فعل مدیران را تذکر دادن دانست و خاطرنشان کرد: رویکرد بر این بوده که شاید مدیری خوب کار می‌کند اما به دلیل نبود اعتبار و امکانات با مشکلاتی روبرو شده است اما جایی که ادارات مثلاً در زمینه برق، کشتارگاه، سگ‌های ولگرد، اجرای طرح‌های عمرانی مثل اگو و... سهل‌انگاری دارند تذکر داده شود که تاکنون ۱۷ مورد تذکر کتبی به مدیران اجرایی قوچان در خصوص ترک فعل داده‌شده است.

همتی فر ادامه داد: در خصوص سگ‌های ولگرد، ایجاد پارکبان برای معضل ترافیک و... تاکنون چندین اخطار به شهرداری داده شد که مثلاً درزمینه سگ‌های ولگرد، پیمانکاری تعیین و جمع‌آوری در حال انجام است اما به حد مطلوب نرسیده است.

وی یادآور شد: برای نبود بخشداران در دو بخش این شهرستان مکاتبه‌ای با دادستان مرکز استان صورت گرفت و اعلام شد که این مسئله باعث تضییع حقوق عمومی است و وجود بخشدار موجب می‌شود برخی مراجعات به سطح شهرستان صورت نگرفته و در محل بخشداری بررسی شود که موضوع از طریق استاندار و معاون سیاسی استاندار خراسان رضوی در حال پیگیری است.

دادستان عمومی و انقلاب قوچان یکی از وظایف دادستانی را بحث حقوق عامه در حوزه جهاد کشاورزی، امور آب، منابع طبیعی و محیط‌زیست دانست و تصریح کرد: سال گذشته ۱۱۰ مورد چاه غیرمجاز در این شهرستان مسدود شد و در حال حاضر نیز هشت چاه غیرمجاز در دشت مشهد در حال مسدود شدن است.

ماهیانه حدود ۵۰۰ اختلاف خانوادگی در محاکم حقوقی قوچان بررسی می‌شود

رئیس دادگستری قوچان هم در این جلسه بابیان اینکه میزان محکم ورودی این شهرستان طی یک سال گذشته ۱۹ هزار و ۱۷۶ پرونده و خروجی ۱۷ هزار و ۶۴۸ پرونده بوده است، گفت: میزان پرونده‌های ورودی در دادسرا نیز ۲۱ هزار و ۴۳۷ فقره و خروجی به ۲۱ هزار و ۳۴۷ فقره می‌رسد.

حسین ولیدخت با اشاره به این موضوع که بخشی از پرونده‌ها را دعاوی خانوادگی تشکیل می‌دهند که ورودی پرونده‌ها در شورای حل اختلاف و دو شعبه خانواده این شهرستان ۵ هزار و ۲۶۹ فقره پرونده است، بیان کرد: بر اساس یک معدل‌گیری ماهیانه حدود ۴۵۰ تا ۵۰۰ فقره اختلاف خانوادگی داریم و این حاکی از اختلاف زیاد در میان خانواده‌هاست.

وی تأکید کرد: اختلاف‌های خانوادگی زمینه‌ساز بزه‌های دیگر بوده و ضررهایی نیز به فرزندان وارد می‌کند که این اختلاف می‌تواند ناشی از مطالبه مهریه، عدم تمکین، توهین، اهانت و... باشد و ضروری است حوزه‌های فرهنگی و دینی گام‌های جدی در حوزه آموزش و تربیت بردارند.

پایان پیام/ ۷۰۰۴۳

منبع: فارس
شناسه خبر: 1302695

مهمترین اخبار ایران و جهان: