نیوز سیتی!
01 تیر 1402 - 09:08

موافقان و مخالفان مدارس غیر دولتی چه گفتند؟

یک کارشناس مسائل آموزشی گفت: مدارس متنوع غیر دولتی جز ایجاد تبعیض آن هم به بدترین شکل ممکن، نقشی در فراهم آوردن عدالت آموزشی ندارند.

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، سومین دوره از سلسله نشست‌های هم‌اندیشی «هَم‌ گُفت» با حضور تشکل‌های دانشجویی، فعالان اجتماعی، رسانه‌ها و کارشناسان مسائل آموزشی با موضوع « نقش مدارس دولتی و غیردولتی در عدالت آموزشی» در تالار امید دانشگاه فرهنگیان اهواز برگزار شد.

در این نشست فعالان اجتماعی و دانشجویان ضمن تحلیل و بررسی موضوع این نشست، به بیان مطالبات خود در حوزه‌ مسائل آموزشی در خوزستان پرداختند و چالش‌های پیش‌روی فرآیند آموزش در استان در گفت‌وگو با کارشناسان این برنامه مورد بحث و و تبادل نظر قرار گرفت.

عدالت آموزشی در کشور تحقق نیافته

فرامرز سنجری کارشناس مسائل آموزشی در این نشست با بیان اینکه عدالت آموزشی به معنای واقعی در کشور ما تحقق نیافته‌ است، اظهار کرد: آیا امروز دانش‌آموزی که در مناطق عشایری و مدارس مرزی تحصیل می‌کند از امکانات آموزشی برابری نسبت به دانش‌آموزان مراکز استان‌ها یا پایتخت برخوردار است؟ معنی عدالت آموزشی را پاسخ به این سوال روشن می‌کند.

وی گفت: سال‌ها قبل در مدارس پست کتابدار وجود داشت و مدارس کتابخانه، کارگاه و آزمایشگاه داشتند اما امروزه دانش‌آموزان مدارس دولتی از این امکانات محروم هستند. البته این موضوع نسبی است و در تمامی مدارس دولتی عمومیت ندارد اما بیشتر دانش‌آموزان مدارس دولتی از نبود چنین امکاناتی رنج می‌برند.

سنجری با اشاره به اینکه مدارس دولتی و غیردولتی به هیچ عنوان قابل مقایسه نیستند، گفت: مدیران مدارس دولتی در تامین وسایل و مواد بهداشتی و پرداخت قبوض آب و برق مدرسه خود مانده‌اند و عملا به جای یک مدیر  آموزشی، به یک مدیر مالی تبدیل شده‌اند.

وی با بیان اینکه سرانه مدارس نیز به موقع پرداخت نمی‌شود، افزود: وقتی مدیر مجبور است به هر طریقی هزینه‌های مدرسه تحت تصدی خود را تامین کند چه انتظاری داریم که آنطور که لازم است به مسائل آموزشی بپردازد و با مدارس غیردولتی رقابت کند.

 سنجری با تاکید بر لزوم اهمیت مدارس غیردولتی اظهار کرد: حتی ایجاد مدارسی نظیر تیزهوشان، سمپاد، هیئت امنایی و شاهد نیز با انگیزه مشارکت والدین دانش‌آموزان در پرداخت هزینه‌ی مدارس ایجاد شده است و نه ارائه کیفیت بهتری از آموزش.

مدارس سمپاد آفتِ نصیب آموزشی

وی در عین حال با انتقاد از مدارس سمپاد یا  مدارس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان گفت: به عنوان مثال در شهر اهواز هر ناحیه یک مدرسه دخترانه و یک مدرسه پسرانه سمپاد دارد که به عقیده من این مدارس جز ایجاد تبعیض آن هم به بدترین شکل ممکن، نقشی در فراهم آوردن عدالت آموزشی ندارند.

سنجری ادامه داد: مدارس سمپاد ضمن اینکه اقدام به جداسازی دانش‌آموزان با استعداد از دیگر دانش‌آموزان می‌کند، فضای رقابتی را در مدارس دولتی کاهش می‌دهد. از سوی دیگر دانش‌آموزان ما را در همان دوره ابتدایی دچار استرس می‌کند و دانش‌آموز 9 ساله‌ای که باید از دوران کودکی و تحصیل در دوره ابتدایی لذت ببرد درگیر کنکوری زود هنگام برای ورود به مدارس سمپاد می‌کند که بسیار مخرب است.

وی همچنین با انتقاد از عدم اجرای طرح شهاب در مدارس خوزستان گفت: اگر طرح شهاب موسوم به طرح شناسایی و هدایت استعدادهای برتر در مدارس ابتدایی خوزستان به درستی انجام شود یک تحول بنیادین در آموزش و پرورش اتفاق می‌افتد‌.

مدارس غیرانتفاعی شکاف معدلی ایجاد نمی‌کنند

رضا ساقی نماینده مدارس غیردولتی استان خوزستان در این نشست نقش مدارس غیردولتی در پیش‌برد اهداف آموزشی را مثبت دانست و گفت: مدارس غیرانتفاعی نافی عدالت آموزشی نیستند و در کنار مدارس دولتی، نمونه مردمی، شاهد و سمپاد فرآیند آموزش را به پیش می‌برند.

وی با انتقاد از این موضوع که گفته می‌شود مدارس غیرانتفاعی سبب ایجاد شکافِ معدلی در بین دانش‌آموزان پایه دوازدهم هستند، افزود: از آنجایی که دانش‌آموزان پایه دوازدهم همگی در آزمون نهایی که به صورت سراسری و کشوری برگزار می‌شود شرکت می‌کنند مدارس غیرانتفاعی از این نظر هیچ شکافی را از نظر معدل دیپلم ایجاد نمی‌کنند.

ساقی ادامه داد: اگر برخی از افراد معتقد به وجود چنین شکافی هستند علت را باید در کم‌کاری مدارس دولتی جست‌وجو کنند چرا که اگر دولت به وظیفه‌ خود در راستای نصیب برابر آموزشی در مدارس تحت تصدی دولت عمل می‌کرد امروز شاهد کمبود شدید امکانات در مدارس دولتی نبودیم.

مدارس دولتی از تامین نیازهای حداقلی ناتوانند

وی با بیان اینکه کمبود امکانات در مدارس دولتی علت اصلی گرایش خانواده‌ها به ثبت نام فرزندانشان در مدارس غیرانتفاعی است، گفت: امروز مشاهده می‌کنیم که مدیران مدارس دولتی در خوزستان از نبود امکانات حداقلی رنج می‌برند و حتی از تامین لامپ کم‌مصرف و کاغذ برای مدارس خود عاجز هستند. چرا باید وضع در مدارس ما اینگونه باشد؟

ساقی توسعه مدارس غیرانتفاعی را در راستای گسترش عدالت آموزشی دانست و  ادامه داد: وقتی نقش مدارس دولتی در ایجاد عدالت آموزشی کمرنگ شده است توسعه مدارس غیرانتفاعی و غیردولتی می‌تواند از بار آموزش بر دولت بکاهد و به ایجاد عدالت آموزشی کمک کند.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1301507

مهمترین اخبار ایران و جهان: