نیوز سیتی!
22 خرداد 1402 - 10:37

برنامه کاهش آلودگی هوای اصفهان تا پایان تیرماه ابلاغ شود

اصفهان - معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار اصفهان گفت: برنامه جامع کاهش آلودگی هوای اصفهان با دریافت نظر دستگاه‌های اجرایی تا پایان تیرماه سال‌جاری آماده و ابلاغ می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، مهران زینلیان صبح دوشنبه در کارگروه استانی کاهش آلودگی هوای استان اصفهان اظهار داشت: باید اطلاعات مورد نیاز به‌منظور تدوین برنامه جامع کاهش آلودگی هوای اصفهان تکمیل، تدوین و ابلاغ شود.

وی ادامه داد: همچنین ضروری است تدوین برنامه جامع کاهش آلودگی هوای استان با اعلام نظر دستگاه‌های مرتبط تا دریافت نتیجه در دستور کار باشد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار اصفهان گفت: به دلیل اهمیت موضوع آلودگی هوا در استان ضروری است از دستگاه‌هایی که تکلیف قانونی در این حوزه ندارند از جمله دانشگاه‌های علوم پزشکی، اصفهان و صنعتی اصفهان بار اصلی علمی استان را بر دوش می کشند نیز نظرخواهی شود.

زینلیان تأکید کرد: تا پایان هفته جاری نظر دستگاه‌های اجرایی استان ارسال و تدوین برنامه به هیچ عنوان متوقف نشود.

وی ادامه داد: تا پایان تیرماه سال‌جاری برنامه جامع کاهش آلودگی هوای استان با دریافت نظر دستگاه‌های اجرایی آماده و ابلاغ شود، ضمانت اجرای این برنامه نیز با مراجع قضائی خواهد بود.

معاون استاندار اصفهان همچنین در خصوص «مدیریت سبد انرژی توسط مدیریت استان» گفت: اگر در اصفهان قرار است از سوخت مازوت استفاده شود، بایستی سبد انرژی استان مشخص و مدیریت آن به استان سپرده شود.

وی تأکید کرد: مدیریت سبد انرژی توسط مدیران مرتبط استان با جدیت در سطح ملی بیان و مستمراً پیگیری شود تا به نتیجه برسیم.

افزایش سطح آلاینده‌های جوی از سوی شرکت ذوب آهن

زینلیان افزود: در روزهای آینده نیز میزبان رئیس سازمان محیط زیست خواهیم بود در این سفر نیز مذاکرات خود را حول این موضوع مهم ادامه خواهیم داشت.

وی همچنین در خصوص دریافت تسهیلات ذوب آهن از صندوق ملی توسعه و صندوق ملی محیط زیست برای کاهش آلودگی هوا، گفت: ذوب آهن سالیان بسیار در جبهه صنعت تلاش کرده و بار بزرگی را از دوش کشور برداشته است. اما در حال حاضر عمر این کارخانه از ۴۰ سال به بالا رفته و با توجه به افزایش سطح آلودگی‌های آن، باید زودتر تعیین تکلیف شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار اصفهان با بیان اینکه سلامت مردم اولویت و خط قرمز مدیریت استان است، تصریح کرد: در سفر هفته گذشته به شهرستان لنجان، آلودگی هوا ناشی از کارخانه ذوب آهن در این شهرستان مشهود و مردم بسیار گلایه‌مند بودند که گلایه به حقی است.

وی عنوان کرد: در این راستا اداره کل حفاظت محیط زیست استان به عنوان دستگاه تخصصی با قدرت و جدیت ورود کند و مدیریت استان نیز حمایت خواهد کرد تا ذوب آهن دستگاه‌ها و تجهیزات خود را بروزرسانی و برنامه مشخص و مدون خود را در این خصوص ارائه کند.

زینلیان خاطرنشان کرد: اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان ضمن راستی آزمایی، نظارت خود را تشدید کند تا در زمستان آلودگی هوای استان به حداقل برسد.

توسعه اصفهان در حوزه‌های گردشگری و دانش‌بنیان محقق شود

وی عنوان کرد: باید توسعه استان در حوزه‌های گردشگری و دانش‌بنیان محقق شود تا بیش از این شاهد آلودگی هوا نباشیم.

معاون استاندار اصفهان افزود: در حال حاضر صنایعی که از سالهای قبل شکل گرفته‌اند دو راهکار اساسی پیش رو دارند، یا تجهیزات خود را بروزرسانی کنند و آلودگی‌ها را کاهش دهند، یا باید حذف شوند.

وی از عزم وزارت کشور در راستای کمک به برنامه‌های کاهش آلودگی هوا خبر داد و گفت: سال گذشته اصفهان آلوده‌ترین کلانشهر کشور بود از این رو برنامه‌های مدیریت استان از سمت وزارت کشور نیز به خوبی حمایت می‌شود از این رو بایستی با همبستگی درون استان جهت کاهش آلودگی هوا اقدام نمائیم.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1279595

مهمترین اخبار ایران و جهان: