نیوز سیتی!
09 تیر 1402 - 17:10

دولت در خصوص منطقه سیستان پشتیبانی بیشتر و سریع‌تری داشته باشد

زاهدان- نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان گفت: دولت باید در خصوص منطقه سیستان پشتیبانی‌های بیشتر و سریع‌تری داشته باشند.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت‌الله مصطفی محامی در خطبه‌های نمازجمعه این هفته زاهدان با اشاره به ۱۵ ذی‌الحجه سالروز میلاد امام هادی (ع) اظهار کرد: ایشان در سال ۲۱۲ هجری قمری در مدینه منوره چشم به جهان گشود و در هشت سالگی مسئولیت امامت را بر عهده گرفتند و ۳۴ سال عهده دار این مسئولیت بودند و در ۴۲ سالگی به شهادت رسیدند.

وی ادامه داد: از امام هادی (ع) آثار و روایت‌هایی به جا مانده که یکی از آن‌ها زیارت جامعه کبیره بوده که این زیارت کتاب امام شناسی و منشور اعتقادات شیعه در مورد امامت هست و زیارت دیگر وارد شده از جانب ایشان برای روز غدیر هست که کتاب علی شناسی و منشور معرفی امام علی (ع) است و هر دو زیارت در مفاتیح‌الجنان آمده و باید حداقل ترجمه این دو زیارت را مطالعه و با این معارف آشنا شویم.

نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان با اشاره به ۱۲ تیرماه سالروز شلیک ناو آمریکایی به هواپیمای مسافربری جمهور اسلامی ایران و شهادت جمع زیادی از هموطنان اذعان داشت: در این ایام با مناسبت‌های مختلفی از جنایات مستقیم و غیر مستقیم آمریکا مواجه هستیم از جمله ترور مقام معظم رهبری در ششم تیرماه، انفجار مقر حزب جمهوری اسلامی و شهادت شهید بهشتی و ۷۲ تن در هفتم تیرماه و نیز ترور شهید صدوقی و نیز بمباران شیمیایی سردشت که به تعبیر مقام معظم رهبری مناسب است که این ایام را به عنوان افشای حقوق بشر آمریکایی نامگذاری کنیم.

امام جمعه زاهدان تصریح کرد: از عجایب آخرالزمان و طنز تلخ تاریخ، این است که کسانی که بیشترین جنایات را در حق جامعه بشری داشته‌اند اکنون ادعای حقوق بشر دارند و البته این ادعاهای دروغین یک نقشه شیطانی و در گذشته هم وجود داشته و در آیات قرآن داریم که فرعون در برابر حضرت موسی (ع) قیافه حق به جانب می‌گیرد.

وی ادامه داد: دست آمریکا به خون ده‌ها هزار شهید در کشور ما آغشته است و این جنایت‌ها منحصر به کشور ما نیست بلکه در سایر کشورهای اسلامی نیز همین گونه است از جمله افغانستان، سوریه، عراق، لبنان و یمن که توطئه‌های آن‌ها تحقق پیدا کرده و فرزندان جامعه اسلامی را به شهادت رسانده‌اند و جنایت‌های آمریکا منحصر به اینها نیست و حتی در کشور خودشان نیز وجود دارد از این جهت که پایگاه و ارکان حکومتی آمریکا بر خون سرخ‌پوستان استوار شده که صاحبان اصلی آن مملکت بوده‌اند اما هزاران سرخ‌پوست را نسل کشی کرده‌اند و امروزه نیز جنایت‌های مختلفی در خصوص رنگین پوستان انجام می‌دهند و حال کشوری با این همه جنایت علیه بشریت مدعی حقوق بشر است و روشن است که این ادعا دروغین و ابزاری برای جنایت در حق بشریت و پیش‌برد اهداف سیاسی خودشان است.

امام جمعه زاهدان افزود: باید توطئه و دروغ‌های دشمن را بشناسیم و برای نسل جدید بشناسانیم از این جهت که بسیاری از نسل جوان سابقه را خبر ندارند و اهل خواندن کتاب و تاریخ نیستند و هر کدام باید در حد توان این کار را انجام دهیم تا مثل برخی در کشور خودمان گرفتار تبلیغات دروغین دشمن نشوند از این جهت که متأسفانه برخی گرفتار شده‌اند و همان حرف‌ها را در داخل کشورمان تکرار می‌کنند.

نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: منطقه سیستان سالهاست که با مشکلاتی روبروست و این روزها با بحران موجه است و مشکلات مختلفی دارد از خشکسالی و کمبود آب گرفته تا قطع برق، طوفان خاک و ریزگردها تا مشکلات سوخت، نفت و گاز خصوصاً در زمستان هر چند که این مشکلات در سرتاسر استان وجود دارد اما در منطقه سیستان با شدت بیشتری روبروست.

وی گفت: کارشناسان می‌گویند وضعیت کنونی راه حل‌هایی دارد و شاید خشکسالی و قحطی تحت کنترل ما نیست اما می‌شد با تدبیر، کار بیشتر، طراحی ایده‌های نو، تغییر وضعیت کار مردم به بهبود وضعیت منطقه سیستان کمک کرد و حتی می‌شود برای تأمین آب شرب و کشاورزی نیز جدای از بحث حق آبه، کارهایی صورت گیرد اما چه شده که تحقق پیدا نکرده است؟.

محامی بیان کرد: بودجه‌های فراوانی به منطقه آمده و هزینه شده اما باز هم مشکل داریم که برخی مربوط به ترک فعل‌هاست و باید مسئولان در دوره‌ها و دولت‌های مختلف کار می‌کردند زیرا ۲۰ سال است که با خشکسالی روبرو هستیم و حتی در این خصوص برخی بد کار کرده‌اند و هزینه بالایی هم صورت گرفته اما بی خاصیت بوده و حتی ممکن است کار بدون کارشناسی و سو نیت و خیانت به مردم برای کسب درآمد بیشتر صورت گرفته باشد.

نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان اظهار داشت: در حال حاضر باید با کار و مدیریت جهادی و تلاش شبانه‌روزی سعی کنیم تا منطقه از بحران خارج شود و جبران کم کاری را داشته باشیم.

وی ادامه داد مسئولان از فعالیت‌های در حال انجام گزارش می‌دهند که جای تشکر دارد اما این اقدامات هم دیرهنگام است و هم کند صورت می‌گیرد و بخشی از کار نیز به پشتیبانی‌های دولت بر می‌گردد و باید پشتیبانی بیشتر و سریع‌تری داشته باشند.

امام جمعه زاهدان گفت: تقاضا از مسئولان این است که اقدامات را به مردم گزارش بدهند برای مثال، ما سفر اول رئیس جمهور را داشتیم که به سیستان رفتند و مصوبات خوبی داشت اما چقدر این مصوبات اجرا شده و در گذشته و در خطبه‌های نماز جمعه گلایه کردیم و هفته بعد رئیس جمهور در هیئت دولت مطرح کردند و چند وزیر و معاون اول به استان آمدند و پای صحبت مردم نشستند که جای تشکر دارد اما باید گزارش داده شود که مصوبات چه مقدار اجرایی شده و به کجا رسیده و امیدواریم گزارش خوبی داشته باشند تا مایه امیدواری مردم و رهایی سریع‌تر سیستان از این بحران باشد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1319995

مهمترین اخبار ایران و جهان: