نیوز سیتی!
29 خرداد 1402 - 15:13

لازمه دستیابی به تولید جهانی گذار از روش‌های سنتی در کشاورزی است

شهرکرد_عضو هیأت علمی دانشگاه شهرکرد گفت: تا زمانی که بخواهیم در حوزه کشاورزی از روش‌های سنتی استفاده کنیم نمی‌توانیم به تولید جهانی برسیم.

مهدی پژوهش در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: تا زمانی که سنتی فکر می‌کنیم نباید انتظار داشته باشیم که جهان مدرن ما را بپذیرد.

وی افزود: تا زمانی که بخواهیم در حوزه کشاورزی از روش‌های سنتی استفاده کنیم نمی‌توانیم به تولید جهانی برسیم.

عضو هیأت علمی دانشگاه شهرکرد ادامه داد: کشاورزان باید در خصوص استفاده از کود و سم در اراضی کشاورزی آموزش ببینند، از این موارد باید به اندازه‌ای استفاده شود که تنها محصول رشد کند.

پژوهش عنوان کرد: کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی باید این مهم را مد نظر قرار دهند که کود و سم را بر اساس هکتار زمین در اختیار کشاورزان قرار ندهند بلکه باید بر مبنای نیاز خاک و نیاز گیاه باشد.

وی خاطرنشان کرد: طبق نمونه‌گیری‌هایی که از خاک کشاورزی در چهارمحال و بختیاری انجام گرفته است میزان پُتاس خاک در این استان و همچنین در استان‌های زاگرس نشین نه‌تنها کم نیست بلکه سه برابر نیاز گیاه است.

عضو هیأت علمی دانشگاه شهرکرد اضافه کرد: زمین‌های کشاورزی در کشورهای توسعه یافته از سوی کارشناسان رصد و بررسی می‌شوند و اگر میزان کود و سم خاک بیش از حد مجاز بود باید مالیات پرداخت کند و اگر این روند ادامه پیدا کند زمین از کشاورزی گرفته می‌شود.

پژوهش بیان کرد: در ایران چون کود زیادی به اراضی کشاورزی می‌دهند آب هم آلوده می‌شود.

وی تاکید کرد: با تفکر سنتی نمی‌توانیم رو به جهان مدرن حرکت کنیم.

عضو هیأت علمی دانشگاه شهرکرد افزود: برای عبور از تفکرات سنتی باید کارگروه‌های علمی تشکیل شود، زمین‌ها پایش شوند و کشاورز آموزش ببیند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1295695

مهمترین اخبار ایران و جهان: