نیوز سیتی!
24 خرداد 1402 - 22:26

صنعت طیور و دام کشور نیاز به اصلاح ساختار دارد

مدیرعامل اتحادیه مرغداران مازندران گفت: صنعت طیور کشور ۶۷ سال فعالیت می‌کند،این صنعت نیاز به اصلاح ساختار و تکنولوژی جدید دارد.

به گزارش خبرگزاری فارس از ساری امروز همایش فعالین جهادی تولیدات دامی مازندران با مشارکت اتحادیه‌ها و تشکل‌های صنعت دام و طیور، کارخانجات خوراک دام و طیور، آبزیان، زنبورداری و نوغان‌داری برگزار شد.

صنعت دام و طیور نیازمند اصلاح ساختار است

عطااله حسن‌زاده مدیرعامل اتحادیه مرغداران مازندران گفت: صنعت طیور کشور ۶۷ سال فعالیت می‌کند، صنعت دام و طیور خسته است و نیاز به اصلاح ساختار و  تکنولوژی جدید دارد. 

وی با اشاره به اینکه ظرفیت اقتصادی در بحث اشتغال، تامین و توزیع هستیم، ادامه داد: ۶۰ درصد بازار مصرف مرغ تهران در اختیار مازندران است.

حسن‌زاده افزود: سهم عمده امنیت غذایی بر عهده دام و طیور است و در شرایط تغییر ارز وظیفه خود را به درستی انجام دادیم.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران مازندران با بیان اینکه امروزه به دلیل حذف ارز ترجیحی نگاه تولیدکننده و مسؤولان باید بحث کاهش هزینه تمام شده باشد، بیان کرد: به مرحله‌ای رسیدیم تولیدکنندگان ما در صنعت دام و طیور کنار خود تحصیلکرده‌ها و مدیران فنی دارند.  

حسن‌زاده با بیان اینکه در حال حاضر در مازندران ۲ هزار و ۴۰۰ بهره‌بردار فعالیت دارند‌.
خاطرنشان کرد: ۱۰ درصد تولیدات  استان مازندران آمادگی صادرات را دارد.

مازندران در صنعت دام و طیور حرفی برای گفتن دارد

منصورعلی زارعی عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در این همایش اظهار کرد: با وجود موفقیت‌هایی که بعد از انقلاب اسلامی در بخش کشاورزی به ویژه دام و طیور داشتیم اما مشکلات فراوانی هم همچنان در این حوزه وجود دارد که باید نسبت به رفع آن تلاش شود.

 

وی ادامه داد: قبول داریم کارکنان جهاد کشاورزی در حقوق و دستمزد و امکانات نسبت به سایر ارگان‌ها از مزایای کمتری برخوردار هستند و کارهای سختی را انجام می‌دهند اما این وزارتخانه و سازمان‌های متبوع‌شان با قشری به نام کشاورز و تولیدکننده سرکار دارند که بی‌ادعا در حال تولید هستند تا امنیت غذایی جامعه دچار خدشه و آسیب نشود.
 
نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نباید به گونه‌‌ای عمل میکردیم میزان تولید در حوزه دام و طیور کم می‌شد، گفت: مازندران با توجه به تولیدات فراوان‌تری که نسبت به سایر استان‌ها در بخش دام و طیور دارد باید نقش تعیین کننده‌ای داشته باشد.

زارعی خاطرنشان کرد: ۴۰ درصد دام سبک استان از بین رفت و برای پیشبرد کارها باید از ظرفیت تشکل ها استفاده کنیم و کارها را به تشکل‌ها واگذار کنیم چرا که آنها دلسوزتر از من و شمای مسؤول هستند.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در استان مازندران می‌توانیم شرایط خوبی را برای صنعت دام و طیور و شیلات، زنبورداری و نوغانداری  فراهم کنیم چرا که مازندران در تمامی این بخش‌ها حرفی برای گفتن دارد.

وی ادامه داد: ۱۷ هزار فارغ‌التحصیل کشاورزی در مازندران داریم که باید پای کار باشند در حالیکه تنها ۲ هزار نفر پای کار هستند و فقط از ظرفیت این تعداد اندک مهندسان در استان استفاده شد.

تاکید بر استمرار و پایداری تولید 

حسن عنایتی‌کلیجی رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران در ادامه همایش گفت: جهاد کشاورزی استمرار تولیدات غذایی را که جز سفره مردم است بر عهده دارد  و همه ما تکلیف داریم برای سفره مردم تلاش کنیم.

 

وی با بیان اینکه باید این اراده و تفکر را برای تولیدکنندگان به‌وجود آوریم تا تولیدکننده بتواند در بستر آرامش تولید کند و تمام هم و غم او تولید با کیفیت و صادرات محور باشد، افزود: مازندران در یکسال گذشته با توجه به تمام فراز و نشیب هایی که وجود داشت نقش خود را در ایفای امنیت غذایی به خوبی ایفا کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به اینکه نقش مازندران در تولید و شرایط بازار دارای اهمیت است، گفت: زمانی‌که ارز ترجیحی  برداشته شد صنعت دام و طیور شرایط سختی داشتند اما با اقتدار اقدام به تولید کردند تا چرخه امنیت غذایی دچار خدشه نشود و مردم و مصرف کنندگان دچار مشکل نشوند.

 عنایتی اظهار کرد: بخش کشاورزی به اقلیم آب و هوایی وابسته است و چاره‌ای نیست تا روش خود را در تولید تغییر دهیم و استفاده از تکنولوژی را در بخش کشاورزی در دستور کار داشته باشیم.

وی ادامه داد: مقوله بازار و تولید در امتداد یکدیگر قرار دارند و شرایط تولید باید به گونه‌ای پیش رود تا کشور دچار مشکل نشود چرا که مازندران مزیت برای  کشور است و جز استان تامین کننده دام و طیور برای استان تهران و سایر استان‌ها هستیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران در پایان بر استمرار و پایداری تولید تاکید کرد. 

به گزارش فارس، از ۲۵ تولیدکننده صنعت دام، طیور، آبزی پروری، زنبورداری و نوغانداری تجلیل شد.

انتهای پیام/ ۸۶۰۳۵/م

منبع: فارس
شناسه خبر: 1285907

مهمترین اخبار ایران و جهان: