نیوز سیتی!
20 تیر 1402 - 12:32

خانواده مهم‌ترین نهاد در ساخت جامعه اسلامی

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: عفاف و حجاب سنگر حفظ خانواده در جامعه ایرانی است و خانواده مهم‌ترین نهاد در ساخت جامعه اسلامی محسوب می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در هشتمین همایش چادرهای آسمانی گفت: موضوع عفاف و حجاب یک موضوع تاریخی و انتخاب همیشگی جامعه عفیف ایرانی بوده است.

وی افزود: ما در هر جای دنیا که حاضر می‌شویم با سری بلند و از تمدن چندین هزار ساله خودمون صحبت می‌کنیم.

اسماعیلی گفت: از مهم‌ترین ویژگی تمدن چند هزار ساله موضوع عفت و پاک دامنی و زندگی عفیفانه است، که بانوان این مرز و بوم داشته‌اند.

وی گفت: اگر چه اسلام مناسک و شیوه‌های تکاملی و آسمانی را به عناصر فرهنگی کشورمان اضافه کرد؛ ولی همه مستندات نشان می‌دهد هر آنچه در ایران بزرگ در طول هزاره‌های قبل به یادگار رسیده از میراث فرهنگی و تاریخی پوشش نشان از تاریخی و اصیل بودن انتخاب حجاب برای زنان ایرانی است.

وی افزود: در اسلام این رتبه ترقی پیدا کرد؛ مناسک و شیوه‌های آسمانی به خودش گرفت و زنان جامعه اسلامی در کنار مردان به ایفای نقش و وظایف خود پرداختند.

اسماعیلی گفت: در هر دوره تاریخی زنانی را می‌بینیم که نقش اثر گذار و ماندگار از خودشان به یادگار گذاشتند.

وی افزود: در مقابل این تمدن اصیل تمدن مغرب زمین قرار دارد که در ذات خودش برهنگی و ترویج برهنگی دارد.

وی گفت: در دوره انقلاب صنعتی و بعد از آن یکی از مهم‌ترین کارکردهای فرهنگی آماده کردن زنان برای حضور در اجتماع با پشت سر گذاشتن مسائل مربوط به پوشش بود به همین دلیل وقتی غرب و تجدد غربی وارد جوامع اسلامی شده در اولین مواجه موضوع عفاف و حجاب را مورد تهاجم قرار می‌دهد.

اسماعیلی بیان داشت: اولین کتاب‌ها و نوشته‌هایی که روشن فکران غرب در جامعه ایرانی رواج دادند این بود که مسئله حجاب را عامل عقب ماندگی بیان می‌کنند.

وی افزود: حجاب یکی از نمادهای هویتی جامعه ایرانی است و این تقابل تاریخی و غیرتی بوده که مغرب زمین در مواجه با اسلام بر این مسئله تاکید داشت.

وی افزود: در همین ۲۰۰ سال در اوج همه تهاجم فرهنگی مغرب زمین زنان عفیف ایرانی در صحنه حاضر بودند؛ اولین اجتماعی بزرگ در دوره ناصری در اعتراض به قرار داد ننگین تنباکو را زنان چادری ما برگزار کردند.

اسماعیلی گفت: مورخین و روایت‌گران تاریخ به عمد این صحنه‌های غیرت و حضور با شکوه زنان ایرانی در عرصه‌های اجتماعی را سانسور کردند و به نسل جوان منتقل نکردند.

وی افزود: در مشروطه زنان ایرانی با حفظ تمام موازین شرعی در صدر این قیام عدالت خواهانه بودند.

وی در ادامه بیان داشت: وقتی غرب یک سرباز خشن خود را در جایگاه حکمرانی ایران قرار می‌دهد از مأموریت‌های اولیه آن عاری کردن جامعه عفیف زنان از موضوع پوشش و حجاب است.

وی گفت: در تمام دوره پهلوی اول و دوم هر آنچه ترویج شده در شعر شعرا و نوشته نویسندگان و فیلم فیلم سازان؛ تحقیر عفاف و ح جاب و معرفی پوشش به عنوان عامل تحجر و عقب ماندگی بوده ولی ما آنچه می‌بینیم در صدر بودن زنان عفیفی در پاسداری از استقلال فرهنگی، سیاسی و اقتصادی بوده است.

وی افزود: در عصر انقلاب اسلامی زنان عفیف میدان دار اصلی مبارزه بودند؛ این مادران و همسران شهدا بودند که افتخار دفاع مقدس برای ما آفریدند.

اسماعیلی گفت: دشمن با موضوع عفاف و حجاب می‌خواهد این اسطوره‌ها از حافظه تاریخی مردم ایران را حذف کند؛ امروز دشمن با تمام توان به میدان آمده که جامعه ایرانی را از عنصر عفاف و حجاب حذف کند.

وی افزود: اغتشاشات اخیر از موضوعات سیاسی و اقتصادی تغییر جهت پیدا کرد به حوزه فرهنگی یعنی جنگ ترکیبی و دنبال شکاف در جامعه است.

وی گفت: عفاف و حجاب سنگر حفظ خانواده در جامعه ایرانی است و خانواده مهم‌ترین نهاد در ساخت جامعه اسلامی است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1348995

مهمترین اخبار ایران و جهان: