نیوز سیتی!
11 آذر 1402 - 15:38

میرضیایف: گذار به اقتصاد «سبز» اولویت راهبردی ازبکستان جدید است

رئیس جمهور ازبکستان تأکید کرد گذار به اقتصاد «سبز» و دستیابی به توسعه اقتصادی کم‌کربن اولویت‌ راهبردی این کشور است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، «شوکت میرضیایف» رئیس جمهور ازبکستان در نشست سالانه تغییرات اقلیمی سازمان ملل متحد (کاپ 28) در شهر «دوبی» تاکید کرد: گذار به اقتصاد «سبز» و دستیابی به بی‌طرفی کربن اولویت‌ راهبردی ازبکستان جدید است.

«شوکت میرضیایف» رئیس جمهور ازبکستان به دعوت «شیخ محمد بن زاید آل نهیان» رئیس دولت امارات در نشست سالانه تغییرات اقلیمی سازمان ملل متحد (کاپ 28) که در شهر «دوبی» برگزار شد، حضور پیدا کرده است.

در این مراسم سران کشورها و دولت‌های بیش از 170 کشور جهان، روسای سازمان‌های معتبر بین‌المللی و موسسات مالی حضور داشتند.

رئیس جمهور ازبکستان در ابتدای سخنرانی خود ضمن تبریک صمیمانه مقامات و مردم امارات متحده عربی به مناسبت جشن ملی و برگزاری موفقیت آمیز نشست تاریخی، به ویژه به ابتکارات جهانی این کشور در مبارزه با تغییرات اقلیم و ایفا سهم در توسعه «سبز» تاکید کرد.

وی تاکید کرد: در حال حاضر تغییرات اقلیم به اصلی‌ترین چالش در مسیر توسعه پایدار تبدیل شده است. این امر به ویژه در آسیای مرکزی و مناطق مجاور در ‌زمینه فاجعه دریاچه آرال - یکی از مخرب‌ترین بحران‌های زیست‌ محیطی زمان ما احساس می‌شود.

میرضیایف با اشاره به چندین عامل ادامه داد: بنابراین، افزایش دمای هوا در آسیای مرکزی دو برابر میانگین جهانی است، تعداد روزهای بسیار گرم دو برابر شده و یک سوم یخچال‌های طبیعی ذوب شده است. تخریب خاک، گرد و غبار و طوفان‌های شن منظم، کمبود آب آشامیدنی، آلودگی هوا، کاهش شدید تنوع زیستی، کاهش شدید حاصلخیزی و موارد زیاد دیگر بر کیفیت زندگی میلیون‌ها نفر از ساکنان منطقه تأثیر منفی می‌گذارد.

رئیس جمهور ازبکستان تاکید کرد: گذار به اقتصاد «سبز» و دستیابی به بی طرفی کربن اولویت‌ راهبردی ازبکستان جدید است.

میرضیایف خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر سهم تولید انرژی‌های جایگزین در کشور ما دو برابر افزایش یافته است. همچنین تا سال 2030 میلادی ظرفیت تولید 25 گیگاوات برق تجدیدپذیر ایجاد خواهد شد. هم اکنون اولین گام‌های عملی مبنی بر اجرای پروژه تولید هیدروژن «سبز» برداشته شده است.

علاوه بر این، در چارچوب ابتکارات «یاشیل مکان» (فضای سبز) در ازبکستان 1 میلیارد نهال درخت کاشته شده است. در نتیجه مزارع جنگلی با مساحت 2 میلیون هکتار در کف دریاچه آرال آلودگی هوا در منطقه دریاچه آرال کاهش یافته است.

رئیس جمهور ازبکستان در این نشست چندین ابتکارات را مطرح کرد. از جمله وی خواستار هماهنگی سریع سازوکار چارچوب جهانی در زمینه سازگاری با تغییرات اقلیمی در چارچوب توافقنامه پاریس شد.

در این زمینه بر گفت‌وگوی استراتژی سازگاری اقلیمی در دست تنظیم در قالب آسیای مرکزی تاکید شده است.

رئیس جمهور ازبکستان تصمیم روز قبل در مورد ایجاد صندوق جهانی «ضایعه و خسارت» را بسیار ارزشمند خواند.

تاکید شد که عبور جهانی به اقتصاد کم کربن باید عادلانه، شفاف و فراگیر باشد و منافع کشورهای در حال توسعه را در نظر بگیرد.

همچنین پیشنهاد شده است که این مشکل روز به صورت مستمر از جمله در چارچوب نشست‌های گروه هفت (G7) و گروه (G20) بررسی شود.

به منظور تبدیل منطقه دریاچه آرال به یک منطقه نوآوری، فناوری و فرصت‌های جدید، رئیس جمهور ازبکستان از همه به همکاری نزدیک برای ایجاد مرکز نمایشگاه بین‌المللی فناوری‌های اقلیمی در این منطقه با هدف به کارگیری دانش، تجربیات پیشرفته و راه‌حل‌ها دعوت کرد.

علاوه بر این، رئیس جمهور ازبکستان پیشنهاد برقراری تبادلات علمی نزدیک و انجام تحقیقات مشترک روی قالب مجمع علمی اقلیم که بر پایه «دانشگاه سبز» با مشارکت دانشمندان و کارشناسان برجسته از کشورهای خارجی ایجاد می‌شود، پیشنهاد کرد.

دستورکار این مجمع شامل موضوعات روز جلوگیری از تخریب خاک، استفاده عاقلانه از آب، امنیت غذایی تضمین شده و موارد دیگر خواهد بود.

همزمان با این، برنامه ریزی شده در سال 2024 میلادی در ازبکستان به همکاری سازمان ملل متحد نشستی تحت عنوان «مهاجرت اقلیمی» برگزار شود.

رئیس جمهور ازبکستان همچنین ابتکارات تنظیم برنامه «اشتغال سبز» و همچنین ایجاد مرکز مدل‌سازی تأثیر تغییر اقلیم بر اشتغال را با همکاری سازمان بین‌المللی کار مطرح کرد.

علاوه بر این، با هدف مشارکت فعال جوانان در حل‌وفصل موثر مشکلات اقلیمی آمادگی برای سازماندهی کنفرانس جوانان COP در ازبکستان اعلام شد.

وی ضمن تاکید بر پایبندی ازبکستان به ایده جهانی بشریت در مبارزه با تغییرات اقلیمی خواستار حمایت از برگزاری مجمع بین‌المللی اقلیمی در «سمرقند» در سال آینده و تصویب قطعنامه ویژه مجمع عمومی سازمان ملل متحد که رویکردهای مشترک کشورهای آسیای مرکزی را منعکس می‌کند، شد.

میرضیایف در پایان سخنرانی خود مجدداً ابراز اطمینان کرد که نتایج نشست در «دوبی» برای نزدیکی  همه کشورها و مردم در راه آینده‌ای پایدار، شکوفا و امن برای کره زمین کمک خواهد کرد.

پایان پیام/ح

منبع: فارس
شناسه خبر: 1591295

مهمترین اخبار ایران و جهان: