نیوز سیتی!
01 آذر 1402 - 00:03

روسیه: اوکراین در ماه جاری ۱۳۰۰۰ نیروی نظامی از دست داد

وزیر دفاع روسیه امروز سه‌شنبه گفت که اوکراین در ماه جاری میلادی تا کنون بیش از ۱۳۷۰۰ نظامی از دست داده است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه امروز سه‌شنبه گفت که اوکراین در ماه جاری میلادی تا کنون بیش از ۱۳۷۰۰ نظامی و تقریباً ۱۸۰۰ دستگاه تانک و سایر تجهیزات نظامی را از دست داده است.

طبق گزارش راشاتودی شویگو این اطلاعات را در جلسه‌ای با حضور دیگر وزیران کابینه دولت به همکارانش ارائه داد و تصریح کرد نیروهای روسیه از تلاش‌های اوکراین برای نفوذ به خطوط دفاعی روسیه جلوگیری کرده‌اند.

شویگو با بیان اینکه ارتش روسیه به تضعیف توانمندی‌های نظامی اوکراین ادامه می‌دهد تصریح کرد که سربازان اوکراینی بعد از آنکه متوجه شده‌اند که ضدحمله‌شان بی‌ثمر بوده در حال تسلیم شدن هستند.

شویگو پیش از این آخرین ارزیابی خود از وضعیت تلفات نیروهای اوکراینی را اواخر ماه اکتبر اعلام کرده بود. او در آن زمان گفت که تلفات نیروهای اوکراین از زمان آغاز ضدحمله این کشور از مرز ۹۰ هزار نفر عبور کرده است. در جلسه امروز کابینه شویگو مدعی شد که سربازان اوکراینی بهای «سنگینی» در درگیری‌ها پرداخت کرده‌اند.

والری زالوژنی، ژنرال ارشد اوکراین پیش از این اعتراف کرده بود که درگیری‌ها با روسیه به مرحله بن‌بست رسیده و نظامیان کشور او احتمالاً در آینده نزدیک قادر به دستیابی به گشایش‌های جدید نخواهد بود.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین با این ارزیابی مخالفت کرده و مدعی شد که پیشرفت‌ها در تلاش‌های کی‌یف برای بازگرداندن این کشور به مرزهای پیش از ۲۰۱۴ ادامه دارد.

 روز دوشنبه، لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده برای دیدار با زلنسکی و اعلام آخرین بسته کمک نظامی واشنگتن به ارزش 100 میلیون دلار، از کی یف بازدید کرد. با این حال، پنتاگون هشدار داده است که منابع مالی تصویب‌شده از سوی کنگره برای هزینه‌کرد در اوکراین رو به اتمام است.  

ارسال کمک‌های مالی به اوکراین در روزهای گذشته به موضوعی بحث‌انگیز میان نماینده‌های کنگره تبدیل شده است. جناح محافظه کار حزب جمهوری خواه با ارائه کمک‌های بیشتر به اوکراین مخالف هستند.

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا مدعی شده از کی‌یف «تا هر زمان که جنگ طول بکشد» حمایت خواهد کرد. منتقدان او از عدم شفافیت بایدن انتقاد کرده و استدلال می‌کنند که ایالات متحده اولویت‌های مهم‌تری دارد.

برخی از قانونگذاران جمهوری خواه با اشاره به مجموعه‌ای از رسوایی‌های مالی که در سال جاری در دولت زلنسکی افشا شد ارائه کمک‌های مالی به اوکراین را نامناسب می‌دانند.  

روسیه از ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ (پنجم اسفند ماه ۱۴۰۰) بعد از به رسمیت شناختن استقلال دو جمهوری لوهانسک و دونتسک از اوکراین، به این منطقه نیرو اعزام کرد و از آغاز «عملیات ویژه نظامی در اوکراین» خبر داد.

روسیه هدف خود را از این اقدام، نازی زدایی اوکراین، خلع سلاح این کشور، رفع نگرانی‌های امنیتی خود و اجابت درخواست کمک لوهانسک و دونتسک اعلام کرده است.

دولت اوکراین اما استقلال دونتسک و لوهانسک را به رسمیت نشناخته و حضور نظامی روسیه را «تجاوز و حمله به تمامیت ارضی» خود خوانده است.

به دنبال آغاز درگیری روسیه با اوکراین، کشورهای غربی ضمن محکوم کردن مسکو و تشدید فشارهای اقتصادی، حمایت‌های همه جانبه سیاسی، مالی، تسلیحاتی از کی‌یف را در دستور کار قرار داده‌اند.

 روسیه به شدت با هرگونه حرکت در راستای الحاق اوکراین به ناتو مخالفت کرده است و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه هشدار داده که این یک «خط قرمز» برای روسیه خواهد بود.

اوکراین تمایل خود برای پیوستن به ناتو را از سال ۲۰۰۸ اعلام کرده است. این اقدام به شدت با مخالفت روسیه مواجه شد. دولت روسیه تأکید کرد که گسترش حوزه ناتو به سرزمین های شوروی سابق امنیت ملی و حوزه نفوذ آن را تهدید می‌کند.

انتهای پیام/ 

منبع: فارس
شناسه خبر: 1580507

مهمترین اخبار ایران و جهان: