نیوز سیتی!
01 آذر 1402 - 09:13

از فداکاری در کرونا تا آمادگی اعزام به غزه؛ فرشته‌هایی که مهربانی را هر روز صرف می‌کنند

پرستاران پیشقراولان خط درمان هستند. در روزهای سخت و جانفرسای شیوع کرونا به سان کوه استواری مقابل آماج حملات این ویروس وحشی ایستادند تا نکند نفس انسانی گرفته یا از کار بیفتد.

گروه سلامت خبرگزاری فارس- محمد تاجیک: شغل‌شان حکایت از ایثاگری و نوع دوستی است؛ آن زمان که چهره مضطرب بیماران در گوشه تخت دلگیر بیمارستان در هم فرو رفته و جسم و روحشان آزرده شده است،دستان گرما بخش آنها همچون مرهم شفا بخشی،حال و روز نزار بیماران را التیام می‌بخشد.

هنوز به خوبی به یاد داریم که در روزهای نفسگیر شیوع کرونا این سپید پوشان بی ادعا چگونه در مقابل این ویروس کشنده قد علم کرده و تا پای جان ایستادند. نقش این فرشتگان سلامت در درمان بیماران کرونایی بسیار تاثیر گذار است؛ به طوری که جدال کادر درمان به ویژه پرستاران در میدان نبرد نابرابر با این موجود منحوس و نامرئی، آن چنان سخت و طاقت فرساست که به قیمت جان دادن یکصد‌ و پنجاه پرستار در مراکز درمانی و ابتلای بیش از ۶۰ هزار نفر از جامعه زحمتکش پرستاری به کرونا شده است.

حالا مجاهدت قشر ایثارگر و ساعی پرستاران در مجموعه کادر درمان‌ بیمارستانها در بحبوحه دوران ملتهب کرونا در نزد عموم مردم ایران زمین مورد تعظیم و تکریم قرار گرفته و همگان این جانفشانی را تحسین می‌کنند.

اگر بخواهیم از خدمات پرستاران در بخش‌های مختلف بگوییم شاید وجود این منادیان سلامت در بخش سرطان کودکان جای حساسی باشد که می‌توان به خوبی اوج ایثار آنها را در فضای تلخ و ناامید کننده بخش کودکان سرطانی مشاهده کرد؛ لحظه‌هایی که سراسر درد جسمی و دل آزردگی و خمودگی روحی است!

باید خود چون کوه سرشار از عشق به خدمت به بیماران این چنینی باشی تا بتوانی در برابر درد، رنج و محنت این آزردگان خاطر، همچو فولاد تاب آورده و مُسکن آلام جسم و روحشان باشی.

از پرستار گفتن، روایت همان فرشتگان زمینی است که با دستان پر مهر و نگاه مملو از عطوفت و شفقت همچو پروانه‌ای به گرد شمع کم نور وجود آنها در گردش و خدمت رسانی هستند.تو پرستار باید خود را رها کنی و تا بتوانی آن رنج کشیدگان را بدست آوری!

اهمیت نقش جامعه پرستاری را می‌توان در کلام گران سنگ رهبری معظم انقلاب در ۲۹ آذرماه سال ۹۹ در دیدار با پرستاران دید؛ آنجا که ایشان فرمودند:«در این قضیّه‌ کرونا مردم فهمیدند که پرستاری چه کار بزرگی است، چه کار مهمّی است، چه ارزش‌های والایی در درون آن وجود دارد؛ این را مردم فهمیدند.»

ایشان ضمن تکریم مقام و جایگاه والای خدمات آنها در مراکز درمانی به ویژه در دوران شیوع کرونا، به ضرورت توجه و اقدام سریع نسبت به رفع مشکلات جامعه پرستاری تاکید کردند.

رهبر معظم انقلاب یادآور شدند:‌ «این را باید بشدّت و با جدّیّت دنبال کنند؛ شوخی نیست. وضع پرستارهای ما بایستی آن‌چنان باشد که اینها بتوانند با خیال راحت به کارشان بپردازند.»مسؤولان هم تکالیفی دارند، باید تکالیف خودشان را انجام بدهند، باید به فکر باشند. شاید یکی از کارهای لازم‌الاجرا عبارت باشد از اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری که این قانون مدّتها قبل تصویب شده و آن طور که برای من گفته می‌شود، این قانون به سود پرستارها است و برای آنها مفید است لکن اجرا نشده؛ یک قانونی است بایستی اجرا بشود. البتّه کارهای دیگری هم وجود دارد.

 

شهادت ۱۵۰ نفر پرستار و جانبازی ۷۰۰۰ پرستار در دوران کرونا

آنان که صبحگاهان به مرکز درمانی می رفتند امیدی به برگشت به خانه نداشتند اما عشق خدمت به همنوعان این استرس و نگرانی را به آرامش تبدیل می‌کرد.

همین حضور پررنگ و حماسی آنها در دوران کرونا، باعث شهادت ۱۵۰ پرستار و جانباز شدن ۷۰۰۰ پرستار جانباز شده است. 

ثبت‌نام بیش از ۵۰۰۰ پرستار برای اعزام به غزه

در دوران جنایات رژیم صهیونیستی در غزه این افراد برای امداد رسانی و حضور در منطقه جنگی غزه اعلام آمادگی کرده اند ؛ به طوری که به گفته محمد میرزابیگی، رئیس کل سازمان نظام پرستاری تاکنون برای اعزام نیرو به غزه بیش از ۵۰۰۰ نفر ثبت نام کردند؛ حتی برخی پرستاران پاسپورت فرستادند و درخواست دارند بتوانند از مظلومیت مردم آنجا به شکل عملی دفاع کنند. 

اما پرستاران با همه خدماتی که انجام داده و می‌دهند انتظارات و خواسته‌هایی دارند که اجرای صحیح قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری گل سرسبد این خواسته‌هاست؛ قانونی که بیش از ۱۴ سال در انتظار اجرایی شدن آن هستند، اما اکنون که در حال اجرا شدن است انتقاداتی را به دنبال خود دارد.همچنین استخدام نیروهای قرار دادی و طرحی دوران کرونا که جانانه فراخوان نیاز وزارت بهداشت را لبیک گفتند، از دیگر خواسته‌های به حق جامعه پرستاری است.

باید دقت کنیم تکریم پرستاران را همیشه در ذهن داشته باشیم تا این قشر زحمتکش این قدر شناسی مسئولان و مردم را به خوبی به یاد سپارند تا اگر روزگاری همچون روزهای سخت کرونایی بار دیگر تکرار شد، این جماعت گرانقدر با میل و رغبت به ارائه خدمات درمانی و پرستاری خود بپردازند و تلاش داشته باشیم که قول و قرار‌هایی که در این سالها به ویژه روزهای شیوع کرونا با آنها داشتیم را به خوبی اجرایی کنیم تا آنها نیز با طیب خاطر، یاری رسان جامعه پزشکی و مردم در دوران نیاز باشند.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1580651

مهمترین اخبار ایران و جهان: