نیوز سیتی!
14 آذر 1402 - 09:29

بایدها و نبایدها در ستاد امر به معروف بهمئی از ارشادات امام جمعه تا حمایت قاطع پلیس و دادستان

نشست ستاد امر به معروف و نهی از منکر با حضور امام جمعه، دادستان و فرمانده انتظامی شهرستان بهمئی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری فارس از بهمئی نشست ستاد امر به معروف و نهی از منکر با حضور امام جمعه، دادستان و فرمانده انتظامی شهرستان بهمئی برگزار شد.

در این نشست امام جمعه شهرستان بهمئی گفت: خدای متعال در قرآن مجید می‌فرماید وَلَقَدْ کَرَّمْنَا بَنِی آدَمَ  این آیه نگاه اصلی قرآن به انسان را می‌نمایاند، در این آیه سخن از آفرینش انسان و امتیازات او بر دیگر موجودات است؛ از جمله این امتیازات که انسان بر غیر خودش چیره گشته و موجودات دیگر را در اختیار خود گرفته است و همه عالم برای انسان خلق شده این انسان در نگاه خدای متعال مایه احترام و تکریم و داری حرمت است.

حجت الاسلام اسماعیل صلواتی بیان کرد: ما هم باید در نگاهمان همه انسان‌ها مورد تکریم باشند و کریمانه با انسان‌ها رفتار کنیم و آمران به معروف و ناهیان از منکر باید آراسته به این صفت شوند در مواجهه با پدیده بدحجابی و بد پوششی با زبان تکریم و احترام  عمل کنیم. 

وی خاطرنشان کرد: در مرتبه دوم باید آمران به معروف و ناهیان از منکر خودشان عامل و اهل رعایت  و آراسته به فضائل باشند ما تا خودمان تربیت نشویم وتا خودمان عمل نکنیم و تا خودمان اهل عمل به سجایای اخلاقی و رفتاری و معروفات نباشیم نمی توانیم دیگران را تربیت یا دعوت به عمل خیر کنیم اول باید از خودمان مراقبت کنیم تا بتوانیم مراقب دیگران باشیم.

صلواتی ادامه داد: بهترین  شیوه امر به معروف آراستگی آمر به معروف به خلق نرم خویی و خوش اخلاقی و محبت ومهربانی است باید با زبان نرم و لین امر به معروف و نهی از منکر نمود این سفارش قرآن است خدای متعال شرک را بزرگترین گناه معرفی می کند و بعنوان ظلم عظیم از آن یاد می کند وقتی فردی مثل فرعون ادعای انا ربکم الاعلی دارد خدای متعال از سفیر و رسول خودش حضرت موسی علیه السلام می خواهد که با برادرت به سراغ فرعون بروید و با زبان نرم و لین با او سخن بگویید تا متذکر شود و دست از گناه بردارد لذا با زبان محبت و نرم خویی و خوش اخلاقی خودمان را آراسته کنیم.

وی در پایان گفت: از دیگر شیوها این است که شیوه تعظیم شعائر الهی و دینی است  در بسیاری از مواقع با رونق یافتن محافل دینی و مذهبی مثل نماز جماعت ، جلسات روضه و عزاداری یا مناجات و توسل میل به معروفات و خوبی ها و اراده بر ترک منکرات افزایش می یابد.

صلواتی گفت: برای حل برخی انحرافات برگزاری مجالس مذهبی می تواند بسیار موثر و کارآمد باشد.حتی در مراکز دولتی و پاساژها  و اداری و پارک ها و محافل عمومی ، آمر و ناهی می توانند با برپایی چنین مجالسی و استفاده از برنامه های تبلیغی و سخنرانی ها در مسیر اصلاح محیط گام بردارند.

حمایت تمام قد پلیس بهمئی از آمران امر به معروف و نهی از منکر در شهرستان بهمئی 

فرمانده انتظامی شهرستان بهمئی در نشست ستاد امر به معروف و نهی از منکر با ارائه اقدام صحیح برای امر به معروف گفت: شهرستان بهمئی در استان و شاید در کشور به لحاظ حجاب وضعیت خیلی خوبی دارد.

سرهنگ فرزین جمشیدی در جمع آمران امر به معروف افزود: مردم شهرستان بهمئی همان مردمی هستند که تشییع شهیدان خوب نشان دادند چقدر پای انقلاب و نظام هستند همین شهرستان ۱۳۰ شهید والامقام تقدیم نظام کرده است.

وی خطاب به آمران به معروف بیان کرد: باید از هر گونه بد اخلاقی و تند گویی بپرهیزید و با تذکر لسانی آن ها امر به معروف و نهی از منکر کنید و در صورت عدم همکاری به پلیس گزارش بدهید.

جمشیدی خاطر نشان کرد: پلیس در همه جا همراه و خدمتگذار مردم است و در این راه هیچ مانعی نمی‌تواند پلیس را از انجام ماموریت های محوله باز دارد.

فرمانده انتظامی شهرستان بهمئی گفت: نیروی انتظامی از مردم و برای مردم است لذا از تمام ظرفیت‌های شهرستان و مشارکت مردم در راستای ارتقای امنیت و تامین آرامش مردم استفاده خواهیم کرد.

وی با اشاره به اینکه پلیس بهمئی تمام قد آماده همکاری با ستاد امر به معروف است ادامه داد: همکاری و تعامل با ستاد امر به معروف و نهی از منکر را وظیفه خود می‌دانیم چرا که اقدامات ستاد در واقع کمک به تحقق اهداف نیروی انتظامی در جامعه است.

فرمانده انتظامی شهرستان بهمئی در پایان افزود: در دین اسلام و قرآن نسبت به امر به معروف و نهی از منکر تاکیدات زیادی شده است که ما هم به عنوان یک مسلمان و مسؤول در نظام اسلامی نسبت به اجرای این دو فریضه الهی در جامعه دغدغه داریم و از هیچ تلاشی در این راستا دریغ نخواهیم کرد.

برخورد قاطع دادستانی بهمئی با هنجار شکنان 

 دادستان عمومی و انقلاب شهرستان بهمئی در نشست هم با بیان قوانین حمایت از آمران به معروف گفت: گستردگی دایره شمولیت مقوله امر به معروف و نهی از منکر اظهار کرد: نباید مقوله امر به معروف و نهی از منکر را صرفا محدود و محصور در یک زمینه خاص کرد؛ بلکه مساله امر به معروف و نهی از منکر دارای ابعاد و حوزه‌های مختلف و متنوعی است که باید مورد توجه ستاد امر به معروف و نهی از منکر شهرستان قرار گیرد.

 

عبدالله حبیبی منش افزود: علت‌العلل بسیاری از آسیب‌ها و مشکلات در جامعه محصول بی‌توجهی به فریضتین امر به معروف و نهی از منکر است، گفت: اگر این دو فریضه در جامعه اسلامی به‌نحوی که در شریعت نسبت به آن‌ها تاکید شده در همه عرصه‌ها نمود عینی پیدا کند، قطعا بسیاری از آسیب‌ها، تهدیدات و مسائلی که امروز گریبانگیر جامعه است، برطرف خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه تذکر به دیگران برای رعایت قانون و نظم عمومی بسیاری جدی است، افزود: آمران امر به معروف نیز باید تذکر لسانی دهند و اجازه ندهند  تخلفی انجام شود و اگر تخلفی رخ دهد،دادستانی ورود می‌کند  برخورد جدی صورت می‌گیرد.

حبیبی منش با تأکید بر اجرای قانون و درونی کردن آن به‌ویژه در حقوق عامه و شهروندی در جامعه، بیان کرد: قانون امر به معروف و نهی از منکر باید توسط ستاد فریضتین پیگیری شود و معروفات توسعه یابد و با منکرات برخورد قانونی شود.

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان بهمئی با تأکید بر فرهنگ‌سازی در برخورد ریشه‌ای با منکرات و ترویج معروفات در جامعه عنوان کرد: باید احترام به قانون در جامعه فراگیر شود و این فرهنگ‌سازی بسیار مهم است.

مدعی العموم شهرستان بهمئی با بیان اینکه باید ریشه‌های منکرات بررسی شود و مورد توجه قرار گیرد، خاطرنشان کرد: در عین حال با مظاهر منکرات نیز باید برخورد جدی می شود و هدف بازدارندگی و آگاهی‌بخشی به جامعه و داشتن راهبرد است.

وی با تأکید بر استفاده از خِرد جمعی و استفاده از نخبگان و صاحب‌نظران در موضوعات مختلف و گرفتن مشاوره در این راستا، گفت: دستگاه قضا نیز حمایت و پشتیبانی خود را انجام می‌دهد و با هنجارشکنانی که عامدانه اقدام به این کار می‌کنند، قاطعانه برخورد خواهد کرد.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1594295

مهمترین اخبار ایران و جهان: