نیوز سیتی!
02 آبان 1402 - 06:42

بایراموف: همکاری عملی بین کشورهای منطقه لازم است

وزیر خارجه جمهوری آذربایجان روز دوشنبه در تهران بر لزوم همکاری نتیجه گرا و محترمانه بین کشورهای منطقه تاکید کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، وزیر خارجه جمهوری آذربایجان که برای شرکت در نشست «۳+۳» تهران شرکت کرده است بر لزوم همکاری واقعی بین کشورهای منطقه تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری «ترند نیوز»، «جیحون بایراموف» وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان روز دوشنبه در نشست وزرای امور خارجه در قالب «۳+۳» در تهران بیانیه‌ای ارائه کرد. وزارت خارجه جمهوری آذربایجان با انتشار پستی در شبکه اجتماعی «اکس» اعلام کرد که بایراموف در نشست تهران بر لزوم همکاری عملی، نتیجه گرا و محترمانه بین کشورهای منطقه تاکید کرد.

بر اساس این گزارش، نشست در قالب «۳+۳» با حضور وزرای خارجه ایران،  جمهوری آذربایجان، روسیه، ترکیه، ارمنستان  امروز دوشنبه در تهران آغاز شد.نشست قبلی این گروه سال گذشه در شهر «مسکو» برگزار شده بود.

نخستین نشست وزرای خارجه فرمت ۳+۳ به میزبانی «حسین امیرعبداللهیان» و با حضور وزرای خارجه روسیه، جمهوری آذربایجان، ارمنستان و ترکیه در محل وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران  روز دوشنبه آغاز شد.

فرمت ۳+۳ شامل سه کشور قفقاز جنوبی (جمهوری آذربایجان، ارمنستان و گرجستان) و سه کشور همسایه با این منطقه شامل روسیه، ترکیه و جمهوری اسلامی ایران است. گرجستان در این نشست شرکت نکرده است.  

جمهوری اسلامی ایران پیش از این آمادگی خود را برای برگزاری نشست وزرای خارجه فرمت ۳+۳ ( ایران، روسیه، ترکیه، جمهوری آذربایجان، ارمنستان و گرجستان) اعلام کرده بود. پس از درگیری‌های جدید در ۲۸ شهریور ماه نیز «ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت امور خارجه ایران  در اظهاراتی، با تأکید بر نقش کشورهای منطقه برای کمک به حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات، آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای برگزاری نشست ۳+۳ (ایران، روسیه، گرجستان،ترکیه، آذربایجان و ارمنستان) در این زمینه را مورد اشاره قرار داد.

موضوعات مربوط به منطقه قفقاز جنوبی و راه‌های گسترش همکاری‌ها از جمله مباحث مورد گفت‌وگو در این نشست یک روزه بود.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه) اول آبان ماه درباره نشست وزرای خارجه فرمت ۳+۳ عنوان کرد: «اجلاس وزرای امور خارجه کشورهای فرمت ۳+۳ جهت بررسی تحولات قفقاز جنوبی امروز در تهران برگزار می‌شود.نوبت این نشست «نوبت صلح، همکاری و پیشرفت در قفقاز جنوبی» است و می‌تواند سنگ بنای مسیر برقراری آرامش و پایان چالش‌ها در قفقاز جنوبی با مشارکت بازیگران دورن منطقه‌ای و همسایگان باشد.»

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1548295

مهمترین اخبار ایران و جهان: