نیوز سیتی!
08 آبان 1402 - 02:08

«حریم» تهران نابود می‌شود؟

اعضای شورا به مشکلات پیش آمده در حریم معترض هستند تا جایی که رئیس شورای شهر تهران گفت حریم بزرگراه آزادگان را خوردند و بردند. مدیر عامل شرکت شهربان حریم‌بان شهر تهران در خصوص حریم موضوعاتی را مطرح کرد و گفت: وقتی نیروهای ما برای تخریب ساخت و سازها می‌روند با آن‌ها برخورد فیزیکی می‌شود.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری فارس، برخی از اعضای شورای شهر تهران حریم را یکی از مشکلات تهران می داند. در سال ۱۳۸۲ بنا به ضرورت‌های موجود برای ۱۷ دهستان و روستاهای داخل حریم شهر تهران طرح «هادی» آن‌هم با اعتبارات شورای شهر تهران تهیه شد تا بتوان حریم شهر تهران را مشخص و نسبت به آن برنامه‌ریزی‌ کرد.

به گفته چمران رئیس شورای شهر تهران، مقیاس تهران نه‌تنها بزرگ‌تر نشده؛ بلکه کوچک‌تر هم شده، از این جهت که در طرح جامع، مساحت شهر تهران را از ۷۵۰ کیلومتر مربع به ۶۰۰ کیلومتر مربع کاهش و تقلیل داده شده؛ بنابراین چنین رخدادی مبیّن این است که روستاهای اطراف شهر تهران وسیع‌تر و بزرگ‌تر شده‌اند و به‌تدریج تهران را در خودشان می‌بلعند و این بسیار خطرناک است.

در قانون صراحتا اعلام شده که هیچ روستایی قابلیت تبدیل‌شدن به شهر را ندارد؛ مگر اینکه از شهر تهران منفصل شود و این مهم در اسناد شورای معماری و شهرسازی، وزارت کشور، استانداری و... لحاظ شده و مورد موافقت قرار گرفته؛ اما برخی‌ افراد به دنبال مستقل‌کردن روستای قیامدشت هستند؛ مجریان قانون اما نه‌تنها دستور به انفصال از شهر تهران صادر نکرده‌اند؛ بلکه برای آن به دنبال تعیین حریم هم هستند.

ساخت و سازهای غیرمجاز در حریم صورت گرفته و بعضا مشکلات زیادی را برای شهر ایجاد می کند با مسعود رنجبریان مدیرعامل شرکت شهربان،حریم‌بان شهر تهران در این باره به گفت‌وگو نشستیم.

ساخت و ساز در حریم ممنوع

چند روزی است که اعضای شورای اسلامی شهر تهران به مشکلات پیش آمده در بحث تقسیمات حریم اعتراضاتی دارند و معتقدند که باید حریم تهران حفظ شود. در این زمینه توضیح دهید.

اصلی‌ترین موضوع در بحث حریم این است که باید محدوده شهر تهران مشخص و از حرایم دفاع شود. ساخت و ساز نباید در حریم شکل بگیرد. تقسیماتی صورت گرفته و برخی از روستاها مثل قیامدشت، از تهران جدا شده‌اند.

 روستاها باید بر اساس طرح هادی حرکت کنند 

در بحث حریم باید قوانین رعایت و روستاها در چارچوب اختیارات حرکت کنند، ولی متأسفانه بهره‌برداری‌های متعددی از حریم صورت می‌گیرد و ساخت و سازهای غیرقانونی در آن انجام می‌شود. به عنوان مثال در برخی از نقاط حریم‌ روستا وجود دارند؛ روستاها طراح هادی دارند که باید بر اساس آن طرح محافظت انجام و ساخت و سازهای صورت گیرد. 

 تابلوها را جلوتر برده و ساخت و ساز می کنند/ با افزایش حریم جمعیت تهران افزایش و سرانه ها کم می شود

مثلا شهرک زیتون در منطقه ۱۳ واقع شده؛ که جزو حرایم منطقه است و در ضلع شرقی تهران قرار دارد. در آنجا چند روستا وجود دارد که طرح هادی دارند و مکلف هستند بر اساس طرح هادی ساخت وساز کنند. بچه‌های حریم‌بان به این منطقه رفته‌اند. بازدیدهایی صورت گرفته، وقتی چند ماه بعد دوباره  وقتی از این محدوده بازدید کردند متوجه شدند جای تابلوها تغییر کرده و در نتیجه مرز حریم هم تغییر می‌کند. به عنوان مثال تابلو یک خیابان جلوتر رفته و در آنجا ساخت وساز گرفته است. برخی رفته و  تاییدیه‌ها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از برخی مجموعه‌ها گرفتند و متأسفانه این موضوع ابعاد خطرناکی دارد. به جمعیت شهر تهران اضافه و مشکلاتی هم در سرانه‌ها ایجاد می‌کنند؛ چراکه افرادی که در حریم هستند در تهران رفت و آمد کرده،‌ و بعضا حتی بچه‌هایشان را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ برای تحصیل به شهر می‌آورند.

کمبود قانون داریم

در مباحث قانونی مقررات و ضوابط مربوط به حریم کمبودهایی داریم و خیلی نقض‌ها وجود دارد. در حریم شهر نباید ساخت و ساز صورت گیرد.

 برای نگهداشت حریم، صرفا نیروهای شهربان در 11 منطقه تهران که حریم‌ دارد مستقر هستند

اداره کل حریم شهر تهران چه اقداماتی در این باره انجام می‌دهد؟

در بحث حریم، در شهرداری تهران اداره کل حریم زیر مجموعه معاونت شهرسازی و معماری وجود دارد که موضوعات سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و بحث قوانین و مقررات حریم را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ دنبال می‌کند. موضوع رسیدگی به تخلفات نیاز به مجوز دارد و باید یک سری کارها انجام شود، برای نگهداشت حریم، صرفا نیروهای شهربان در ۱۱ منطقه تهران که حریم‌ دارد مستقر هستند.

نیروهای حریم باید متمرکز شوند/ قبلا پست مدیریت حریم وجود نداشت

آیا این نیروها می‌توانند به درستی از حریم صیانت کنند؟

یکی از اقدامات نیروهای شهربان حریم بان بحث مواظبت از حریم است. ماموریت‌هایی در این زمینه دارند و در برخی مناطق بچه‌های حریم متمرکز نیستند. قبلاً در مناطق پست مدیریتی حریم نداشتیم، اما امسال در حوزه شهرسازی با پیگیری‌های صورت گرفته در هر منطقه یک مدیر ۴-۱۴ به عنوان مدیر حریم منصوب شده است.

منظورتان از عدم وجود تمرکز بین بچه‌های حریم چیست؟

ببینید! در منطقه ۱، ۲، ۵ و ۲۲ در برخی نقاط حریم دارند و بچه‌های حریم‌بان در اختیار این نواحی هستند. همه باید به صورت متمرکز در ستاد حریم باشند و مدیر حریم هم اقدامات لازم را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ انجام دهد و در نقاطی که تخلف شکل می‌گیرد، نیروها اقدامات لازم را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ انجام دهند، ولی وقتی بچه‌ها توزیع می‌شوند، شاید مشغول به‌کار دیگری باشند و نتوانند متمرکز عمل کنند. اگر نیروها متمرکز باشند، حتما کارگشا خواهد بود و برای جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز می‌توانیم خیلی بهتر عمل کنیم.

در جاهای که نمی شود ساخت و ساز کرد افراد برای درختکاری حوضچه می زنند/ زمین‌های قولنامه‌ای را با قیمت بالا می فروشند

در برخی حریم‌های شهر تهران از لحاظ آب و هوایی شرایط بسیار عالی است. به عنوان مثال روستایی در منطقه ۲۲ وجود دارد که از آب و هوای بسیار خوبی برخوردار است. خاک حاصلخیزی دارد و میوه‌های مرغوبی تولید می‌کند. مثلا گیلاس این روستا را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ صادر می‌کنند. در این بخش نمی‌شود ساخت و ساز کرد، اما افراد حوضچه می‌زنند تا برای درختکاری استفاده کنند. بعد از زدن حوضچه و استخر کم کم حصارکشی هم انجام می‌شود و بعد آن تکه زمین را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ که قولنامه‌ای هم بوده، به قیمت بالا می‌فروشند.

باید مدیریت واحد برای حریم ایجاد شود

مثال دیگری بزنم! بخشی از حریم تهران در منطقه ۱۸ است که در آنجا عده‌ای گلخانه‌های بزرگ زده‌اند. وقتی تابلوهایی که در آنجاست را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مشاهده می‌کنیم متوجه می‌شویم از نهادهای دیگری مجوز دریافت کرده‌اند. هر کس برای خودش مجوز می‌دهد. باید مدیریت واحد برای حریم ایجاد شود تا مشکلاتی که در حال حاضر وجود دارد، برطرف شود. عدم مدیریت یکپارچه در حریم و نقض‌هایی که در قوانین وجود دارد، مشکلاتی ایجاد کرده است.

عده‌ای سودجو زمین‌ها را قیمت‌های بالا در حریم می‌فروشند

در خصوص درگیری در هنگام تخریب ساخت و سازهای غیرمجاز توضیح دهید.

ببینید! یک فرد آمده در حریم یک تومان هزینه کرده و قرار است که ۱۰۰ تومان بفروشد. خب، وقتی بچه‌های حریم‌بان مانع از فعالیت آنها می‌شوند، درگیری رخ می‌دهد و اجازه تخریب نمی‌دهند.

یا به عنوان مثال فردی درخت می‌کارد، بعد دیوار می‌کند، اگر بچه‌های ما مانع از کار شوند و درختی کنده شود، آنها شکایت می‌کنند و طبق قانون محکوم می‌شویم. عده‌ای سودجو با انجام روش‌های متعدد زمین‌ها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ارزشمند می‌کنند و با قیمت‌های بالا در حریم می‌فروشند. مثلا در منطقه ۲۰ هم دچار مشکلاتی هستیم و اگر بچه‌ها برای تخریب بروند دچار درگیری می‌شوند. درگیری‌ها بعضا در حریم به خاطر جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز بالاست.

با ساخت و سازهایی که صورت می‌گیرد، مرزهای حریم تغییر می‌کند

با ساخت و سازهایی که صورت می‌گیرد، مرزهای حریم تغییر می‌کند. شهرداری که به تنهایی نمی‌تواند اقدام کند. عده‌ای سودجو به دنبال درآمدهای نامشروع هستند. در حال حاضر حریمی که چسبیده به شهر است، با اقدامات سودجویان دستخوش تغییرات می‌شود.

اعضای شورای شهر تهران در خصوص مسئله حریم هشدارهایی داده‌اند/ اگر ساخت و سازها ادامه پیدا کند، حریم تهران از دست می‌رود

آیا جلسه‌ای با مسئولین ذی‌ربط برای رفع مشکل حریم گذاشته‌اید؟

بله، جلساتی در این زمینه گذاشته شده تا بتوانیم وضعیت حریم را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تعیین تکلیف کنیم. اعضای شورای شهر تهران هم در خصوص مسئله حریم هشدارهایی داده‌اند که بهتر است زودتر تعیین تکلیف شود. اگر ساخت و سازها ادامه پیدا کند، حریم تهران از دست می‌رود و باید هرچه زودتر در این زمینه تعیین تکلیف شود.

روستاها از قوانین خود تبعیت می کنند

در حال حاضر وسعت حریم شهر چقدر است؟

بر اساس قانون باید سه برابر مساحت شهر تهران حریم داشته باشیم که در حال حاضر بسیار کم است. در حرایم مناطق ۱، ۲، ۵ و ۲۲ در بخش‌هایی روستا قرار دارد که از قوانین خاص خود تبعیت می‌کنند.

شهرداری تهران مجبور است به برخی روستاها خدمات دهد

مشکلات حریم چه خساراتی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به شهر تهران وارد می‌کند؟

وقتی که در حریم ساخت و ساز صورت می‌گیرد مساحت شهر تهران بالا می‌رود. جمعیت بیشتر و سرانه‌ها کم می‌شود. باید خدمات آب، برق و گاز داده شود و همچنین کمبودها برطرف شود. تهران مدام بزرگ‌تر می‌شود و خدمات باید به نسبت آن بیشتر شود. بعضا روستاهایی که در حریم ایجاد شده‌اند، دستگاه‌های متولی نمی‌توانند به آنها خدمات دهد، در نتیجه شهرداری مجبور است به آنها خدمات دهد. حریم یک فضای سبز است که دور تا دور تهران باید قرار گیرد، ولی در حال حاضر ساخت و ساز صورت گرفته و جمعیت افزایش می‌یابد و حتما این موضوع خسارت به بار می‌آورد.

 عده‌ای سودجو زمین‌های اوقافی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ گرفته و با مصالح بسیار نامرغوب ملک ساختند/ ملک‌های که سند ندارند و قولنامه ای به فروش می رسد

اعلام شده که نیروهای حریم بان وقتی برای جلوگیری از ساخت و سازها می‌روند بعضا آسیب می‌بینند. در این زمینه توضیح دهید.

در برخی از مناطق که حریم دارند، مانند منطقه ۱۹ ساخت و سازهای غیرمجاز در ادوار گذشته شکل گرفته است. در جریان اغتشاشات سال گذشته، ساخت و سازهای زیادی صورت گرفت. عده‌ای سودجو زمین‌های اوقافی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ گرفته و با مصالح بسیار نامرغوب ملک ساختند و تقریبا قیمت تمام‌شده برایشان بسیار پایین  درمی‌آید. به عنوان مثال اگر در تهران برای ساخت و ساز ۲۰ واحد هزینه شود، آنجا برای ساخت و ساز ۲ واحد هزینه می‌شود و جالب است که این ملک‌ها سند ندارند و به صورت قولنامه‌ای است و قیمت متوسط این خانه‌ها، نصف قیمت متوسط تهران است. اما با همه اینها سازندگان سودهای هنگفتی می‌کنند؛ چراکه پول زمین نداده‌اند و با مصالح غیراستاندارد خانه را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ساخته و بالا برده‌اند، بعد هم آن را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ می‌فروشند و کلی سود می‌کنند. شما فکر کنید کسی که قرار است سود سرشار به دست آورد، آیا به راحتی قبول می‌کند که نیروهای ما ملک‌شان را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تخریب کنند؟

حمله با سلاح سرد به نیروهای شهربان حریم بان

خیر، آنها مقاومت می‌کنند و بعضا با سلاح‌های سرد به نیروهای ما حمله می‌کنند. در حال حاضر شهرداری تهران به جد ساخت و سازهای غیرقانونی در منطقه ۱۹ شهر تهران را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تخریب می‌کند، اما بچه‌های ما وقتی برای تخریب می‌روند، مالکان ممانعت می‌کنند و بعضا نام و نام خانوادگی بچه‌ها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ پیدا کرده و آنها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تا دم خانه‌هایشان دنبال و تهدید می‌کنند. متأسفانه شاهد درگیری‌های زیادی هستیم و بچه‌های ما آسیب‌های جدی می‌بینند. ببینید! بیشتر ساخت و سازهای غیرمجاز معمولاً اضافه اشکوب است، طرف برای ۴ طبقه مجوز داشته و بر روی آن چند طبقه اضافی می‌سازد و وقتی نیروهای ما قصد تخریب دارند، درگیری‌هایی رخ می‌دهد. ما وظیفه صیانت از حریم را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ داریم.

هزینه درمان نیروهای که در حین عملیات آسیب دیده اند پرداخت می شود

در سنوات گذشته بر اساس بند ۲ ماده ۵۵ قانون شهرداری، اعلام شده که باید از ساخت و ساز غیرقانونی جلوگیری شود. نیروهای ما که در حین عملیات دچار مشکل می‌شوند، شهرداری در این دوره پذیرفته  که تمام هزینه‌های آنها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ پرداخت کند. البته ما باید یک شرایط خاصی برای این افراد که قرار است این نقص را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تا پایان عمر به همراه خود داشته باشد در نظر بگیریم. قرار است در کارگروهی این موضوع مورد بحث و بررسی قرار بگیرد تا بتوانیم خدماتی به این نیروها که دچار مشکل شده‌اند بدهیم. پیگیر هستیم تا حقی هم از این دوستان تعضیف نشود. نامه نگاری‌هایی با علیرضا زاکانی، شهردار تهران انجام دادیم و ایشان هم موافقت کردند که تمام هزینه‌های درمانی این افراد پرداخت شود و کمک‌های لازم صورت گیرد.

پایان پیام/‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

منبع: فارس
شناسه خبر: 1554795

مهمترین اخبار ایران و جهان: