نیوز سیتی!
29 مهر 1402 - 15:47

استقرار آزمایشگاه‌های همکار در گمرک‌های آذربایجان‌شرقی

سرپرست ناظر امور گمرکات استان آذربایجان شرقی از استقرار آزمایشگاه‌های همکار در گمرک‌های استان در آینده نزدیک خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، صادق نامدار؛ سرپرست ناظر امور گمرکات استان آذربایجان شرقی در پنجمین جلسه کمیسیون حمل‌ و نقل و لجستیک اتاق بازرگانی تبریز با اشاره به سابقه چندین ساله فعالیت خود در بخش‌های مختلف امور گمرکی اظهار کرد: ما همراه بخش خصوصی بوده و مشکلات مرزی را از نزدیک لمس کرده‌ایم و با اشراف کامل به دغدغه بخش خصوصی آماده رفع برخی از مشکلات قابل حل در حوزه استانی هستیم.

وی از توافق با سازمان استاندارد برای استقرار آزمایشگاه‌های همکار در گمرک‌های استان، جهت تسهیل فرایندها و تسریع در انجام امور خبر داد.

نامدار با اشاره به ضرورت استفاده از ظرفیت کارگزاران رسمی دولت افزود: بهتر است کارگزاران در رابطه با تعیین میزان حق‌الزحمه انعطاف به خرج دهند، تا بدین نحو تمایل برای همکاری با آنها از سوی شرکت‌ها و تجار افزایش یابد.

نامدار با اشاره به وجود برخی مشکلات در گمرک نوردوز و جلفا گفت: برخی از موارد مطرح شده در این نشست ملی بوده و از اختیار ما خارج است، اما برخی از مشکلات قابل اصلاح است.

وی با اشاره به مشکلات مطرح شده در صدور کارگوی هوایی گفت: ۱۳ سازمان به‌صورت همزمان در مرزها دخیل هستند و همین امر باعث افزایش فرایند رسیدگی به امور می‌شود.

نامدار تسهیل تجارت و حمایت از واحدهای تولیدی را از وظایف ذاتی گمرک دانست و گفت: تداخل وظایف در مرزها را بزرگترین آسیب را به تجارت خارجی می‌زند، با این حال اگر تمام سازمان‌ها به اصل ماده ۱۹ قانون گمرکی مبنی بر مدیریت واحد در مرزها پایبند باشند، شاهد افزایش سرعت  فرایندها خواهیم بود.

آذربایجان‌شرقی تبدیل به پایلوت برای  آزمون و خطای برخی مصوبات گمرکی شده است

جعفر محرم‌پور؛ دبیر اتاق بازرگانی تبریز در ابتدای این نشست با اشاره به اینکه به عملکرد گمرک آذربایجان‌شرقی هم نقدهایی وارد است و هم نکات مثبتی وجود دارد، هدف از برگزاری این نشست را طرح مشکلات فعالان اقتصادی در امور گمرکی عنوان کرد.

وی با تاکید بر اینکه استان آذربایجان‌شرقی تبدیل به پایلوت برای  آزمون و خطای برخی مصوبات گمرکی شده است، گفت: همین امر باعث بروز مشکلات عدیده‌ای برای فعالان اقتصادی استان شده است، بنابراین لازم است تا این زمینه چاره‌ای اندیشیده شود.

 محرم‌پور دو خواسته اصلی بخش خصوصی از اداره کل امور گمرکات استان را کاهش هزینه‌ها و کاهش زمان انجام خدمات دانست و افزود: انتظار بخش خصوصی این است که نگاهی که در سایر گمرک‌های کشور وجود دارد، در گمرک استان نیز جاری باشد، نه اینکه کالایی حق عبور از مرز استان ما را نداشته باشد، اما از سایر مرزها به راحتی عبور کند.

دبیر اتاق بازرگانی تبریز با استقبال از پیشنهاد بازدیدهای میدانی و دوره‌ای از گمرکات استان، از همراهی تیم اتاق بازرگانی تبریز در این بازدیدها برای بررسی مشکلات از نزدیک خبر داد.

وی همچنین خواستار تکمیل آزمایشگاه‌های تعیین ماهیت کالا در گمرکات استان شد و اضافه کرد: به‌دلیل نبود آزمایشگاه‌های مجهز در گمرک‌های استان، زمان زیادی صرف انتقال محصولات به سایر استان‌ها برای آزمایش می‌شود.

 محرم‌پور با اشاره به وجود مشکلات متعدد در حوزه صدور کارگو، خواستار اجرای کامل ماده ۱۲۸ و ۱۲۹ گمرکی شد و ادامه داد: گمرک استان باید همکاری بیشتری با کارگزاران رسمی دولت داشته باشد تا بدین نحو فعالیت افراد غیر حرفه‌ای و فاقد مجوز به حداقل ممکن برسد.

 وی با اشاره به برگزاری دوره‌های متعدد آموزشی در اتاق بازرگانی تبریز در خصوص صدور کارت بازرگانی و همچنین آموزش جامع تجارت بین‌الملل، از اعلام آمادگی برای برگزاری دوره‌های آموزشی مشترک با گمرک خبر داد.

پایان پیام/
 

 
منبع: فارس
شناسه خبر: 1545351

مهمترین اخبار ایران و جهان: