نیوز سیتی!
21 فروردین 1402 - 00:30

امیرالمومنین برتر است یا پیامبران؟/ نماهنگی از فضائل مولا براساس سخنرانی حجت‌الاسلام علوی تهرانی

حجت‌الاسلام سیدمحمدباقر علوی تهرانی گفت: صعصعه از اصحاب امیرالمومنین (ع)، محضر ایشان رسید و خواست که حضرت از فضائل و جایگاه خود بگوید. ایشان فرمودند خوب نیست انسان از خود تعریف کند. تو سوال بپرس، من پاسخ می‌دهم.

به گزارش خبرنگار حوزه مسجد و هیأت خبرگزاری فارس، حجت‌الاسلام سیدمحمدباقر علوی تهرانی استاد اخلاق و کارشناس دینی در سخنرانی با اشاره به حدیث فضیلت امیر (ع) در مقایسه با انبیاء الهی اظهارداشت: صعصعه که از اصحاب امیرالمومنین (ع) بود، محضر ایشان رسید و خواست که حضرت از فضائل و جایگاه خود بگوید. ایشان فرمودند خوب نیست انسان از خود تعریف کند. تو سوال بپرس، من پاسخ می‌دهم. او از ایشان پرسید: شما بالاتر هستید یا آدم؟ فرمودند: من. به آدم گفتند همه چیز برای تو باشد فقط به آن درخت نزدیک نشو، ولی خودداری نکرد. اما من برای رسیدن به یک لقمه حلال، از ۷۰ لقمه شبهه‌ناک اجتناب کردم.

لقمه شبه‌ناک از منظر امیرالمومنین چیست؟

وی ادامه داد: حضرت در تعریف شبهه فرمودند: اگر در یک چاهی یک قطره شراب بریزند و با آن چاه، زمینی را زراعت کنند و در آن زراعت، گیاهی بروید و یک گوسفند از آن بخورد و میان گله برود، من از خوردن گوشت تمام آن گله اجتناب می‌کنم.

علوی تهرانی گفت: صعصعه پرسید: شما برتر هستید یا ابراهیم؟ فرمودند: من. چرا که ابراهیم به خدا عرض کرد: خدایا! به من نشان بده چگونه مردگان را زنده می‌کنی؟ می‌خواهم قلبم آرامش یابد. اما من؛ اگر همه پرده‌ها هم کنار برود ذره‌ای به یقینم اضافه نمی‌شود.

پسران من سرور جوانان اهل بهشتند

این استاد اخلاق تصریح کرد: او پرسید: شما بالاتر هستید یا نوح؟ فرمودند: من، چون به نوح گفته شد: «ای نوح! پسرت از اهل تو نیست! او فرد غیر صالحی است» اما پسران من سرور جوانان اهل بهشتند.

وی ادامه داد: او پرسید: شما بالاتر هستید یا عیسی؟ فرمودند: من. وقتی مادر عیسی، به او باردار بود به طرف بیت المقدس رفت. به او گفتند: برو، اینجا عبادتگاه است، زایشگاه نیست. ولی وقتی مادرم، به من باردار بود به خانه خدا رفت. به او گفتند: بیا. کعبه از دیوارش شکافته شد تا مادر حضرت وارد شوند.

من جان پیامبر هستم

علوی تهرانی گفت: او پرسید: شما بالاتر هستید یا پیامبر؟ فرمود: من جان پیامبر هستم. من وصی پیامبر هستم. من وزیر پیامبر هستم. «بنده‌ای از بندگان محمد (ص) هستم»

نماهنگ تولید شده از این سخنرانی را اینجا مشاهده کنید:

 

 

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1139151

مهمترین اخبار ایران و جهان: