نیوز سیتی!
10 فروردین 1402 - 09:41

انقلابی سبز در شهرهای فردا

بازگرداندن طبیعت به شهر و یکپارچه سازی بیشتر تحرک پایدار از روندهای اصلی در توسعه شهری است.

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، تحرک پایدار، سبزینگی و راهکارهای مبتنی بر طبیعت برای انطباق با تغییرات اقلیمی از جمله رویکردهای مورد توجه برنامه ریزان شهری و دیگر کارشناسان در رابطه با شهر فردا است.

مشاهده ای که امروز می توانیم انجام دهیم این است که شهرها باید دوباره با طبیعت ارتباط برقرار کنند. همچنین این همان چیزی است که ویژگی شهرهای هوشمند را در اروپا امروزه شکوفا می کند. یکی به عنوان مثال به اسن در آلمان فکر می کند، یک دژ سابق زغال سنگ که به لطف مدیریت قابل توجه برنامه ریزی شهری در سال ۲۰۱۷ به عنوان پایتخت سبز اروپا انتخاب شد. به خصوص که سبز شدن شهرها نه تنها باعث کاهش ردپای کربن آنها و بهبود آسایش زندگی شهروندان می شود بلکه راهی برای ارتباط مجدد با تنوع زیستی و معنا بخشیدن به تغذیه در حوزه کشاورزی است.

سبزینگی

طبق نظرسنجی انجام شده برای سازمان کانادایی دوستدار پارک ها در میان ۳۵۰۰ کانادایی، دو سوم آنها معتقدند که زمان بیشتری را نسبت به قبل از همه گیری در پارک ها سپری کرده اند و ۸۲ درصد از آنها می خواهند این سرعت را حفظ کنند یا حتی پس از آن بحران بیشتر از این مکان ها دیدن کنند. شهرهای بیشتری متعهد به ایجاد فضای سبز هستند. رویکردها متنوع و نوآورانه اند: توسعه یک میکروجنگل در یک پارکینگ سابق، تبدیل یک مرکز خرید به یک تالاب و علفزاری از گل و غیره. چندین پروژه میکروجنگلی نیز در اروپا در حال انجام است.

طراحی پارک های وسیع

پروژه های پارک های شهری بیشمارند. برخی از آنها دیدنی هستند و به خوبی می توانند به نماد تبدیل شوند. در پاریس، شهرداری طرح هایی را برای تبدیل پیاده راه شانزه لیزه به یک فضای عمومی وسیع ۱.۹ کیلومتری که ترکیبی از فضای سبز، تونل های درختی و مناطق عابر پیاده بوده و در عین حال تردد خودروها را به نصف کاهش می دهد، تصویب کرده است. منهتن به زودی اولین "ساحل" خود را خواهد داشت. شبه جزیره گانسوورت شامل یک پارک بزرگ است که برای علاقه مندان به ورزش های پارویی به رودخانه هادسون دسترسی دارد. این پیشرفت بر بسیاری از ابتکارات دیگر در طول این رودخانه اضافه شده است. این مورد مربوط به جزیره کوچک است، پروژه ای منحصر به فرد که در ماه می ۲۰۲۱ افتتاح شد و با ساختار آن بر روی ستون های نصب شده روی آب قابل تشخیص است.

استقرار عرضه تحرک نرم

پارک ها و تحرک نرم دست به دست هم می دهند. مسیرهای دوچرخه سواری در مناطق شهری از زمان شروع همه گیری چند برابر شده است. دوچرخه‌سواران سنتی به این مکان‌ها رفت و آمد می‌کنند، اما به‌طور فزاینده‌ای از سوی طرفداران دوچرخه‌های کمکی الکتریکی مورد استقبال قرار گرفته است. این وسایل به دلیل سواحل، باد، مسافت های طولانی و موانعی است که اغلب مانع پذیرش این دوچرخه ها به عنوان وسیله حمل و نقل می شود. چندین شهر، از جمله مونترال و کبک، اکنون ناوگانی از دوچرخه های برقی سلف سرویس ارائه می دهند.

ارتقاء شهری به شکلی متفاوت

تحرک پایدار یکی از اجزای اصلی تغییر به سمت گردشگری مسئولانه تر است، اما این تنها مورد نیست. برای تشویق مسافران به اتخاذ رفتارهایی که انتشار گازهای گلخانه ای از بخش گردشگری را کاهش می دهد، این صنعت باید گزینه های جذابی را به آنها ارائه دهد (شعار گردشگری پایدار در سال ۲۰۲۲: صنعت باید پیشرو باشد). در این راستا، سازمان مدیریت مقصد (DMO) کپنهاگ راهنمای پایداری خود را ارائه می دهد. این سازمان از بازدیدکنندگان دعوت می کند تا با دوچرخه و وسایل حمل و نقل عمومی رفت و آمد کنند، اما همچنین رستوران هایی را انتخاب نمایند که با تولیدکنندگان محلی همکاری می کنند، در مؤسسات اقامتی دارای مسئولیت زیست محیطی معتبر اقامت کنند، از آبنماهای عمومی به جای بطری های یکبار مصرف استفاده کنند و غیره. راهنمای آنلاین پیشنهادهایی برای رفتارهای مسئولانه و همچنین فهرستی از سازمان‌هایی که رویکردشان مطابق با این اصول است، ارائه می‌کند.

شهرهای متعهد به سبزینگی

برای رسیدن به این سطح از توسعه، اولویت باید به اتحاد فعالان دولتی و خصوصی و شهروندان حول این مسائل زیست محیطی و اجتماعی داده شود. از دیدگاه شهروندی، گروه ها و انجمن ها به طور مداوم در این موضوعات در حال رشد هستند. و اکنون بر عهده شهرداری هاست که ابزارهای مناسب را برای ادامه این تحول در اختیار آنها قرار دهند.

حدود ۳۱ شهردار کلانشهرها - از جمله شهرداران مونترال، تورنتو و ونکوور - در جولای ۲۰۲۱ اعلامیه طبیعت شهری را امضا کردند و تعهد خود را به سرمایه گذاری هنگفت در پروژه های سبزینه سازی شهری نشان دادند. پروژه هایی که جهت محافظت از محیط‌های شهری در برابر تأثیرات تغییرات آب و هوایی - مانند ایجاد محیط‌هایی برای جذب بارش‌های سنگین یا کاهش تأثیر جزایر گرمایی - اما همچنین برای اطمینان از دسترسی همه به فضاهای سبز در نظر گرفته شده اند. این امر مطمئنا به ایجاد شهرهای جذاب، سالم تر و انعطاف پذیرتر کمک خواهد کرد.

ترجمه: آذر کریم زاده

پایان پیام/

 پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1117195

مهمترین اخبار ایران و جهان: