نیوز سیتی!
15 فروردین 1402 - 21:01

بن گویر باند تبهکار خود را تشکیل می‌دهد/ گروهی که به خون فلسطینی‌ها تشنه است

تندروترین وزیر کابینه نتانیاهو مجور تشکیل یک گروه شبه نظامی را گرفته است که قرار است به طور مستقیم به فرماندهی او عمل کند.

 

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، محافل صهیونیستی خبر از تشکیل نهاد شبه‌نظامی جدیدی می‌دهند که قرار است مستقل از نیروهای ارتش و پلیس این رژیم عمل کند، در اصل محفلی از صهیونیست‌های تندرو که تشنه به خون فلسطینیان هستند و فرماندهی آن‌ها را نیز «ایتمار بن گویر» بدنام‌ترین وزیر کابینه نتانیاهو بر عهده خواهد داشت.

کابینه رژیم صهیونیستی روز یکشنبه (۱۳ فروردین) با درخواست «ایتمار بن گویر» وزیر امنیت داخلی این رژیم برای تشکیل نهادی موسوم به «نیروی گارد ملی» موافقت کرد و سر و صدای زیادی را در میان مخالفان نتانیاهو برانگیخت.

به نوشته رسانه‌های اسرائیلی، «بن گویر» پس از عقب‌نشینی بنیامین نتانیاهو از طرح تغییرات در سیستم قضایی پس از اعتراضات شدید سه ماهه، از آن‌جایی که از حامیان سرسخت این طرح بود، تلاش کرد در ازای خودداری از استعفا و سقوط کابینه، امتیازات دیگری از نتانیاهو بگیرد، از این رو طی مذاکراتی که با او داشت بر سر افزایش بودجه وزارت امنیت داخلی و تشکیل نهادی به نام «گارد ملی» به توافق رسید. نهادی که تحت فرماندهی مستقیم او باشد.

 

این نیروی شبه‌نظامی قرار است مستقل از ارتش و پلیس و نهادهای امنیتی اسرائیلی عمل کند، از این رو فرماندهان نظامی و امنیتی نگرانند که چنین نهادی به یک معضل امنیتی و ابزاری برای سرکوب مخالفان تبدیل شود.

پیشینه طرح تشکیل «گارد ملی»

فکر تشکیل گروهی شبه‌نظامی از یهودیان تندرو برای اولین بار در ماجرای خیزش اعراب مسلمان در شهرهای مناطق اشغالی ۱۹۴۸ در جریان جنگ ۱۲ روزه غزه در سال ۲۰۲۱ در سر صهیونیست‌ها افتاد. زمانی که اعراب به شدت با صهیونیست‌ها و شهرک‌نشینان درگیر شدند و شهرهایی مانند حیفا و اللُّد و دیگر شهرهای ساحلی به صحنه جنگ داخلی تبدیل شده بود.


صحنه‌ای از درگیری‌ها در شهر اللد. ۲۰۲۱

دفتر نخست‌وزیری رژیم صهیونیستی نیز در بیانیه‌ای گفت :«گارد ملی در راستای لزوم  وجود سازمانی فراگیر برای تأمین امنیت شهرک‌های اسرائیلی و احساس امنیت برای یهودیان، جمع‌آوری سلاح‌های غیر قانونی و آسان کردن مجوز حمل سلاح برای یهودیان تشکیل می‌شود».

طبق این طرح، گروه «گارد ملی» قرار است تحت فرماندهی «ایتمار بن گویر» و با حضور داوطلبان و عناصر امنیتی و سربازان سابق تشکیل شود و هدف اصلی آن نیز مقابله با فلسطینی‌ها در قدس اشغالی و اراضی ۱۹۴۸، شهرهای ساحلی که ترکیبی از اعراب و یهودیان در آن‌ها ساکن هستند و هرگونه خیزشی از جانب فلسطینی‌ها است.

اما ایده ایجاد یک گروه شبه‌نظامی، پیش از این به فکر سران حزب لیکود و شخص نتانیاهو نیز خطور کرده بود. زمانی که در خارج از دولت و به عنوان اپوزیسیون فعالیت می‌کرد طرحی برای تشکیل چنین گروهی ارائه کرده بود، چنان که کابینه «نفتالی بنت» نیز در ژوئن ۲۰۲۲ طرحی مشابه را تصویب کرد که گروهی به عنوان بازوی کمکی برای نیروهای گارد مرزی و پلیس تشکیل شود، اما عمر کابینه نفتالی بنت به اجرای این طرح کفاف نداد و انتخابات زودهنگام برگزار شد.

البته پیش از این گروههای شبه‌نظامی مختلفی در سرزمین اشغالی تشکیل شده‌اند، مانند گروه «سپاه جدید» که در منطقه صحرای نقب و در راستای تصاحب زمین‌های فلسطینی‌ها فعالیت دارد. در مارس ۲۰۲۲ نیز حزب «عظمت یهود» به رهبری «ایتمار بن گویر» گروهی شبه نظامی به نام «شبه‌نظامیان بارئیل» تشکیل داد که سلاح و تجهیزات مخصوص خود را داشتند و در منطقه «بئر الشبع» گشت‌زنی می‌کردند. البته هیچ کدام از این گروهها زیر نظر دولت نبوده و بودجه رسمی نداشتند.


تصویری از شبه نظامیان «بارئیل» تحت فرمان ایتمار بن گویر. خبرگزاری صفا

 

شبه‌نظامیان مسلح

به گفته رسانه‌های اسرائیلی، «بنیامین نتانیاهو» در جریان مذاکره با «ایتمار بن گویر» در برابر درخواست او برای تشکیل گروه «گارد ملی» مقاومت کرده است، با اینکه خود او سال گذشته طرحی مشابه را در سر داشت، دلیل آن نیز این بود که نتانیاهو مخالفت شدید گروههای سیاسی مخالف و نهادهای امنیتی و پلیس و ارتش را پیش بینی می‌کرد، به طوریکه هم اکنون نیز صدای مخالفان در برابر این طرح بلند است و آن‌ها «گارد ملی» را «ارتش ویژه بن گویر» می‌دانند.

به هر شکل تهدید ایتمار بن گویر برای خروج از کابینه در اعتراض به عقب‌نشینی نتانیاهو از طرح اصلاحات قضایی، به شکلی که فروپاشی کابینه را در پی داشت، نتانیاهو را به پذیرش خواسته بن گویر راضی کرد. طبق توافق صورت گرفته، قرار است وزارت امنیت داخلی بودجه اضافی به میزان ۴۵ میلیارد شکل (۱۳ میلیارد دلار) در طول هفت سال برای تشکیل و تأمین مالی «گارد ملی» دریافت کند.

همچنین طبق این طرح، قرار است شاکله «گارد مرزی» بازسازی شده و شبه‌نظامیانی که مستقل از پلیس عمل می‌کنند، تحت فرمان مستقیم بن گویر باشند. «گارد مرزی» نیز به تدریج از فرماندهی پلیس جدا شده و در «گارد ملی» ادغام شود.

به گزارش شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی، واحدهای «گارد ملی» متشکل از چند دسته است که مهمترین آنها نیروی‌‌های سازمان‌یافته «گارد مرزی» هستند که بالغ بر هشت هزار نفر می‌شود. ۴۶ گروه ذخیره شامل ۵۰۰۰ نیرو و ۳۰۰ پلیس داوطلب نیز به عضویت این گروه درخواهند آمد.

 

واکنش‌ مخالفان نتانیاهو و فلسطینی‌ها

تشکیل یک گروه شبه‌نظامی متشکل از تندروها که تحت فرمان پلیس و نهادهای امنیتی و ارتش نباشد، چیزی نیست که مخالفان کابینه نتانیاهو به راحتی از کنار آن عبور کنند.

در شرایطی که به گفته رسانه‌های عبری‌زبان مذاکرات مخالفان و نمایندگان کابینه نتانیاهو، به طور قطع به شکست منجر خواهد شد و هیچ یک از طرفین حاضر به کوتاه آمدن نیستند، تشکیل چنین گروهی که تحت فرمان «ایتمار بن گویر» است، یعنی یک بازوی سرکوب شدید در اعتراضات آتی، کاری که نیروهای پلیس چندان تمایلی به آن ندارند.

در این راستا «ایمن عوده» نماینده عربی کنست در صفحه توئیتر خود نوشت: «اسرائیل چه نیازی به گارد ملی دارد، در حالی که ارتش و پلیس و سازمان‌های اطلاعاتی، شین بت، موساد، شورای امنیت ملی، پلیس ضد شورش و نیروهای ویژه حضور دارند».

روزنامه یدیعوت احارانوت نوشته است که کابینه نتانیاهو برای تأمین بودجه «گارد ملی» ۱.۵ درصد از بودجه دیگر وزارتخانه‌ها را کاهش داده است تا به «ایتمار بن گویر» بدهد. در این راستا «یائیر لاپید» رهبر اپوزیسیون، گفته است: «بودجه بهداشت و آموزش و امنیت را کاهش داده‌اند تا شبه‌نظامیان و میلیشیای مخصوص بن گویر را تأمین مالی کنند».

«گالی بهاراو» مشاور قضایی کابینه نیز تشکیل این گروه شبه‌نظامی را خلاف قانون دانسته و گفته است که اسرائیل نیازی به چنین گروهی ندارد.

اما شاید اصلی‌ترین مخالف این طرح «یعقوب شبتای» فرمانده پلیس رژیم اسرائیل باشد، چرا که تشکیل یک گروه شبه‌نظامی که از پلیس و دیگر نهادهای امنیتی حرف‌شنوی ندارد، تنها موجب تضعیف پلیس خواهد شد. علاوه بر این طبق طرح قرار است تا «گارد مرزی» که تحت فرماندهی پلیس عمل می‌کند نیز منحل شده و به «گارد ملی» ادغام شود.

شبتای در نامه‌ای مفصل به ایتمار بن گویر گفته است که هیچ دلیلی وجود ندارد گروهی اضافه بر دیگر نهادهای امنیتی تشکیل شود. او درباره تداخل وظایف نیروهای پلیس و بروز تنش با گروه «گارد ملی» هشدار داده است. او همچنین در مصاحبه‌ای گفته است تشکیل گروه مستقل «گارد مرزی» به امنیت اسرائیلی‌ها ضربه می‌زند.

اما در میان گروههای فلسطینی، جنبش جهاد اسلامی با ارائه گزارش‌های امنیتی و اطلاعاتی تأکید کرد که عملیات مسلح شدن شهرک‌نشینان در اطراف کرانه باختری عملا آغاز شده و شامل تجهیز همه شهرک‌نشینان به سلاح‌های انفرادی و خودکار و مقادیر زیادی مهمات به اضافه تدوین برنامه آموزشی برای این شبه‌نظامیان است.

جهاد اسلامی همچنین تأکید کرد که تنها پاسخ به مسلح شدن شهرک‌نشینان و باندهای وابسته به بن گویر، مسلح شدن ملت فلسطین و توزیع سلاح در میان تمامی کسانی است که می‌توانند سلاح حمل کرده و از خود دفاع کنند.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1127951

مهمترین اخبار ایران و جهان: