نیوز سیتی!
20 فروردین 1402 - 09:31

حفظ روحیه تحولی، پیروزی را تضمین می‌کند/ تحول چگونه محقق می‌شود؟

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری این تصور که انقلاب اسلامی با تغییر حاکمیت از پادشاهی به جمهوری اسلامی، رسالت خود را تمام کرده است را غلط دانست و گفت: اگر جامعه‌ای بخواهد پیروزی‌های پیاپی کسب کند چاره‌ای ندارد جز آن که نعمت بزرگ روحیه تحولی را حفظ کند و مانع افول آن شود.

پیام احمدی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در شهرکرد گفت: انسان‌ها و به تبع آن جوامع میل به پیشرفت و تعالی دارند و پیشرفت گاهی با تغییرات کوچک و اصلاح امور جزئی انجام می‌شود و گاهی نیاز به تحول بزرگ دارد.   

انقلاب اسلامی منجر به یک تحول روحی شد
 
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: انقلاب اسلامی از بزرگترین مصادیق تحول است که طی آن با رهبری امام(ره)، حرکتی مبتنی بر فطرت انسانی آغاز و منجر به تحول روحی در جامعه شد.

احمدی مهم‌ترین عنصر در انقلاب را تحول روحی دانست و افزود: تحول از ترس به شجاعت، از خودخواهی به یاری‌گری دیگران و شهادت‌طلبی و... از جمله مصادیق آن بوده و تا زمانی که این تحول محفوظ بماند پیروزی‌ در پیش است.

وی با اشاره به اینکه افراد جامعه با عبور از سختی‌ها و کسب پیروزی، ایجاد تغییر در وضعیت شخصی خود را طلب می‌کنند، بیان کرد: این امر سبب افول روحیه تحولی و میل به خودخواهی می‌شود.

حفظ روحیه تحولی، پیروزی را تضمین می‌کند

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اضافه کرد: اگر جامعه‌ای بخواهد پیروزی‌های پیاپی کسب کند چاره‌ای ندارد جز آن که نعمت بزرگ روحیه تحولی را حفظ کند و مانع افول آن شود.

احمدی، این تصور که انقلاب اسلامی با تغییر حاکمیت از پادشاهی به جمهوری اسلامی، رسالت خود را تمام کرده است را غلط دانست و مطرح کرد: انقلاب اسلامی یک پدیده پویاست و تا رسیدن به سر منزل مقصود فاصله دارد و این نکته با کلید‌واژه نظام انقلابی در بیانیه گام دوم تثبیت شده لذا حفظ روحیه تحولی یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر برای کشور است.

وی با بیان اینکه در کشور ما و نظام اسلامی از نظر برنامه‌ریزی‌های کوتاه، میان و بلندمدت اقدامات درخوری انجام شده است، اظهار داشت: سند مهندسی فرهنگی، سند تحول آموزش و پرورش، چشم‌انداز بیست‌ساله، بیانیه گام دوم و... همگی نشان‌دهنده عزمی راسخ برای پیشرفت و تحول بوده اما گاهی مشاهده می‌شود در مقام عمل آنچه باید اتفاق بیفتد دچار خدشه شده است.

برای تثبیت جایگاهمان، باید از پیچ تاریخی به سلامت عبور کنیم

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان توضیح داد: موقعیت زمانی و پیچ تاریخی پیش روی بشریت که نویدبخش نظم نوینی در جهان است یک فرصت جدی به‌ویژه برای جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان پیشران جهان اسلام محسوب می‌شود و اگر از این فرصت به‌درستی استفاده شود جایگاه ایران اسلامی و جهان اسلام تا قرن‌ها در صدر قدرت جهانی تثبیت خواهد شد.

احمدی با اشاره به اینکه عملیاتی‌کردن برنامه‌ریزی‌ها و استفاده از فرصت پیچ تاریخی به لوازمی نیاز دارد، بیان داشت: یکی از این لوازم تغییر و تحول در نگرش و رفتار و تمرکز روی نقاط قوت و برطرف کردن ضعف‌هاست.

وی افزود: تحول، نیازمند جریان یافتن گفتمان تحولی و همراهی و خواست مردم برای تحقق آن است.

تحول چگونه محقق می‌شود؟

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با اشاره به اینکه تحول توسط انسان‌های فعال، امیدوار، اهل تلاش و با پشتکار به وجود می‌آید، گفت: برای ایجاد چنین روحیه‌ای اقدامات متعددی از جمله جریان‌سازی رسانه‌ای، فرهنگی و هنری و فراهم کردن مقدمات زیرساختی مانند دسترسی به دانش نیاز است لذا اهالی فرهنگ و هنر و رسانه از جمله پیشران‌های تحول هستند.

احمدی در خصوص جایگاه ایران اسلامی در نظم نوین جهانی، اظهار داشت: باید به این موضوع اندیشید که این امر مهم چه لوازمی دارد و آیا در بین مردم و مسئولان اعتمادبه‌نفس ملی برای قرارگیری در بالاترین سطوح جهانی وجود دارد؟

اعتمادبه‌نفسی که تقویت شد

وی مطرح کرد: به‌عنوان یک جوان دهه‌شصتی خاطرات زیادی را از خودتحقیری‌ها در باب اعتماد به نفس و عزت ملی به خاطر دارم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با بیان اینکه روزگاری در عرصه تکنولوژی، تولیدات صنعتی، مدیریت جهانی و عرصه‌های مختلف دیگر از جمله سیاسی خودتحقیری گریبان‌گیر کشور بود، خاطرنشان کرد: حضور تیم‌های دانشجویی در المپیادهای علمی و کسب رتبه‌های برتر، حضور ورزشکاران کشور در مسابقات بین‌المللی و کسب مقام‌های برتر، پیشرفت‌های متعدد در حوزه نظامی به‌خصوص موشکی و ورود به عرصه‌های فضایی و هسته‌ای، حس عزت ملی و اعتماد به نفس ملی را تقویت کرد.

احمدی ادامه داد: همین حس عزت‌مندی، سایر عرصه‌ها از جمله عرصه‌های علمی، تکنولوژیکی و صنعتی را نیز پویا کرد.

موتور محرکه نظام، اعتمادبه‌نفس ملی است

وی با بیان اینکه اهمیت اعتمادبه‌نفس ملی به قدری است که اگر خواست و اراده مردم نبود موشک‌باران پایگاه آمریکایی عین‌الاسد انجام نمی‌شد، گفت: موتور محرکه نظام برای جایابی خود در بین قدرت‌های جهانی در نظم نوینی که در حال شکل‌گیریست، اعتمادبه‌نفس ملی است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با تاکید بر اینکه ایجاد روحیه تحولی نیازمند اراده مدیران و عامه مردم است، بیان کرد: اراده مدیران یک مسئله درون‌زاست اما به‌واسطه درخواست و مطالبه نخبگان نیز شکل می‌گیرد و پس از آن به‌وسیله ابزارهای فرهنگی و رسانه‌ای می‌تواند مردم را هم به موضوع مدنظر سوق دهد.

ما می‌توانیم

احمدی با اشاره به اینکه با تثبیت انگاره تحول، میل به آن و اعتماد به نفس متناسب با آن نیز شکل خواهد گرفت، افزود: این اعتماد به نفس در شعارها نیز نمود پیدا می‌کند کما اینکه شعار «ما می‌توانیم» بسیاری از پیشرفت‌های صنعتی را شکل داد و شعار فریبنده تعامل با جامعه جهانی و گره زدن همه چیز به مذاکره با اجنبی، کنار گذاشتن توان مردم و توجه به توان بیگانگان منجر به رکود و سستی در پیشرفت شد.

وی اظهار داشت: شایسته است به‌عنوان جزئی از کلیت کشور به موضوع تحول و پیشرفت در استان نیز پرداخته شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یادآور شد: برای تحقق تحول به شناخت قوت‌ها و ضعف‌ها و مشخص شدن نظام مسائل نیاز است تا از رهاورد آن برنامه‌ای برای تقویت نقاط قوت، زدودن ضعف‌ها و گره‌گشایی از مسائل تدوین شود.

احمدی اضافه کرد: برای تدوین چنین برنامه‌ای باید اراده وجود داشته باشد و گفتمان غالب است که اراده را به وجود می‌آورد.

سیر تحقق پیشرفت

وی خاطرنشان کرد: نخبگان و خبرگان هستند که میل به پیشرفت را زنده می‌کنند و با نگاه‌های هم‌راستا و متحد، و نه متفرق و متشتت به گفتمان‌سازی آن کمک می‌کنند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ادامه داد: رسانه‌ها، ادیبان و هنرمندان نیز با جریان‌سازی، مطالبه‌گری و گسترش سواد عمومی به تحکیم گفتمان و غالب شدن آن کمک کرده و پس از آن مدیران هستند که با بسیج امکانات و اراده مردم پیشرفت را محقق می‌کنند.

پایان پیام/ ۶۸۰۳۸

منبع: فارس
شناسه خبر: 1136995

مهمترین اخبار ایران و جهان: