نیوز سیتی!
09 فروردین 1402 - 22:40

فرح آباد بزرگترین شهر اسلامی دوره صفویه در شمال کشور است

ساری- مدیرکل امور پایگاه های وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از فرح آباد به عنوان بزرگترین شهر اسلامی دوره صفویه در شمال نام کرد و خواستای احیای این شهر تاریخی شد.

به گزارش خبرنگار مهر، رضا سامه شامگاه چهارشنبه در دیدار با مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران با بیان اینکه باید مطالعات سطحی در خصوص آثار و بناهای تاریخی انجام شود، اظهار داشت: باید نگاه به میراث فرهنگی علمی و کارشناسانه و برای مواجه شدن و رویارویی با آثار و بناها سناریو تعریف شود.

وی با بیان اینکه غار اسپهبد خورشید سوادکوه ظرفیت‌های بسیار زیادی برای جذب گردشگر دارد، ادامه داد: برای بازدید از بناهای تاریخی نقطه یابی در مسیر برای استراحت و عکاسی گردشگران در دستورکار قرار گیرد.

سامه با اشاره به اینکه تمام محوطه‌های تاریخی دارای آثار و معماری هستند، گفت: تیم باستان شناسی باید جمع آوری آثار و تکمیل بانک اطلاعاتی را در دستور کار خود قرار دهد.

مدیرکل امور پایگاه‌های کشور در خصوص شهر تاریخی فرح آباد دوره صفویه، گفت: شهر تاریخی به عنوان بزرگترین شهر اسلامی شمال کشور است دارای ارزش مطالعاتی بسیار است که باید برای توسعه و احیا تلاش شود.

وی به تملک، آزاد سازی پیرامون کاخ و بازخوانی و باز آفرینی شهر تاریخی فرح آباد ساری اشاره کرد و افزود: باید برای جذب گردشگر و توسعه گردشگری شهر تاریخی فرح آباد برنامه ریزی بسیار انجام شود.

سامه با بیان اینکه با توجه به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بسیار مازندران، اظهار داشت: باید معرفی جاذبه‌ها و آثار تاریخی استان در دستور قرار گیرد.

مدیرکل امور پایگاه‌های کشور خاطرنشان کرد: باید بدنه کارشناسی پایگاه‌ها فعال و نیروهای عملیاتی و متخصص با برنامه ریزی مطلوب فعالیت کنند.

وی با بیان اینکه فرح آباد با نزدیکی به دریا، مختصات جغرافیایی و شهر تاریخی می‌تواند مقصد گردشگری باشد، اظهار داشت: باید اعتبارات ملی برای شهر تاریخی فرح‌آباد اختصاص یابد.

سامه با بیان اینکه مازندران ظرفیت‌های بسیار خوبی در حوزه‌های مختلف دارد، به پرونده راه سراسری در مازندران و ایجاد پایگاه در سوادکوه اشاره کرد و افزود: از سال آینده در ایستگاه‌های راه آهن برنامه‌های مختلف برگزار می‌شود.

مدیرکل امور پایگاه‌های کشور به راه اندازی قطار گردشگری در مازندران تاکید و با اشاره به راه اندازی دو پایگاه جدید در مازندران گفت: دو پایگاه راه آهن سراسری و برج مقبره‌های آرامگاهی پس از مطالعاتی به صورت آزمایشی بعد از ارزیابی به عنوان پایگاه ملی انتخاب می‌شوند.

وی در خصوص پایگاه‌های استان مازندران، خاطرنشان کرد: پایگاه بابلسر و یوش استانی عباس آباد، جنگل‌های هیرکانی و راه آهن جهانی و فرح آباد و اسپهبد ملی است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1116795

مهمترین اخبار ایران و جهان: