نیوز سیتی!
05 آذر 1402 - 19:14

جایگاه ویژه ایران در سیاست خارجی هند

قائم مقام وزارت خارجه هند در هجدهمین دور رایزنی‌های سیاسی ایران و هند در تهران به جایگاه ویژه ایران در سیاست خارجی این کشور اشاره کرد و از آمادگی کشورش برای توسعه روابط اقتصادی با ایران در حوزه‌های مختلف خبر داد.

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، هجدهمین دور رایزنی‌های سیاسی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری هند صبح امروز (یکشنبه) پنجم آذر ماه با حضور هیأت‌های وزارت خارجه‌های دو کشور به ریاست قائم مقام وزارت امور خارجه هند وینای موهان کواترا و معاون سیاسی وزارت امور خارجه علی باقری در محل وزارت امور خارجه در تهران برگزار شد.

در این نشست چهار ساعته طیفی از موضوعات سیاسی، اقتصادی، کنسولی و نیز تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفت و اولویت‌های روابط دو کشور در دوره پیش رو مشخص شد.

علی باقری در این نشست ضمن استقبال از گسترش و توسعه مناسبات دو کشور، بر ایجاد ساز و کارهای مناسب برای تضمین تعاملات راهبردی و پایدار بین دو کشور تأکید کرد.

وی همچنین بر گسترش روابط ایران و هند در عرصه‌های چندجانبه و منطقه‌ای از جمله در قالب سازمان همکاری شانگهای و بریکس و نیز در چارچوب سازمان ملل متحد و نهادهای وابسته به آن تأکید کرد. 

 

معاون سیاسی وزارت امور خارجه با استقبال از ایده جنوب جهانی هند، بر توسعه ارتباطات مردم با مردم در دو کشور از جمله توسعه ارتباطات نخبگان و اندیشمندان ایران و هند تأکید کرد و افزود: جمهوری اسلامی ایران برای برگزاری هر چه سریع تر بیستمین نشست کمیسیون مشترک اقتصادی آمادگی دارد.

قائم مقام وزارت خارجه هند نیز ضمن تشکر از میزبانی این دور از گفت‌وگوها از سوی جمهوری اسلامی ایران افزود: اراده سیاسی لازم در توسعه روابط دوجانبه نزد مقامات عالی رتبه هند وجود دارد و جمهوری اسلامی ایران از جایگاه ویژه‌ای در سیاست خارجی هند برخوردار است. 

وی افزود: دولت هند از همکاری با ایران در قالب شانگهای و گروه کشورهای بریکس استقبال می‌کند و آماده توسعه روابط اقتصادی به حوزه‌های جدید از جمله کشاورزی، شیلات، طب سنتی و ... است. 

به گفته این مقام عالیرتبه هندی، دولت این کشور همچنین از توسعه مناسبات فرهنگی، ورزشی، علمی با بخش‌های دولتی و خصوصی جمهوری اسلامی ایران استقبال می‌کند.

در این ملاقات همچنین طیفی از مسائل منطقه‌ای به‌ویژه روند آخرین تحولات در غزه، مسائل افغانستان، اوضاع منطقه قفقاز و جنگ در اوکراین مورد تبادل نظر و رایزنی طرفین قرار گرفت.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1585477

مهمترین اخبار ایران و جهان: