نیوز سیتی!
04 آذر 1402 - 17:50

مقام دولت ترکیه: یونان و ترکیه باید اعتماد سازی کنند

یک مقام ارشد دولت ترکیه روز شنبه اظهار داشت، تا زمانی که شفافیت و احساس همسایگی بین ترکیه و یونان موجود باشد، هر دو کشور فضای کافی برای حل اختلافات خواهند داشت.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «فخرالدین آلتون» مدیر ارتباطات ترکیه روز شنبه گفت، باز نگه داشتن همه مسیر‌ها به  یونان و ترکیه در اعتمادسازی بیشتر نسبت به حساسیت‌ها و منافع حیاتی یکدیگر کمک می‌کند.

به گزارش خبرگزاری «آناتولی» این مقام دولت ترکیه در گفت‌‌وگو با یک روزنامه یونانی اظهار داشت: «ما باید همه مسیر‌ها را باز نگه داریم. باید با یکدیگر صحبت کنیم، نه با دیگران در مورد یکدیگر. چنین درک مشترکی به ایجاد اعتماد و احترام بیشتر نسبت به حساسیت‌ها و منافع حیاتی یکدیگر کمک می‌کند.»

بر اساس این گزارش، ترکیه و یونان مدت‌هاست در مورد مرزهای دریایی در دریای اژه و مدیترانه شرقی باهم اختلاف دارند. مشکل قبرس و دیگر مسائل منطقه‌ای به ویژه جنگ روسیه با اوکراین نیز در دستور کار آنها خواهد بود. رئیس جمهور ترکیه سال گذشته مذاکرات دوجانبه را به دلیل اختلاف بر سر نقض حریم هوایی از سوی یونان متوقف کرد. روابط  این دو کشور همسایه زمانی بهبود یافت که یونان یکی از اولین کشورهایی بود که نیروهای امدادی خود را برای  کمک به زلزله وزدگان ترکیه به این کشور اعزام کرد.

مدیر ارتباطات دولت ترکیه  افزود، تا زمانی که شفافیت، پیش بینی پذیری و احساس همسایگی خوب موجود باشد، هر دو کشور فضای کافی برای حل اختلافات خود خواهند داشت.

آلتون اظهار داشت:«ما می‌توانیم آنها را به نفع نسل‌های آینده حل کنیم. کشورهای ما در ائتلاف ناتو هستند و امروز شرایط بسیار بهتری و چالش‌های مشترکی نیز داریم.»

وی خطاب به سیاستمداران ۲ کشور گفت: «سیاستمداران باید از اظهارات تحریک آمیز که توجه رسانه‌ها را به خود جلب می‌کند، خودداری کنند. وقتی به رسانه‌های یونان نگاه می‌کنیم، متاسفانه مشاهده می‌کنیم که هنوز مقالات و تفسیرهای متعددی درباره ترکیه وجود دارد که حقیقت را منعکس نمی‌کند و بر افکار عمومی اثر منفی می‌گذارد.»

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه اخیرا گفت که روابط با یونان می تواند بهبود یابد و برخی اختلافات را می‌توان از طریق گفت‌وگو و بدون دخالت طرف ثالث حل و فصل کرد.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1584233

مهمترین اخبار ایران و جهان: