نیوز سیتی!
26 آذر 1402 - 13:08

روسیه: اوکراین شانس توافق بهتر را از دست داد

معاون نماینده روسیه در سازمان ملل دیمیتری پولیانسکی شنبه در اشاره به فرصت صلح در مذاکرات مارس 2022 استانبول که کی‌یف توافق را کنار گذاشت، گفت سران اوکراین شانس خروج مطلوب از درگیری را از دست داده‌اند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، جان صدها هزار نیروی اوکراینی، بهای توافق صلحی است که چند هفته بعد از آغاز جنگ امکان وقوع داشت اما به اذعان کی‌یف با مداخله غرب ممکن نشد. حالا معاون نماینده روسیه در سازمان ملل دیمیتری پولیانسکی در اشاره به همین فرصت می‌گوید سران اوکراین شانس یافتن خروج مطلوب از درگیری با روسیه از دست داده‌اند؛ بنابرانی هر توافقی برای پایان دادن به درگیری نازل‌تر از توافقی خواهد بود که رئیس‌جمهور اوکراین ولودیمیر زلنسکی در مارس ۲۰۲۲ از آن خارج شد. 

این دیپلمات روس شنبه در پیامی در ایکس نوشت «هر توافق احتمالی، اکنون منعکس‌کننده تسلیم آن (اوکراین) خواهد بود». این اظهارات در حالی بیان شده که وزیر خارجه روسیه سرگئی لاوروف جمعه گفت چند رهبر غربی از طریق کانال‌های مختلف درخواست برای مذاکره با هدف پایان دادن به درگیری در اوکراین را مطرح کرده‌اند.

در عین حال، روایت رسانه‌های غربی درباره چشم‌اندازهای پیشروی اوکراین در حالی که مجوز کمک‌های نظامی بیشتر به کی‌یف در کنگره آمریکا معطل مانده، تیره‌ و تارتر شده است. 

فقط از آغاز ضدحملات اوکراین در تابستان با هدف بازپسگیری مناطق تحت کنترل نیروهای روسیه، نیروهای اوکراینی متحمل بیش از ۱۲۵ هزار تلفات معادل دستکم پنج لشکر کامل شده‌اند. در روزهای اخیر برخی مقام‌های و سیاستمداران غربی مثل سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی «جی‌دی ونس» با اشاره به ظرفیت‌های نظامی روسیه گفته‌اند که اوکراین باید برای خاتمه دادن به جنگ، از ادعای ارضی دست بکشد و با مسکو به توافق برسد. 

پایان پیام/ 

منبع: فارس
شناسه خبر: 1607233

مهمترین اخبار ایران و جهان: