نیوز سیتی!
04 دی 1402 - 09:06

ورود دستگاه قضایی خراسان‌شمالی به صیانت از آثار تاریخی جاجرم

رئیس کل دادگستری خراسان شمالی از ورود دستگاه قضایی در راستای حفاظت و صیانت از آثار ارزشمند تاریخی و حسینیه بزرگ شهر جاجرم خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فارس از بجنورد به نقل از روابط عمومی دادگستری کل خراسان شمالی، حجت الإسلام والمسلمین براتی زاده، رئیس کل دادگستری خراسان شمالی اظهار کرد:با توجه به اینکه موقعیت جغرافیایی موزه گرمابه تاریخی و حسینیه بزرگ شهر جاجرم در سطح پایین‌تری از معابر اطراف آن واقع شده لذا از دیرباز بارندگی‌ها و سیلاب‌های فصلی هر از چندی موجب تجمع آب فراوان در محوطه و در مجاورت ابنیه مذکور  می شود.

وی گفت: در صورت تداوم این وضعیت، به تدریج خسارت های متعددی را در پی دارد و خواهد داشت.

رییس کل دادگستری خراسان‌شمالی با اشاره به ضرورت پیشگیری از تکرار و استمرار حوادث مشابه و ابراز نگرانی از تخریب این بناهای ارزشمند افرود: دستگاه قضایی با حساسیت مضاعف و در راستای صیانت از حقوق عامه در این عرصه ورود کرده و در تلاش است با ایجاد تمهیدات بازدارنده و پیشگیرانه از ادامه بروز این حوادث جلوگیری نماید.

براتی زاده گفت: پس از انجام بازدیدهای میدانی مقرر شد اداره میراث فرهنگی این شهرستان هر چه سریعتر ضلع جنوبی این محوطه را حصارکشی و یا ایجاد دیوار حائل از ورود آب و ایراد خسارت به ابنیه یاد شده پیشگیری نماید.

مقام عالی قضایی استان همچنین اظهارداشت: اداره اوقاف و امور خیریه جاجرم هم متعهد شد با همراهی و همکاری ادارات میراث فرهنگی، شهرداری و شورای اسلامی و همچنین با همیاری اعضاء هیأت امناء حسینیه بزرگ این شهرستان ضمن پیش‌بینی و جانمایی و احداث دو حلقه چاه در مکان مناسب، اقدامات لازم به منظور هدایت روان آب ها معمول دارند.

گفتنی است موزه مردم شناسی جاجرم مشتمل بر حمام خزینه (گرمابه) از جمله آثار بجامانده از قرون متأخر اسلامی به شمار می رود که  در بافت قدیمی این شهر واقع شده و در سال 1386 به شماره 22212 ثبت و در فهرست آثار ملی کشور جای گرفته است.

پایان پایان/آ

منبع: فارس
شناسه خبر: 1615033

مهمترین اخبار ایران و جهان: