نیوز سیتی!
25 آذر 1402 - 09:17

فارس من| ضوابط محیط زیستی در اجرای پروژه آرامستان فردیس رعایت شده است

سرپرست مدیریت پسماند شهردار فردیس گفت: ضوابط و مقررات بهداشتی و زیست محیطی احداث آرامستان فردیس نسبت به شهر اندیشه رعایت شده است.

به گزارش خبرگزاری فارس از فردیس، احداث آرامستان در شهرستان فردیس طی چند سال گذشته به یکی از مطالبات جدی شهروندان تبدیل شد، به طوری که کاندیداهای شورای شهر تحقق این مطالبه را یکی از اصلی‌ترین شعارها خود قرار می‌دادند تا آرای مردمی را از آن خود کنند.

در این میان چالش‌های محیط زیستی نیز از سوی برخی از دغدغه‌‌مندان این حوزه مطرح می‌شد که مقرر شد مسؤولان امر اجرای پروژه را با رعایت کامل نکات در دستورکار خود قرار دهند.

گروهی از مخاطبان مطالبه خود را تحت عنوان «جلوگیری از احداث آرامستان در بافت شهری فردیس» در سامانه «فارس من» به ثبت رسانده اند و علت ثبت مطالبه خود را اینگونه تشریح کردند؛ 

«احداث آرامستان چسبیده به بافت شهری در فردیس علاوه بر مشکلات بهداشتی و زیست محیطی در شلوغی و ترافیک منطقه نیز تاثیر زیادی دارد ضمن اینکه حداقل فاصله آرامستان با بافت شهری لحاظ نگردیده و خلاف قوانین و مقررات شهری است.»

عکس| طرح توسعه ایجاد آرامستان 

در این خبرنگار فارس البرز موضوع را مدیران شهری شهرداری فردیس جویا شد.

حجت‌الله بابادی، سرپرست مدیریت پسماند شهرداری فردیس، در این خصوص به خبرنگار فارس، گفت: جمعیت ۷۰۰ هزار نفری فردیس طی سال‌های مدیدی متقاضی احداث آرامستان بودند که این مطالبه مردمی در بازه زمانی سال‌های ۱۴۰۰ الی ۱۴۰۱ مبادرت به انعقاد قرارداد با مشاور ذی صلاح نموده ضمن بررسی مداقه کلیه آیین نامه‌ها و ضوابط مربوط به جانمایی احداث آرامستان، نسبت به اخذ مجوزهای قانونی استانی و فراستانی اقدام شد.

وی افزود: به منظور رعایت فواصل قانونی با شهر اندیشه نیز با در نظر گرفتن ۱۸ متر معبر محلی و همچنین ۱۱۵ متر نوار سبز کمربندی طرح تفصیلی ملاک عمل شهرداری اندیشه و پنجاه متر بلوار نیایش مرز مشترک و همچنین ۱۳۵ متر عقب نشینی از لبه محدوده آرامستان تا اولین قبر در طراحی صورت گرفته مجموعاً حدود ۳۱۸ متر فاصله اقدام به عملیاتی کردن پروژه نموده است.

به گفته این مقام مسؤول بیشتر از ضوابط استقرار آرامستان نسبت به اماکن مسکونی در مقررات و دستورالعمل‌های رعایت فواصل محیط زیستی، این در حالی است که در طرح توسعه آرامستان بهشت زهرا (س) تهران فاصله شهرک مسکونی مهستان واقع در باقرشهر حدود ۷۰ متر رعایت شده و بلوک‌های چندین طبقه مسکونی شهرک مشرف به آرامستان است.

عکس| فاصله قانونی سکونتگاه از واحدهای صنعتی 

بابادی اضافه کرد: از طرفی آنچه در شهرک سازی فاز ۶ اندیشه جای تأمل و تعجب دارد عدم رعایت مصوبات شورای عالی شهرسازی و معماری ایران است که فاصله مجاز اماکن مسکونی تا استقرار واحدهای صنعتی گروه صنایع فلزی کارخانجات تولید ژنراتور‌های نیروگاهی جزء رده ۶ واحدهای صنعتی را ۲۵۰۰ متر مجاز دانسته که محدوده پیش بینی شده برای سکونتگاه فاز ۶ تا صنایع کارخانجات پارسی ژنراتور و گروه مبنا و همچنین مجموعه منتظر قائم (عج) که جز رده ۷ تجهیزات صنعتی است رعایت نشده است.

وی تصریح کرد: نباید فراموش کنیم در طرح تفضیلی ملاک عمل شهرداری اندیشه کمربند سبز ۱۱۵ متری جهت کاهش آلایندگی‌های صنایع نیروگاهی پیش بینی شده است، چرا شهرداری اندیشه در طرح فاز ۶ قصد دارد کمربند سبز شهر را حذف نموده به تعاونی‌های ساخت و ساز مسکونی واگذار کرده است؟ صرف نظر از اینکه شهر اندیشه تصمیم دارد با تغییر کاربری و حذف فضای سبز کمربندی حاشیه شهر ساخت و ساز را به نزدیک‌ترین موقعیت صنایع رده ۶ تجهیزات صنعتی نزدیک کند!

بابادی یادآور شد: باید گفت علی رغم جلسه ویژه تمامی اعضای شورای اسلامی شهر اندیشه شهردار و معاونین و مسؤولین شهری اندیشه در محل دفتر دادستانی شهرستان فردیس و همچنین جلسه فنی کارشناسان شهرداری فردیس و شهرداری اندیشه در مورخ ۱۴۰۲٫۹٫۱۹ برای فراهم آمدن تمهیدات رعایت فواصل هر دو پروژه، انتظار نمی‌رفت مطلبی در جهت تشویش افکار عمومی شهروندان اندیشه منتشر شود لذا به شهروندان شهر اندیشه اطمینان داده می‌شود حدود فواصل قانونی برابر دستورالعمل‌های زیست محیطی و بهداشتی از سوی شهرداری فردیس رعایت شده است.

وی در پایان اضافه کرد: امیدوارم شهرداری اندیشه نیز در طراحی فاز ۶ مسکونی فواصل را برابر ضوابط رعایت نماید تا از نگرانی ساکنین آینده فاز۶ کاسته شود.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1605977

مهمترین اخبار ایران و جهان: