نیوز سیتی!
06 آذر 1402 - 17:21

آسوشیتدپرس: ایران کشتی جنگی پیشرفته‌ای را به ناوگان دریای خزر خود اضافه کرد

منابع رسانه‌ای روز دوشنبه به دستاورد جدید صنایع دفاعی ایران اشاره کرده و نوشتند ایران با ناوهای پیشرفته بر قدرت دریایی خود می‌افزاید.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، منابع رسانه‌، امروز دوشنبه، در مطلبی در خصوص دستاورد جدید صنایع دفاعی ایران نوشتند ایران ناوشکن ۱۴۰۰ تنی «دیلمان» با قابلیت پرتاب موشک‌های کروز و اژدر را به ناوگان خود اضافه کرده است.

دیلمان، پنجمین فروند از ناوشکن‌های پروژه موج و از کلاس جماران، توسط نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران طراحی و تحت نظارت این نیرو، در مجموعه صنایع دریایی ساخته شده و از امروز به ناوگان شمال نیروی دریایی راهبردی ارتش ملحق شد.

خبرگزاری «آسوشیتدپرس» نوشت، نیروی دریایی ایران روز دوشنبه یک ناوشکن با قابلیت پرتاب موشک‌های کروز به ناوگان خود در دریای خزر اضافه کرد.

ناوشکن ۱۴۰۰ تنی دیلمان ۹۵ متر طول و ۱۱ عرض دارد و قادر است اژدرها را حین حرکت با سرعت ۳۰ گره دریایی پرتاب کند. ناوشکن دیلمان می‌تواند بیش از ۱۰۰ هدف شامل شناور، پهپاد، بالگرد، زیردریایی و هواپیما را به طور همزمان شناسایی کند.

 

سردار سرلشکر «محمد حسین باقری»، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، در مراسم افتتاح ناو دیلمان گفت:«قدرت دریایی ایران در خدمت صلح، امنیت ناوگان تجاری و مقابله با تروریست‌ها و حوادث احتمالی در آینده خواهد بود.»

این ششمین کشتی جنگی ایران است که در دریای خزر، بزرگترین دریاچه جهان، راه اندازی شده است.کشتی‌های جنگی ایران در سال‌های اخیر گهگاه از پایگاه‌های دریایی روسیه و جمهوری آذربایجان در دریا بازدید کرده‌اند.

 در حالی که روسیه بزرگترین قدرت دریایی در دریای خزراست، ایران از اواخر دهه شصت میلادی  تلاش کرده است تا در دریا حضور داشته باشد و از دهه نود میلادی بر قدرت خود افزوده است. ایران همچنین دارای سه پایگاه دریایی در سواحل این دریاست.

روزنامه «جروزالم پست» نیز روز دوشنبه در مطلبی به قلم «جی فرانتسمن» نوشت، این ناوشکن جدید به ناوهای «دنا»، «سهند» و «دماوند» می‌پیوندد.  کشتی جنگی جدید ایران نفوذ این کشور را در آسیای مرکزی و همچنین امتداد سواحل دریای خزر را نشان می‌دهد.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1586477

مهمترین اخبار ایران و جهان: